Kalcium - den sjätte grundsmaken?

Startat av Andreas, 2008-08-31 09:15

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

För ett tag sen fanns det fem grundsmaker - sött, surt, salt, bittert och umami, men nu har forskare i Philadelphia hittat den sjätte - kalcium. De tror att det kan vara en förklaring till att många har svårt för kalciumrika grönsaker som kål, broccoli och spenat. Michael G. Tordoff: "- Genom att förstå hur kalcium detekteras i munnen så kan vi göra det lättare att äta det genom att minska den dåliga smaken eller tillverka farmakologiska preparat som förbättrar smaken".

http://www.nyteknik.se/nyheter/innovation/forskning_utveckling/article400068.ece
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Menar dom att om man tycker om kål o spenat så saknar man helt eller delvis kalcium-detektorer?

Hasse

Undrar vad de menar med att "många" har svårt för kål, broccoli och spenat. Stämmer det verkligen att det är vanligt, att folk inte gillar dessa grönsaker?

Andreas

Agneta: Kanske menar de att vissa är väldigt känsliga för kalciumsmak så att kålen smakar för starkt? Hasse: Jag vet inte, jag gillade i och för sig inte spenat när jag var liten men nu älskar jag spenat.

Men kalcium är kanske inte den sjätte grundsmaken utan kanske den sjunde. Den sjätte är eventuellt fettighet. Franska forskare hittade för tre år sen en molekyl de döpte till CD36 "Molekylen aktiveras av fettsyror, och när råttor genetiskt manipuleradets till att sakna denna molekyl, gillade de inte längre fet mat." http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/artikel.asp?ProgramID=406&Nyheter=1&artikel=762588

Furthermore, removal of the CD36 gene in rats prevented their digestive tracts from preparing the various gastric juices necessary to digest fat. "Because expression of CD36 within the oral cavity and its effect on digestive secretions are conserved in mice and rats, it is likely that CD36 performs a basic function in the taste bud cells,"  http://www.sciam.com/article.cfm?id=potential-taste-receptor
Den som inte frågar får inga svar.

kjpil

Hehe, kanske inte så intressant men lite lustigt iaf - kanske människan kan smaka kalcium

CiteraWe found a strong correlation between the calcium content of 24 vegetables, based on USDA Nutrient Database values, and bitterness, based on the average ratings of 35 people (r = 0.93).


Vegetable bitterness is related to calcium content. Appetite Volume 52, Issue 2, April 2009, Pages 498-504

Kari

Måste fråga, vad innebär detta? Är till nytta eller glädje?

kjpil

Hehe.. jag vet inte, läste inte jättenoga. Troligen är det en lösning på alla världens problem :)

Jag tycker mest att det är fashinerande hur smart kroppen kan vara. Om man får spekulera - om vi nu kunde känna "kalciumsmak" så borde väl det vara evolutionär fördel om man också kunde känna av kalciumbrist och bli sugen på kalciumrika grönsaker ? - kanske brister grönsaker är väl inte bästa kalciumkällan plus att osteoporos är ganska vanligt.


Krista

Men det är rätt coolt ju (på riktigt) :)

Måste ju kolla upp det här...ok här är några vanliga grönsaker och örtkryddor listade efter kalciumhalt (mest först): persilja, spenat, broccoli, kålrabbi, vitkål. Sen några några grönsaker som innehåller jämförvis lite kalcium: majs, aubergine, paprika.

De kalciumrika grönsakerna har lite besk och "stickig" smak när de är färska. Men å andra sidan kan ju auberine också smaka lite beskt. Men jo, jag antar att det ligger nåt i studieresultatet.

Annars tycker jag att de grönsaker som "smakar nyttigt" (=beskt?) är nyttiga. Majs smakar ju sött och gott, att jämföra med broccoli som jag tycker det är rätt hög duktighetsfaktor på att käka (även om det också är rätt gott).

kjpil

Hehe.. de grönsaker som smakar sött innehåller väl mer kolhydrater, truethat ... och de grönsaker du talar om som "smakar nyttigt" antar jag är energisnåla grönsaker? egentligen vill man se några spekulationer kring hur mekanismen ska fungera för en "kalciumsmak", verkar rätt konstigt egentligen. Men vem vet, jag tror att vi vet otroligt lite om människan egentligen.

Vad använder du för att kolla näringsvärden förresten? Är lite intresserad av hur det optimala sådana programmet bör se ut :)

Tobias

Men rent evolutionistiskt så är ju den beska och sura smaken till för att signalera att det är något vi ska avstå i från.

Krista

Näringstabellerna på SLV (www.slv.se) är rätt enkla att kolla upp saker snabbt i, men på www.fineli.fi har de bra sorteringsfunktioner, t ex kan man sortera grönsaker efter kalciumhalt eler kött efter järnhalt osv.

Andreas

Citat från: Tobias skrivet 2009-03-13 23:41
Men rent evolutionistiskt så är ju den beska och sura smaken till för att signalera att det är något vi ska avstå i från.


Det där är intressant, hur kommer det sig att vi trots det äter beskt och surt?

[Om någon tycker att Karl-Johans konstaterande "kanske människan kan smaka kalcium" verkar lustig mitt i tråden så beror det på att jag klippt ihop ovanstående sju inlägg med befintlig tråd i ämnet. Sök gärna i Matforum innan du startar ny tråd Karl-Johan. ;)]
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal