Aroniasill

Startat av agnetasch, 2011-06-22 08:34

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Jag läste på en restaurangmeny att dom serverade aroniasill. Eftersom jag har en massa aroniabär i frysen tänkte jag att det kunde vara kul att göra något annorlunda med dom. Men jag hittar inget recept. Är det någon som har det?

Andreas

Hur smakar aroniabär?

Jag tänkte kanske kan man hitta något sillrecept på något som smakar närbesläktat. Om aroniabär till exempel smakar åt svartvinbärshållet kanske något av dessa recept på svartvinbärssill kunde fungera:
¤ Svartvinbärssill enl. Buffé nr 6 2005, sida 9
¤ Svartvinbärssill enl. Gottberg Klötzke Nyhetsmorgon
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Jag vet inte hur aroniabär smakar, dom bara ligger där i frysen o glor på mig ;D
Svarta vinbärssillarna ska göras med hjälp av saft. Betyder det att jag måste koka saft på aroniabären först? Jag som är så lat, det går aldrig vägen!

Hasse

Törs man föreslå att du slänger bären och gör löksill istället?   ;D

Mickan

Ta ett recept på lingonsill och släng i ett par skivor citron för att öka upp syran något. Nu är jag inte alls säker på att aroniasill är gott men färgen blir nog snygg  8)

Glad midsommar!
Video meliora proboque deteriora sequor

agnetasch

Jag skulle tippa på att löksill är mycket godare än aroniasill men ibland tar uppfinnarlustan överhanden o då har smaken nästan ingen betydelse ;D
Citron är ett bra tips! Det skänker nog lite fräschör o sting till aronian som jag upplever som ett rent "saftbär"

Det här receptet tycker jag verkar bra (fast det måste väl vara fel bild?):
http://www.ica.se/Recept/lingonsill-672849/

Mickan

Det receptet skulle jag ta men utesluta lagerblad och kryddpeppar för att verkligen testa av aronian. Lägga i skivor av en halv till en citron.

Visst ska man testa!
Video meliora proboque deteriora sequor

Andreas

Citat från: agnetasch skrivet 2011-06-25 09:46
Det här receptet tycker jag verkar bra (fast det måste väl vara fel bild?):
http://www.ica.se/Recept/lingonsill-672849/

Ja tycker det ser ut som senapssill!

Hann du göra något aroniaförsök eller blir det till nästa sillhögtid (jul?) ?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Tillverkningsdatumet blir nog en kompromiss; strax innan Mårten Gås. Då tar jag ut all aronia ur frysen o gör gelé till den stekta gåsen o aroniasill (förrätt på gåskalaset?)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Vad är rött, ris, rödbeta, mjölk eller salt?:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser