Varför lyckas jag inte få bra yta på min gjutjärnspanna?

Startat av fredrast, 2013-11-16 21:39

Föregående ämne - Nästa ämne

fredrast

Hej Forumet!

Har någon en aning om var problemet kan tänkas ligga när jag inte på något sätt lyckas få en bra stekyta på min stekpanna av gjutjärn?

Stekpannan är av märket Gense Le Gourmet och har varit i användning i snart tio år. Jag har försökt följa alla föreskrifter om hur gjutjärn skall behandlas: jag har smort in pannan ett otal gånger med olika typer av fett (rypsolja, smör, grisfett, linfröolja, etc,) och också försökt "bränna in" den med fett på hög värme. Jag har aldrig diskat pannan med diskmedel och efter användning har jag alltid oljat in den.

Trots detta är ytan på pannan alldeles "torr", d.v.s. där har inte bildats något som helst fettlager. Vid stekning fastnar det mesta fast oavsett hur mycket olja eller smör jag lagt i botten. Jag har också märkt att då jag drar i bottnen med en stekspade genom oljan jag hällt i pannan så blottas pannans "torra" järnyta, vilket väl är orsaken till att saker och ting fastnar.

Jag har sett och använt andra gjutjärnspannor som haft ordentlig fettbeläggning på ytan och de är helt fantastiska, nästan inget fastnar. Jag kan bara inte förstå hur jag inte lyckas uppnå motsvarande med min egen panna.

En gång testade jag metoden beskriven här http://www.youtube.com/watch?v=xoIO8YOpyN4 d.v.s. oljade in pannan med ett tunt lager linfröolja, värmde upp, lät svalna och upprepade proceduren tio gånger. Efter denna rätt tidskrävande procedur verkade pannan få ett riktigt lovande fettlager men trots det så ville maten ändå fastna och efter ett par gångers användning hade fettlagret helt och hållet slitits bort. Det är som om fettet helt enkelt inte förmår att fastna i pannan.

Kan det bero på pannan, är den helt enkelt "dålig" på något sätt och finns det andra som är bättre? Jag hade dock för mig att det inte kan vara så stor skillnad på gjutjärn och gjutjärn. Eller finns det något annat som jag ännu kunde göra?

Tack för all hjälp!

Hankki

Köp några paket bacon, stek och ät. Stek alltid i riktigt smör, inga vaselinprodukter, och skippa oljan. Jag använder min gjutjärns mest till biffar och bacon, till biffar och bryning före ugn har jag enbart smör och till bacon tillsätter jag inget. Kör den aldrig riktigt het.
Efter användning får den sig varmt vatten och ibland får vattnet koka en stund på plattan.

webguide

Citat från: fredrast skrivet 2013-11-16 21:39
Hej Forumet!

Har någon en aning om var problemet kan tänkas ligga när jag inte på något sätt lyckas få en bra stekyta på min stekpanna av gjutjärn?

Stekpannan är av märket Gense Le Gourmet och har varit i användning i snart tio år. Jag har försökt följa alla föreskrifter om hur gjutjärn skall behandlas: jag har smort in pannan ett otal gånger med olika typer av fett (rypsolja, smör, grisfett, linfröolja, etc,) och också försökt "bränna in" den med fett på hög värme. Jag har aldrig diskat pannan med diskmedel och efter användning har jag alltid oljat in den.

Trots detta är ytan på pannan alldeles "torr", d.v.s. där har inte bildats något som helst fettlager. Vid stekning fastnar det mesta fast oavsett hur mycket olja eller smör jag lagt i botten. Jag har också märkt att då jag drar i bottnen med en stekspade genom oljan jag hällt i pannan så blottas pannans "torra" järnyta, vilket väl är orsaken till att saker och ting fastnar.

Jag har sett och använt andra gjutjärnspannor som haft ordentlig fettbeläggning på ytan och de är helt fantastiska, nästan inget fastnar. Jag kan bara inte förstå hur jag inte lyckas uppnå motsvarande med min egen panna.

En gång testade jag metoden beskriven här http://www.youtube.com/watch?v=xoIO8YOpyN4 d.v.s. oljade in pannan med ett tunt lager linfröolja, värmde upp, lät svalna och upprepade proceduren tio gånger. Efter denna rätt tidskrävande procedur verkade pannan få ett riktigt lovande fettlager men trots det så ville maten ändå fastna och efter ett par gångers användning hade fettlagret helt och hållet slitits bort. Det är som om fettet helt enkelt inte förmår att fastna i pannan.

Kan det bero på pannan, är den helt enkelt "dålig" på något sätt och finns det andra som är bättre? Jag hade dock för mig att det inte kan vara så stor skillnad på gjutjärn och gjutjärn. Eller finns det något annat som jag ännu kunde göra?

Tack för all hjälp!


Det låter ju faktiskt som om det är något fel på själva pannan, jag vet inte hur tillverkningsprocessen går till, men det kan säkert finnas delar i den som är kritiska och om något går fel där så kommer resultatet att bli en dålig panna.
Jag har två gjutjärnspannor, jag diskar dem med diskmedel ibland och jag har aldrig oljat in dem, men jag har inga problem met att mat fastnar i dem.

Hasse

Hej Fredrast och välkommen till Matforum!

Det hela låter mycket märkligt. Du har använt pannan i tio år, skött den efter konstens alla regler och den trilskas ändå!

De pannor du har använt som är bra, har de skötts på samma sätt eller är det något som skiljer? Annars lutar jag nog åt Webguides tanke. Det kan ju faktiskt vara något fel på pannan, även om inte jag vet riktigt vad som skulle vara galet med den.

Men ge inte upp! En väl instekt gjutjärnspanna är fantastisk.

Andreas

Hade varit intressant höra lite exempel på vad det är du steker i pannan som fastnar allra värst, vad som bara fastnar lite, och vad som inte alls fastnar. Kanske kan det ge något slags ledtråd. Kan det vara så att du ofta steker något som försämrar egenskaperna hos pannan?
Den som inte frågar får inga svar.

Hankki

Jag stekte burgare enligt flipping burgers booken nu i helgen, tryck fast biffen i bottnen på en torr panna så den inte krymper och efter några minuter lossnar den hur lätt som helst när den ska svängas. Jag oljar inte min efter användning.

vilsjin

Det kan vara så att du steker med för låg temperatur. Då tenderar allt att fastna.

fredrast

Hej och tack för inläggen!

Det jag oftast steker är väl köttfärs och höna. Ibland biffar.

Intressant synpunkt att det fastnar lättare ifall man steker med lägre temperatur. Jag har alltid föreställt mig att det är tvärtom men har aldrig så noga iakttagit saken. Det måste jag göra.

Jag har själv en annan panna av gjutjärn, en murbottenspanna för utomhusbruk på gaslåga. Med den följde instruktioner om hur man skulle bränna in den -- hälla en massa olja på och värma pannan tills oljan börjar osa (eller rentav brinna) och låta den heta oljan svartna på pannan i kanske 10 minuter. Sedan torka bort den svartnade oljan och olja in med ny. Efter varje användning hälla vatten på den heta pannan, skrapa bort matrester med stekspade, torka pannan och olja in med ny olja.  Med denna metod fick pannan väldigt snabbt en mycket bra yta där nästan inget fastnar och sådan har den hållits i många år sedan dess. Jag förstår därför inte varför inte min stekpanna beter sig på samma vis!

En skillnad som jag just kom att tänka på är att jag med murbottenspannan har stekspadar av metall medan jag i stekpannan använder stekspadar av plast. Inte kan det väl bara vara så att plasten på något sätt "förstör" pannans fettbeläggning? Har svårt att tro det själv men börjar bli desperat efter idéer.... :-)

Kanske jag bara borde skaffa en ny stekpanna av annat fabrikat och se hur den beter sig. Om den blir okej så berodde det på den första pannan men om den har samma problem så måste det bero på användaren!

Hankki


Hasse

Fredrast, man ska inte hälla kallt vatten i en het gjutjärnspanna. Det finns en risk att pannan spricker av den hastiga temperaturändringen.

Om jag vore i ditt ställe hade jag investerat i en ny panna. Eftersom du har en panna som fungerar och vet hur den ska skötas så verkar det ju inte som att det är fel på användaren.

För övrigt är det inte så komplicerat med skötseln som man kan tro när man läser allehanda tips på nätet. Gjutjärnet har en tendens att trilskas i början men sedan är det bara att steka på. Undvik diskmedel, speciellt när pannan är ny, men det funkar faktiskt med några droppar diskmedel i en väl instekt panna om man skulle känna behov av det. När pannan är ren, torr och fortfarande varm häller jag en liten, liten klutt olja i botten och smörjer runt med en bit hushållspapper.

fredrast

Tack för synpunkterna! Inga magiska trix som jag missat med andra ord. :-) Lutar mot att pröva med en ny panna.

Hankki, när du säger att du aldrig använder plast i gjutjärn så är det för att plast faktiskt inte är bra för gjutjärnspannor (vilket bara var min vilda gissning) eller för att du annars bara inte gillar plastredskap?

Hankki

Gjutjärnspannan jag har, ronneby, är lite skrovlig i ytan och jag "inbillar" mig att det kan lämna plast i pannan som antingen bränner fast eller följer med maten därav endast stålstekspade eller ståltrådsvisp. Jag har annars mycket plastredskap som jag använder i non stick pannor och kastruller för att de känns frächare än träredskap (lat när det gäller att diska efter matlagning)

webguide

Citat från: Hankki skrivet 2013-12-01 23:23
Gjutjärnspannan jag har, ronneby, är lite skrovlig i ytan och jag "inbillar" mig att det kan lämna plast i pannan som antingen bränner fast eller följer med maten därav endast stålstekspade eller ståltrådsvisp. Jag har annars mycket plastredskap som jag använder i non stick pannor och kastruller för att de känns frächare än träredskap (lat när det gäller att diska efter matlagning)

Jag använder som sagt plast, trä och metallredskap i mina pannor (har två gjutjärn) och som sagt har diskat den med diskmedel vid flera tillfällen och den fungerar bra. Jag vet inte om jag gör på något särskilt sätt när jag använder den.
Så jag tror inte att plast skulle vara någon form av bov, däremot funderar man ju på vilka kemikalier man har stoppat i plasten för att ge den sina egenskaper, det är nog en större och betydligt mer obehaglig fråga.

Ellanbrellan

Jag har samma problem med min gjutjärnspanna från Skeppshult. Har bränt in den flera gånger men beläggningen släpper igen efter några stekningar och det mesta som steks bränns fast. Jag förstår inte vad som är fel.

webguide

Här är en intressant artikel som bland annat dödar myten om att man inte skall använda diskmedel i pannan:
http://www.seriouseats.com/2014/11/the-truth-about-cast-iron.html

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal