Var köper ni ert rökved typ Al, äpple......?

Startat av Ted, 2009-06-24 09:02

Föregående ämne - Nästa ämne

Ted

Hej!
Jag har provat de som alla rökved sorter som erbjuds i affärerna (hickory, Mesquit). Men nu är jag sugen på att prova Al, äpple etc. Jag läste test angående Bradley Smoker briketter på grillkoll.se men jag tycker de är lite dyra.

Var köper ni ert rökved typ Al, äpple......?

//Ted

roffekock

Den rökved du efterfrågar finns överallt i SVERIGE men var bor du jag kan skicka ett antal kilo till dej,al spån och alflis. äpple kan du väl få på din ort.

/rolf
Matforum är bäst

Ted

Du får det att låta så självklart men jag bor i sthlm och jag har inga bekanta med äppelträd. På semestern skall jag se om det finns några grannar till sommarstugan som kanske ha ngt äppleträd men Al...tja.. med mina biologikunskaper skulle jag inte känna igen en Al om den så hade klänning och nynnade på fear of the dark.

helfgren

roffekock : Gör du ditt spån själv , har funderat på om jag ska köpa en kompostkvarn att använda till detta ändamål .
Då kan man ju få det spån man vill ha :) .

MVH// Henrik
Carpe diem

Kari


agnetasch

Citat från: Ted skrivet 2009-06-24 09:02
Var köper ni ert rökved
Är det ved eller spån du är intresserad av Ted? Eller båda?

www.barbeque.se kostar hickoryved 120:-/kg (+ frakt) Där sägs att en omgång ribs (3,5-4 tim) kräver 500 g hickory,det blir 60:-
http://www.barbeque.se/butik.html

www.grillkoll.se ägnar man sig åt att testa Bradleys rökpuckar. Dom får bra betyg men det konstateras att dom är svåra att få tag på o att det blir dyrt.
Varför inte handla på nätet?
http://www.smartfritid.se/sv/category/16/12pack-till-grill--BBQ
Där finns just dom smaker du frågade efter Ted; al o äpple.
Och blir det så dyrt? I testet finner man att puckarna ryker 30 min. Till en ribs-rökning på 3,5-4 tim behöver man alltså 7-8 briketter á 5:-. Det blir 35-40:- Det är billigare än med veden.

Att röka med spån minns jag inte hur mycket det kostade. Någon som vet?

Sen kan man ju själv fälla sina trän; såga upp o klyva. Förvara veden i nybyggd vedbod eller under flaxande presenningar. Komma ihåg att lägga i blöt veden innan man ska röka med den. Blääää, gissa vilket jag väljer ;D

BBQforever

Ett litet tips. Köttet tar bara åt sig röksmak ett visst antal timmar(olika för olika sorters kött), sedan behövs det ingen rökved. bara värme.

Ted

Såklart kommer jag att testa Bradleys rökpuckar (borde komma med posten idag eller imorgon) :D

Jag var ute efter fler inköpsställen och tips för olika sorters rökved (chunks eller flis). Tack för tipset, jag brukar bara använda rökved första 1-2 h (vid start och en påfyllning 1h senare)

agnetasch

Citat från: BBQforever skrivet 2009-06-25 12:34
Köttet tar bara åt sig röksmak ett visst antal timmar(olika för olika sorters kött)
Har du några tips? Vilket kött o hur lång tid typ.

BBQforever


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal