Fonder

Startat av agnetasch, 2007-05-06 11:13

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Kors så glad jag blev när fonderna kom en gång i tiden!Nu kunde man laborera med alla spännande smaker de hade.Det var bara det att jag inte tyckte om en enda en,jag fick slokörat gå tillbaka till tråkiga buljongtärningar om jag ville smakförstärka något.Men häromåret hittade jag Borggårdens fonder.Finns inte många smaker; kyckling, kalv, hummer o grönsak,MEN så goda.Absolut min favoritfond.Är det någon som håller med mig eller har ni andra favoriter?   

Urban

2007-05-06 19:17 #1 Last Edit: 2007-09-02 12:26 by Andreas
Jag tror inte att jag sett till borggårdens produkter här i Umeå.. Någon som vet om dom finns här?.
Och dom andra fonderna är ju som sagt lite halvtråkiga. Har testat knorr och bongs fonder.
Visst funkar dom.. Men det blir inget WOW lixom.

När jag har knaprat räkor på helgen så brukar jag [klipp]

Förrutom det så blir det buljongtärning eller pulverbuljong som jag använder mest.

[Andreas klippte ut diskussionen om att koka fond själv till egen tråd: http://matforum.nu/index.php?topic=689.0]

Sweber

Jag tänkte del med mej av mina erfarenheter och åsikter om Bongs Kycklingfond. Jag är mer eller mindre beroende av denna fond. Jag använder den till nästan allt.


Den finns i små glasflaskor i de flesta mataffärer med ett galet högt literpris. Den finns i halvliters plastflaska med ett hyggligare literpris. Denna storlek har jag bara sett på visa stormarknader och andra större mataffärer. Den finns även i enliters plastflaska för storkök och den är lite svår att få tag på. En enliters kan vara lite svår att göra av med innan den blir dålig, jag köper helst halvlitersvarianten.

Vad kan man använda denna fond till? Svaret är "Allt utom pannkaka och havregrynsgröt." I alla fall nästan. Den givna användningen är soppor, grytor och stuvningar. Det är oerhört praktiskt att hälla i en skvätt fond istället för att bryta, smula och kladda med bulljongtärningar. Och det behöver inte vara kycklingrätter, jag använder den som sälta och smakförstärkare i köttsoppor, grönsakssoppor osv. Den passar lika bra i en musting köttgryta eller kalopps som i en söt kurrysås till ungarnas favorätt, "kyckling/fläskfile med banan och kokoskurrysås". Den ger sälta och volym och förstärker de smaker som redan finns i maten. Den smakar bara kyckling om man tar i riktigt mycket. Jag använder den istället för salt i köttfärssås, tomatsås, ädelostsås osv. Perfekt i fyllningar i pajer som pujopaj.

Jag har även upptäckt att den med fördel kan användas i kalla såser. En favorit till grillat hemma är att utgå från grekisk yoghurt och bryta den med lite fond. Det ska var någon tsk eller så, annars smakar yoghurten kycklingfond. En smula honung eller sirap och en grundsås till grillat är färdig. Det viktiga är att det ska smaka yoghurt om såsen, men det ska samtidigt kännas att det inte är bara yoghurt. Lite svartpeppar och några fint skivade vitlöksklyftor och så får det der några timmarmmmm..... hoppsan nu kom jag bort från ämnet.

Nackdelar då? Jag det blir ju lite dyrare än att använda tärningar, de större flaskorna kan vara lite svåra att få tag i och i tex kalla såser där man eftersträvar rena smaker och inte för mycket fyllighet, är det lätt att överdosera och få såsen att smaka kycklingfond.

Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Andreas

Tack Sweber!

Flaskan på bilden har jag aldrig sett i butik här i Umeå, är det alltså halvlitersvarianten?

Hur mycket dyrare blir det egentligen per liter färdig buljong om man använder fond istället för buljongtärningar?

Finns det några fler varianter än kycklingfond som du gillar?
Den som inte frågar får inga svar.

justrom

Hur länge håller sig dessa?

Innan man öppnar dem har de ju hållbarhet på över 1 år. Men de brukar vara rätt länge i mitt kylskåp innan jag använder dem igen. Därför är jag lite skeptiskt till dem.

Klart man kan ju fråga ursprungskällan, men ni kanske är ärligare i svaret?
http://www.touchoftaste.com/touch.htm

Andreas, om du läser detta. De har en massa fondrecept. kanske något att lägga in i din lista?

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal