Alpacka hur smakar det?

Startat av Andreas, 2010-10-12 13:19

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Alpackan är främst känd för sin fina alpackaull, men hur gott är det att äta Alpacka, nån som vet?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Hur i fridens dagar kom du på att undra det?

Andreas

Ja det kan jag förstå att du undrar.  :D Men det är inte så konstigt. Jag pratade med en bekant om vad man skulle kunna tänkas skaffa för lättskötta djur om man skulle råka ha ett par hektar ängsmark över och han nämnde då, efter att jag avfärdat grisar och strutsar, Alpacka. Dels har de som sagt fin ull och dels lät det som det kunde vara lönsamt att föda upp dem, såg nånstans att de kan kosta i nivå med hundar.

Men frågan är om man också kan äta upp dem med något slags behållning? Inte för att det verkar så smart att äta upp dyra djur, jag är mest bara nyfiken. (Fast i och för sig kanske man kan äta dem när de börjar bli gamla och skröppliga och kanske ändå måste slaktas, om de inte smakar sämre då förstås.)
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Var slaktar man dom? Tar alla slakterier emot alla slags djur?

Andreas

Bra fråga. Sökte precis lite snabbt på slakt men hittade mest bara bildtexten "Som klipps en gång om året och aldrig går till slakt" http://helahalsingland.se/nordanstig/gnarp/1.2382324-okanda-djur-gor-gnarp-kant Men jag antar att man borde kunna få dem slaktade på plats.

Hur som helst intressant det som stod om uppfödning i artikellänken ovan, verkar inte så jättelätt och jättesnabbt att föda upp dem direkt "Ett sto är dräktigt under nästan ett helt år och föder endast ett föl per gång."
Den som inte frågar får inga svar.

Elle

Ungefär som hjort.
Sverige har väll ingen tradition att äta dem som i t.ex Schweiz men det finns några som föder upp dem för slakt även här

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal