Är torsk en råvara man bör undvika?

Startat av Andreas, 2007-10-03 07:57

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

I Lunkens blogg http://lunken.wordpress.com/2007/08/21/vilken-firre-kan-jag-ata/ kan man läsa att WWF gett ut en fiskguide där torsk rödlistas under "låt bli".

Ändå finns det hur mycket torsk som helst i butikerna och denna fisk säljs ofta som lockvara till lågt pris. Hur går det ihop?

Tycker ni att WWF är ute och cyklar eller ska man undvika torsk?
Den som inte frågar får inga svar.

Angelica W

Japp, jag tror att man ska tänka en gång extra innan man köper hem torsk till middag. Eftersom den har varit och fortfarande är en väldigt populär matfisk, kanske t.o.m den enda som folk vet om, så är det inte så konstigt att den ligger risigt till. Det säger väl nästan sej självt att det blir obalans när man systematiskt fiskar upp en sorts fisk. Det hade varit samma sak med t.ex. abborren om den hade varit "allround-fisken".

Och jag förstår inte heller torsk-överflödet i butikerna ???. Varför ska vi uppmuntras till att köpa torsk när den är så pass allvarligt hotad?

Andreas

Kan det kanske vara så att butikerna helt enkelt ser till att locka med billig torsk eftersom det är något som folk gillar?
Den som inte frågar får inga svar.

jelvis

Citat från: Andreas skrivet 2007-10-04 21:14
Kan det kanske vara så att butikerna helt enkelt ser till att locka med billig torsk eftersom det är något som folk gillar?

Förmodligen.

Det finns ju vissa legalt fiskade kvoter som säljs men jag är också förvånad över lågt pris emellanåt. Överhuvudtaget är torskfisket och mycket annat fiske ett sorgligt kapitel. Att man inte bara kan förbjuda torskfiske i det antal år som krävs för att stammen ska återhämta sig och därefter reglera fisket hårt övergår mitt förstånd.

Av någon anledning är det en het potatis i politiken både nationellt och internationellt. Det är högkonjunktur, det vore inte knepigt att hitta andra arbeten.

Andreas

I dagens DN berättas om nya alarmerande uppgifter från fiskeriverkets havsfiskelaboratorium i Lysekil "- Vi har funnit att det inte finns några torskungar alls, alltså sådana som är födda i år, i hela södra och mellersta Kattegatt .... Det finns nästan ingen fisk som är äldre än två år och det är i sig ett väldigt starkt bevis för att fisketrycket är väldigt högt."

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=725438&rss=1400
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

2007-12-17 10:16 #5 Last Edit: 2007-12-17 12:12 by roffekock
I Fiskeriverkes uttalande finns en skrämmande verklighet som om vi vill tro det eller ej är sanning, att torsken är överfiskad och på utdöende och detta trots att vi blivit varnade dom sista tio åren.
I boken Tyst Hav talas det om detta fenomen.
OK vi är överens om situationen. Vad göra? Ett tips kan ju vara att sluta äta den men tyvärr gör detta föga nytta då någon annan äter up den. Eller hur? Alltså vad.

Jag tror att det kommer att göra sig själv som vanligt.

Jag har slutat äta torsk sen minst 5-6 år tillbaks och skulle aldrig få för mig att ha den på matsedlen,tycker att det skulle vara ett hån. Jag har slutat åka till sundet för att fiska Torsk trots att jag älskar det. Jag har protesterat på "bulefisket i Sundet och fått på huvet för det. Jag har försökt prata med folk om fiskens situation och fått blickar såsom att man är vriden.

Jag vet inte hur man ska göra. Finns det någon som har ett bra råd? Kan man göra någon form av manifest och yttycka sin oro och skicks till tex fiskeriverket.

/rolf

ps. "Bulefiske" är en form för ryckfiske av torskmammor stora sådana upp till 20-25 kg som sedan inte äts och inte går återutsätta.

Matforum är bäst

Andreas

Aftonbladet intervjuar idag Isabella Lövin som skrivit "Tyst hav", hon säger bland annat "Även om vi konsumenter ska visa vårt missnöje, ligger mycket på politikernas bord eftersom fisken går på export" och "- Skriv insändare, mejla ansvariga politiker! Det är en skandal att vi i Sverige utrotar torsken" http://www.aftonbladet.se/matvin/matmiljo/article1457521.ab

Något väldigt konkret vore också att ringa eller skicka e-post till receptsajter (se lista http://matforum.nu/index.php?topic=616.0) som har torskrecept och ifrågasätta det.
Den som inte frågar får inga svar.

Shanta


roffekock

Matforum är bäst

Kari

2007-12-18 14:45 #9 Last Edit: 2007-12-19 11:39 by elka
I min skärgård fanns det torsk till alla i mängder på 70-80talet, på 90-talet minskade torsken mystiskt och det fort.
Sen dess kan man räkna måldierna med torsk på middagbordet på sina fingrar och fiskpinnar köper jag i extremfall för lite gotti gott vill man ju ha.. Får man skylla på barnen?  ;D

Nu gäller abborren och en och annan sik. Strömmingen inte inte att glömma  ;D Det äter vi nu. Odlad lax från affären likaså.

Ta bort bron, låt naturen sköta sitt och låta havet röra sig som förr.

><> <><








Shanta

Roffekock:
Inga problem :)

Elka:
Fiskpinnar från Findus kan du iallafall köpa med gott samvete. Läste i allt om mat att de gått över från torsk till miljöcertifierad Alaska Pollock (skäpfisken), så allt man ska göra är att titta efter MSC - märkningen.

Shanta

Nu har EU fattat beslut om fiskekvoterna för torsk år 2008 - en katastrof enligt många experter..

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1497958.ab

Andreas

Ja det låter ju lite vekt, men "många experter" säger du förresten, finns det experter som tycker att det inte är en katastrof?
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

Det är lite olka uppgifter som vanligt i statistiken om man ser på Fiskeriverket så hörs följande:Fiskeriverkets generaldirektör Axel Wenblad anser att det behövs kraftigare insatser för att säkra ett långsiktigt torskbestånd i Kattegatt. Nya uppgifter visar att tillskottet av torskyngel ligger på mycket låga nivåer.

Här talas det ol låga nivåer på andra ställen sägs det att man inte finner årsungar och ingen torsk äldre än 2 år. Jag undrar vad som gäller.
Vad tror ni?
Tror ni att man mörkar problemet på något sätt.

Dagspris på Torskfile (små,papperstunna) 193:-/kg samma på rödspätta. Vilka priser har ni hos er på dessa fiskfileér? ;)
Matforum är bäst

Shanta

Andreas:
Nja, alltså, alla som har uttalat sig har väl fördömt det. Men man vet väl aldrig, det var en gardering ;)

Shanta


roffekock

Matforum är bäst

roffekock

2008-01-03 13:42 #17 Last Edit: 2008-01-03 13:45 by roffekock
Har ni hört vilka framgångar man haft med detta upprop!!!!!!!!!!!!!
Har gått så bra att man förlängt aktiviteten. Vad jag ser är det över 8 tusen som skrivit på.
DET FINNS PLATS FÖR FLER


/rolf
Matforum är bäst

Shanta

2008-01-03 19:37 #18 Last Edit: 2008-01-04 00:37 by Shanta
7200 vad jag ser  ;)

En jädra massa namn oavsett  :)

Andreas

(Var snäll och försök vårda språket Shanta.)

Det är bra att folk är engagerade i torskfrågan men jag är tyvärr skeptisk till den där namninsamlingen - att skriva in namn och e-post när det vare sig framgår vem som står bakom sajten, vem som startat namninsamlingen eller vad namninsamlingen skall användas till (ska den skickas till nån - eller vad händer med den?) känns inte bra.
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal