Mättat fett oskyldigt

Startat av agnetasch, 2007-11-14 17:25

Föregående ämne - Nästa ämne

crlhrv

elko: vad är det för fel på gröt till frukost?
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Citat från: elka skrivet 2008-03-30 23:05
Doktor Dahlqvist "predikade" i TV4 morgon i morse, bla bla bla, vad ska man tro? Gröt till frukost är inte bra!? Hmm..  ???

"Skräcken för det mättade fettet, det är en myt" - gärna för mig.   ;D


"Skräcken för det mättade fettet, det är en myt", Sa hon verkligen så ordagrant - det betyder ju bara att just skräcken är en myt. :) Allvarligt talat, hade hon inga nya argument för varför hon menar att mättat fett är ofarligt så tillför det inte debatten något.

Citat från: crlhrv skrivet 2008-03-31 08:06
elko: vad är det för fel på gröt till frukost?


Calle: Gröt innehåller kolhydrater och det går stick i stäv mot den LCHF-diet som Annika Dahlkvist förespråkar, läs mer här: http://matforum.nu/index.php?topic=1336.0

I dagens SvD finns nåt riktigt intressant angående fett, där skrivs om en studie som visar att världens mest sålda läkemedel mot blodfetter inte har någon effekt. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1067675.svd

Vad det handlar om är att de två stora läkemedelsföretagen Merck MSD och Schering-Plough ville visa att de nya blodfettssänkande preparaten Vytorin och Ezetrol skulle sänka det onda LDL-kolesterolet mycket mer än det gamla simvastatin och ja, LDL-kolesterolvärdet sjönk med 27% men väggarna i blodkärlen visade inga skillnader - fettbeläggningarna i artärerna ändrades inte - dvs lägre kolesterol påverkade inte risken för hjärtinfarkt och slaganfall.

"Det är denna brist på effekt som anses både dramatisk och sensationell och som fått en del experter att på nytt ifrågasätta värdet av att sänka blodfetter överhuvudtaget."
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Chrlrvh ;): Gröt är gott. Inge fel tycker jag. Havregrynsgröt minst fem dagar i veckan. Köket serverar inte langos till frukost..  ;)

Andreas: Citatet kan vara något förvrängt men dom orden förekom i samma mening vad jag kunde förstå. Borde väl finns en repris på nätet rentav? Och jag som nästan inte kan stava till goggel, ännu mindre söka rätt på saker och ting...  8)

agnetasch

Jag börjar också ifrågasätta värdet av att sänka blodfetter överhuvudtaget.
Plötsligt knaprar alla människor över 45 år i ens omgivning på blodtryckssänkande medel.Frågar man varför får man svaret att doktorn hade tyckt att kolesterolet var lite högt så man fick simvastatin (som 50% mår pyton av) o rådet att inte äta så mycket ägg o skaldjur (vilket är en föråldrad föreställning)
Vissa förstår man att de håller på o gräver sin grav med tänderna men när min måttlighetsätande, desserthatande, jakt- o frilufts-ivrande man kom hem med en burk simvastatin trodde jag inte mina ögon.Jag börjar tro att blodfetterna höjs naturligt med åldern, det ger ingen symptom annat än klirr i läkemedelsfirmornas kassor.
Jag har för mig,rätta mig om jag har fel,att det glunkas om att någon, WHO? vill sänka den "tillåtna" kolesterolgränsen ytterligare. Oj vad det klirrar, jag hör inte vad doktorn säger.Ska jag få mer simvastatin?Tack snälla doktorn!

Andreas

Uffe Ravnskov har i dagarna en insändare i Nya Åland och Västerbottens-kuriren där han ifrågasätter Unilevers Becelreklam och varför man överhuvudtaget ska oroa sig för smör och grädde.

Det riktigt intressanta i insändaren är resonemanget om LDL-kolesterolet (det som man lärt sig är det onda). Ravnskov berättar att det finns flera sorters LDL-molekyler, dels farliga små elaka täta och dels ofarliga stora snälla fluffiga. "Om man äter mycket fläsk, smör och grädde, då ökar antalet av de snälla, fluffiga LDL molekyler, medan det blir färre av de små och elaka; alltså tvärt emot vad de flesta hade förväntat sig." Bakom denna upptäckt sägs forskaren Ronald Krauss stå (som sitter med i kommiten för amerikanska kostråd).

I vilken sorts mat de små elaka LDL-molekylerna finns framgår tyvärr ej.
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal