Regnkalkylator

Startat av Hasse, 2010-07-25 16:48

Föregående ämne - Nästa ämne

Hasse

Det har varit torrt i trädgården och därför kan det vara intressant att veta hur mycket regn som faktiskt faller ned. Regnmängd mäts i millimeter, och med det menas hur högt vattnet stått på marken om ingenting hade kunnat rinna undan.

Det enklaste sättet att mäta regnmängden är att köpa en regnmätare. Ett annat sätt är att ställa ut en hink med raka kanter (cylindrisk hink) och helt enkelt mäta med en linjal hur högt vattnet står i hinken. Problemet är att de flesta hinkar inte är cylindriska, utan öppningen har en större diameter än botten.

För att råda bot på detta problem gjorde jag ett enkelt kalkylark där man matar in diametern på hinkens öppning i centimeter och hur många deciliter vatten som finns i hinken. Som resultat erhålls regnmängden i millimeter.

Filen kan öppnas i Microsoft Excel eller annat kompatibelt program t.ex. OpenOffice.org

Håll tillgodo!

crlhrv

suveränt. tack! man lär sig så himla mycket på det här forumet.

en sak som jag undrat över är varför såna där regnmätare i metall (koppar/mässingsfärgade) som man har i trädgården har en så stor öppning. själva behållaren är ju cylindrisk men öppningen större än cylindern. förstår du vad jag menar? har dom tagit hänsyn till öppningens diameter på mätstickan?
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Hasse

Kul att glädja någon!   :)

Ja, anledningen att öppningen är större än cylindern är att skalan blir lättare att avläsa. Det blir längre mellan "millimetrarna", om du förstår hur jag menar.

Andreas

Kan avdunstning påverka resultatet nämnvärt?

Säg att man åker hemifrån på semester och det regnar 10 mm första dagen och sen är det högsommarvärme och strålande sol sex dagar, hur stor felvisning kan det i värsta fall röra sig om när man kommer hem och mäter vattenmängden i hinken efter en vecka? Blir det märkbar skillnad om hinken är vit eller svart och om den står i solen eller i skuggan?
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Visst kan avdunstning påverka. Hur stort felet blir kan jag inte svara på, men det kan säkert vara betydande om hinken får stå en tid i värme.

Ju varmare vattnet är desto fortare avdunstar det. Därför är det bra om hinken står i skuggan och även om den är vit, eller metallblank, eftersom en sådan yta absorberar mindre värme än en mörk.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal