Bör man förelda kol och briketter ifall man skall fylla på under grillningen?

Startat av Kari, 2007-07-10 17:07

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

Bör man förelda kol och briketter ifall man skall fylla på under grillningen? Någon som vet eller kan kemin?

Andreas

Bra fråga... en del föreldar och en del gör det inte.

Rent generellt när man eldar för uppvärmningsändamål vill man ha upp temperaturen så fort som möjligt för rensast möjliga förbränning. Dessutom ska man ju absolut inte strypa lufttillflödet i exempelvis vedpannan eftersom röken då blir giftigare.

Men när det gäller BBQ vet jag inte om det är ren förbränning man är ute efter...  Dessutom  stryper man ju lufttillflödet med flit just för att reglera temperaturen. Gissningsvis är det rent förbränningsemissionsmässigt inte så bra. Men sen om det har nån påverkan på matens "nyttighet", ja ingen aning faktiskt.
Den som inte frågar får inga svar.


kurt

Jag tycker inte att de skulle behövas för kol, däremot för ved (briketter?). Men då bara för att undvika att det slår upp lågor.

bryggens

Läste  i Jonas Borsséns bok Absolute Heat; "Tillför aldrig obrända briketter eller kol till glödbädden, eftersom de då kommer att brinna och ge i från sig giftiga ämnen till maten"
Har för mig att jag läst något liknande på annat håll också.


Sweber

Jag undrar vilka giftiga ämnen som plötsligt hotar en till livet om man använder otända bricketter? Och hur mycket av dessa gifter hamnar faktiskt i maten? Och hur farliga är dom? Det enkla svaret är givetvis att man inte ska använda otända bricketter alls, för säkerhets skull. En del påstår att det är bäst att inte grilla alls.

Att jag frågar detta beror på att jag blir lite trött på alla dessa larmrapporter om allt som hotar vår hälsa stup i kvarten. I amerikatt bbq'ar man som bekant en hel del och där används en metod som kallas The Minion Method. Den går i korthet ut på att lägga en stor dos otända briketter av HÖG KVALITE i botten på grillen/smokern och sedan lägga ett fåtal tända bricketter ovanpå. Detta för att kunna hålla en låg temp länge utan att behöva fylla på nytt bränsle.

Jag har gjort något liknande i min bbq-guide här på forumet. För mej funkar det bra. Om detta vore så farligt som hr Borssen påstår, skulle det då inte ha varnats för det i USA? 10000-tals människor gör detta varje dag. Eller är vi lurade och jag kanske döende pga detta?

Hur mycket har hr Borssen på fötterna när han varnar för att använda otända bricketter?

Jag har googlat på minion method och hälsorisker men inte hittat något, om någon annan vet något så länka gärna.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

roffekock

Hur skulle vi kunna enas i denna fråga på forumet när hela och alla världens BBQ:are inte kan enas i  denna fråga. Förstås så bildas giftiga ämnen vid all förbränning hur farliga dom sen är och om dom är direkt hälsovådliga är en fråga som det tvistas om och som det alltid kommer att göras.

Jag tycker att man gör det som är bäst för mej och som funkar . Jag har alltid föreldade briketter som funkar bra. Elden behöver inte bli för häftig om man kan strypa luften.

/rolf

Sluta och noja på allt som är farligt du dör i alla fall.
Matforum är bäst

Andreas

Klart man blir tossig om man följer alla råd och larm men det är väl inga problem att skilja på resonemang och vad man faktiskt gör? Vad jag försöker säga är att det är en sak att diskutera om det bildas mer gift om man gör si eller så och sen en annan sak om man faktiskt bryr sig, det sistnämnda är upp till var och en. Och precis som du är inne på Sweber är grillning inte hälsokost i vilket fall som helst. ;) Hur som helst är detta en intressant tråd.

Rent allmänt avråds vi från att äta polycykliska aromatiska kolväten (PAH) - här har exempelvis GP låtit testa olika grillmetoder och sett hur mycket PAH som bildas http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=251&a=359984

Lägger man på otända briketter på grillen och stryper lufttillflödet får man med största sannoliknet mer ofullständig förbränning och läser man sen på arbetsmiljöverket om förbränningsprodukter http://www.av.se/teman/sotning/kemiskaamnen/ står följande "Sot uppkommer vid ofullständig förbränning. Det består av kolpartiklar på vilkas yta organiska föreningar, t.ex. polycykliska aromatiska kolväten (PAH), metallföreningar och oorganiska syror, t.ex. svavelsyra, kan vara adsorberade ... Av energisparskäl begränsas ofta luftöverskottet, vilket också leder till ökad bildning av PAH."

Alltså: PAH bör man inte äta och förmodligen bildas mer PAH i grillen om man lägger på otända briketter. Men om denna ökade mängd PAH sen fastnar på det man grillar så att det blir farligare att äta, ja det vete fåglarna.

Det hade varit väldigt spännande att se ett test på detta.
Den som inte frågar får inga svar.

Sweber

Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Andreas

Tack Sweber! För att ytterligare trassla till det står det i GP-artikeln jag länkar till ovan att det är farligast att grilla hårt (som jag förstår vid hög temperatur). Och fördelen med "The Minion Method" du skriver om verkar ju vara att man håller temperaturen på en jämn låg nivå.
Den som inte frågar får inga svar.

Sweber

Hårt kan betyda bränt oxå. Att man ska undvika brända kanter och för mörk grillyta, tror jag.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal