Vol au vent

Startat av agnetasch, 2010-12-10 12:07

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

2010-12-10 12:07 Last Edit: 2010-12-10 17:23 by agnetasch
Jag hade fått för mig att jag skulle göra en vol au vent med svampstuvning som förrätt i julhelgen. Sen tänkte jag om o funderar nu på en smördegspaj istället där pajskalet är färdigt sedan dagen innan o den varma stuvningen hälls i strax innan serveringen.
Men jag hittar inget recept som är funtat på det viset. Jämt ska man grädda pajdeg OCH fyllning på samma gång.
Är det någon som vet hur man gör ett smördegspajskal som inte ska serveras i pajformen utan "fristående"?

Mickan

Det borde fungera att skära en kant nästan igenom vid lämpligt avstånd från kanten. Pensla som vanligt med ägg och baka av. När du ska fylla trycker du ned det inte men låter kanten vara hög. Du kan också skära kantbitar av en platta och lägga runt . Äh, jag kan inte förklara och jag som är pedagog och allt!

Kolla den här:

http://www.recipes4us.co.uk/Videos/How%20to%20make%20Vol%20au%20Vent%20Cases%20Video.htm
Video meliora proboque deteriora sequor

agnetasch

När jag ser filmen förstår jag hur du menar. Ja, det kanske jag ska klara av att göra. Om man kavlar ut bottnen lite tunnare o lägger "rinkar" på kanterna måste det ju bli en behållare för stuvning.
Först hade jag lite svårt att koncentrera mig på filmens innehåll, jag blev så fascinerad av hennes ringar, tjusiga nagellack o hur mycket bös som fastnade under de långa naglarna ;D

Mickan

Citat från: agnetasch skrivet 2010-12-10 18:26
Först hade jag lite svårt att koncentrera mig på filmens innehåll, jag blev så fascinerad av hennes ringar, tjusiga nagellack o hur mycket bös som fastnade under de långa naglarna ;D

Nu blir jag besviken när jag inser att du inte ser ut så. Det gör jag alltid ;) Just det! Jag har kashmirtröja som Nigella också!
Video meliora proboque deteriora sequor

agnetasch

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Vad är rött, ris, rödbeta, mjölk eller salt?:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser