Varför druvsocker i tacokryddan?!

Startat av Kvasthilda, 2009-01-06 22:47

Föregående ämne - Nästa ämne

Kvasthilda

Kan nån förklara varför det måste vara druvsocker i färdiga tacokryddmixar? Dessutom som första ingrediens! Det är alltså mest druvsocker i kryddmixen.  >:(

Jag har inte gått igenom alla sorter på marknaden men åtminstone i Santa Marias, Icas och Coops så börjar innehållsförteckningen med druvsocker(dextros).

Kanske inte är några jättemängder socker men ändå - varför?

Jag hoppar ibland över kryddmixen och kryddar själv istället. Spiskummin, chilikrydda, cayennepeppar och salt. Tror jag ska göra så hädanefter.
Det gör inget om det är enkelt.

Krista

Socker är väl en smakförstärkare (en nypa socker i tomatsås är rätt vanligt), men den mest troliga förklaringen jag kan komma på är att de vill dryga ut de dyrare kryddorna med billigare druvsocker.

Gotish

Förmodligen utav samma anledning som potatismjöl dominerar i många korvprodukter. För att dryga ut innehållet. Druvsocker är ju billigt. Förmodligen mycket billigare än rena kryddor, därför drygar man ut kryddblandningen med druvsocker och tillför smakförstärkare som komplement.

//Mattias

Mickan

Ja, eget är bäst. Kanske har någon ett bra recept på blandning så att man kan göra en stor sats? För mig blir det nog present till tacoglada vänner då vi aldrig lagar tacos.
Video meliora proboque deteriora sequor

Yoghurt

Rent druvsocker är dessutom ganska smaklöst. Rent produktionsmässigt kan jag tänka mig att dom behöver en bulkvara för att kunna få rätt dosering av dom starkare kryddorna.

ivanl

Citat från: Mickan skrivet 2009-01-14 20:21
Ja, eget är bäst. Kanske har någon ett bra recept på blandning så att man kan göra en stor sats? För mig blir det nog present till tacoglada vänner då vi aldrig lagar tacos.


Kolla mitt inlägg här:
http://matforum.nu/index.php?topic=2423.msg24407#msg24407

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal