Hur får man en så vass kniv det bara går?

Startat av TriKri, 2009-08-09 17:09

Föregående ämne - Nästa ämne

dePaul

Citat från: Filippa skrivet 2009-08-28 11:36
Synd att pappa är bättre på att använda det än jag är :-)
Du måste tyvärr öva ;).

~Paul~

dePaul

Citat från: Andreas skrivet 2009-08-28 11:40
För att återgå till rubriken på tråden, hur långt ifrån "så vass kniv det bara går" blir globalkniven efter en dust med Sharpmakern, vad krävs mer för att få den där sista lilla extrema skärpan?
Det går tyvärr inte att svara på eftersom jag inte vet hur pass slö din kniv är från början. Personligen så brukar jag ta ca 15 min på mig om kniven är rejält slö.

~Paul~

Andreas

Citat från: TriKri skrivet 2009-08-28 12:41
Någon som har fått blodad tand kanske? ;)


Du menar om jag är en vampyr?  ;D Nädå, jag försöker bara resonera mig fram till en snabb och bra och någorlunda allmängiltig slipmetod.

Citat från: TriKri skrivet 2009-08-28 12:41
Jag tror att vad som krävs egentligen (förutom brynvinkeln) är att eggen ska vara så fin som möjligt


Jo så har jag också uppfattat det.

Citat från: dePaul skrivet 2009-08-28 15:41
Det går tyvärr inte att svara på eftersom jag inte vet hur pass slö din kniv är från början. Personligen så brukar jag ta ca 15 min på mig om kniven är rejält slö.


Nu menade jag inte tidsmässigt, vad jag undrar över är om det räcker med Sharpmakern för att komma i mål och få kniven "så vass det bara går", eller om man behöver nåt ytterligare hjälpmedel för att nå den sista biten? Eller blir grunden med en Sharpmaker kanske inte tillräckligt bra för att nå fram till den mest extrema skärpan?
Den som inte frågar får inga svar.

dePaul

Citat från: Andreas skrivet 2009-08-29 08:22
vad jag undrar över är om det räcker med Sharpmakern för att komma i mål och få kniven "så vass det bara går"
Nej, det går inte eftersom dess finaste stenar ligger på 1200 grovlek. Skall du få den allra finaste skärpa så kan du egentligen gå hur högt som helst. Personligen anser jag dock att allt över 3000 är överkurs och gör skillnad bara i samband med mycket speciella stålsorter. Allra oftast polerar man nämligen endast matrisen utan att komma åt de hårda karbiderna (krom, vanadin osv).

~Paul~

Andreas_L

Novis som jag är sticker jag ut hakan med en fråga;
I vilken skede bör man använda en skärpstav? I denna video rekommenderar Gordon Ramsay att man använder en dylik före varje användande.
Av det (lilla) jag hittills läst tycker jag att Spyderco's Sharpmaker verkar vara ett vettigt attribut för underhållet av sina knivar, men min fråga lyder; I vilket skede bör (?) man använda en skärpstav, och i så fall, vilken typ?

Tacksam vid svar,
Andreas

vilsjin

Det beror på hur hårt stålet är. En europeisk kniv med HRC på 50-56 kan definitivt behöva skärpning inför varje användning.
Men som jag sagt tidigare, leta rätt på en film där Ramsey använder stålet och gör inte så. Han är en kratta när det gäller knivvård.

Andreas_L


Filippa

Täckt med diamanter :-) Och ja, det är synd att han är bättre än jag och bra att jag kan lämna kniven till honom.

dePaul

Citat från: Filippa skrivet 2009-08-31 10:38
Täckt med diamanter :-) Och ja, det är synd att han är bättre än jag och bra att jag kan lämna kniven till honom.
Som sagt, det är bara till att öva ;).

~Paul~

Andreas

Citat från: dePaul skrivet 2009-08-29 13:12
Nej, det går inte eftersom dess finaste stenar ligger på 1200 grovlek. Skall du få den allra finaste skärpa så kan du egentligen gå hur högt som helst. Personligen anser jag dock att allt över 3000 är överkurs och gör skillnad bara i samband med mycket speciella stålsorter. Allra oftast polerar man nämligen endast matrisen utan att komma åt de hårda karbiderna (krom, vanadin osv).


Men exakt vad mer än en Sharpmaker behöver då den som ska få en riktigt vass kniv (anta att du ska skriva en inköpslista åt en som inte har några slipgrejor och vill ha rejält vass kniv), räcker det med en Sharpmaker och en 3000 sten eller måste man ha ytterligare nån eller några stenar däremellan för att ta det stegvis (vilken/vilka)?
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Såg precis att det finns finare stenar att köpa till Sharpmaker, Ultra Fine 204UF1 med 2000 i grovlek, man behöver två och de kostar $23.95 stycket. http://www.spyderco.com/catalog/details.php?product=225

Här är en videosnutt där de används - Ultra fine sharpmaker rods in use http://www.youtube.com/watch?v=U6MEsz9Kmn0
Den som inte frågar får inga svar.

Johan_

Tänkte göra mig en läderstrigel. Undrar då vad som är bäst som slippasta och vart jag kan köpa det?

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal