kost för att må bättre?

Startat av Markus, 2010-08-27 07:43

Föregående ämne - Nästa ämne

Markus

Iförrgår la jag mig 01:00 och sov till 11:00 inatt la jag mig hm 2 tror jag och jag vakna 6:30, jag är inte pigg och jag är inte trött heller.

Jag äter bara fibrer oftast fungerar magen bra för jag dricker vatten men vissa dagar så känns det som om jag behöver skita fast de kommer inget...

Allt fungerar dåligt i mitt liv och jag känner sällan ett välbehag eller vad det heter. Igår när jag hade sovit 10 timmar då var jag stark kroppsligt och mentalt.

hur får man det mer regelbundet???

och vad ska man äta för att vara pilsken oftare?

Inga tabletter utan mat.

agnetasch


Markus



MiGa

Har också hoppat på LCHF-tåget har provat det i ca 1 vecka nu och redan nu märks en stor skillnad på magen känns inte alls lika tung och uppblåst. Har tänkt att prova detta i 1 månad för att se om det passar mej/oss.
Hittills mycket positiv.

Markus

Tack för tipset och informationen, hur länge bör man testa innan man vet att det fungerar?

agnetasch

De första veckorna kan du ha lite inkörningsproblem; känna dig yr o matt. Men när kroppen har vant sig känner du om det är något för dig eller ej.

Mickan

Jag tror inte på LCHF alls  men var och en är sig själv salig.

Vill inte vara trist men man kan ha en lättare depression som gör att man inte mår så där väldigt bra. I spåren av den kan man finna svårigheter att äta rätt och regelbundet. Jag tror att du ska försöka äta på samma tider och inte heller bara äta på känsla utan med ögat. Vänta inte på att bli hungrig utan sätt upp tider för dina måltider. Välj också det du gillar och som är lätt och nyttigt. Uppskatta att det är rätt mängd och se till att det ser aptitligt ut.

Sova är viktigt men inte för mycket eller för lite. Sikta på 7-8 timmar.

Motionerar du? Trög mage blir ofta bättre med mycket rörelse.

Lite lust till sex är ofta sammankopplat med att vara nere. Man vill inte ligga när allt känns skit ;)

Om det fortsätter tror jag att du ska ringa vårdcentralen och inte vänta på att ägg och bacon ska lösa problemet. Häng gärna här och följ med i vad vi matnördar håller på med!
Video meliora proboque deteriora sequor

agnetasch

Ursäkta om jag lägger mig i igen men jag kommer ihåg Markus inlägg där han beskrev sitt tränande o ditt fiberätande:

http://matforum.nu/index.php?topic=2419.msg24341#msg24341

Han verkade ju inte att må så bra på det. Det var därför jag rekommenderade en helt annorlunda metod. Tron kan försätta berg, kanske kan det vara bättre att prova med mat innan man dundrar in med antidepressiva medel. Men det är ju frivilligt att prova, jag kan inte garantera att det är en kostordning som passar honom eller ej.

kjpil

Citat från: agnetasch skrivet 2010-08-27 12:36
http://www.kolhydratiker.se/dokument/LCHF.pdf

Jag läste första stycket i pdf'n. Det var bara en massa ljug. Sen såg jag att den rekommenderade Frank Nilssons bullshit.

Visst kan placebo funka lika bra som piller i diverse sammanhang. Men varför väljer du just lchf som placebopreparat?

Kostfiberintag och proteinintag är sånt som kan löna sig att se över både vid gasbesvär, uppblåsthet och ev förstoppning. För stora mängder kan få obehagliga konsekvenser.

agnetasch

Jag brukar inte tycka om när LCHF-are uttalar sig om "etablissemanget" men nu uppträder du som en fullfjädrad medlem av denna församling.
Bara för att LCHF inte sammanfaller med din uppfattning av en perfekt kost kan den ju vara befogad ibland.
Alla de år jag följt LCHF på nätet har jag fått den uppfattningen att MÅNGA har blivit av med sina problem med gasbesvär o uppblåsthet genom att äta LCHF. Du säger ju själv att överkonsumtion av kostfibrer o protein kan få obehagliga konsekvenser. Nerdragning av fibrer o protein är ju precis vad LCHF-kosten handlar om. Varför kan man då inte prova den?

MiGa

Har snart gått tre veckor sen jag startade med LCHF och jag är fortfarande nöjd med resultatet.
Nu har jag inte någon direkt övervikt (4 kg) så jag kör inte den extrema varianten av LCHF men märker att jag mår mycket bättre av att inte äta pasta/ris/potatis  men en och annan rotfrukt slinker ner ibland.
Jag tror på att man ska komma fram till hur mycket kolhydrater kroppen mår bra av + motionera mer så har man nog en bra plattform till att må bättre.

kjpil

2010-09-08 20:28 #12 Last Edit: 2010-09-08 22:42 by kjpil
Citat från: agnetasch skrivet 2010-09-08 11:24
Jag brukar inte tycka om när LCHF-are uttalar sig om "etablissemanget" men nu uppträder du som en fullfjädrad medlem av denna församling.
Bara för att LCHF inte sammanfaller med din uppfattning av en perfekt kost kan den ju vara befogad ibland.
Alla de år jag följt LCHF på nätet har jag fått den uppfattningen att MÅNGA har blivit av med sina problem med gasbesvär o uppblåsthet genom att äta LCHF. Du säger ju själv att överkonsumtion av kostfibrer o protein kan få obehagliga konsekvenser. Nerdragning av fibrer o protein är ju precis vad LCHF-kosten handlar om. Varför kan man då inte prova den?


Intressant tolkning. Jag har inga fantasier om någon perfekt kost, man kan äta på många olika vis.
Artikeln du länkar till är ljug, det rabblas slutsatser utan underlag - om insulin etc. Alla är såklart fria att prova vilken kost de vill.

"Tron kan försätta berg"

Jag trodde att du syftade till placeboeffekt. Vad menas annars?

Det du beskriver om gasbesvär, uppblåsthet och LCHF; äter man LCHF så eliminerar man automatisk fruktos, kostfiber, gasbildande livsmedel, sockeralkoholer mm.... sådant man tror kan ge gasbesvär och uppblåsthet hos en del personer, ämnen som har potential att jäsa i tarmen. Dock betyder inte det att det just är uteslutandet av kolhydrater som är relevant i sammanhanget, finns det något som tyder på att det skulle vara så?

Brukar inte LCHF innebära ganska högt proteinintag i praktiken för många personer? Jag har hört många som tror att det kan vara mekanismen för viktminskning... Själv har jag en annan tro...

agnetasch

Citat från: kjpil skrivet 2010-09-08 20:28
Alla är såklart fria att prova vilken kost de vill
Tack, så välvilligt av dig ;)

Citat från: kjpil skrivet 2010-09-08 20:28Dock betyder inte det att det just är uteslutandet av kolhydrater som är relevant i sammanhanget, finns det något som tyder på att det skulle vara så?
Men det är det väl ingen som påstått? LCHF innebär ju inte enbart uteslutande av kolhydrater.

Citat från: kjpil skrivet 2010-09-08 20:28Brukar inte LCHF innebära ganska högt proteinintag i praktiken för många personer?

Det ideala innehållet av protein i LCHF-kosten är 20%, inte långt från SLV-rekommendationens 15% (i verkligheten äter väl svensken någonstans mittemellan) Det är nog Atkins du tänker på inte LCHF

kjpil

Citat från: agnetasch skrivet 2010-09-09 14:09
Men det är det väl ingen som påstått? LCHF innebär ju inte enbart uteslutande av kolhydrater.

Jag tror att om man ska syssla med kostrådgivning så är det bra om man kan uppnå största möjliga effekt med minsta tänkbara förändring. Rekommenderar man en så stor kostförändring som LCHF för allt möjligt, ja då påverkar man personers liv mycket. Då kanske man ska ha starka belägg?
Citat från: agnetasch skrivet 2010-09-09 14:09
Det ideala innehållet av protein i LCHF-kosten är 20%, inte långt från SLV-rekommendationens 15% (i verkligheten äter väl svensken någonstans mittemellan) Det är nog Atkins du tänker på inte LCHF

Jag tänker på de exempel när jag räknat på folks koster, och de studier som undersökt LCHF. Det är i och för sig inget vetenskapligt urval jag har. Var kan jag hitta ett bra urval där man undersökt det? I många av LCHF-studierna så är det en större skillnad på proteinintaget än vad det är på kolhydratsintaget för lågkolhydrat respektive högkolhydratsgrupperna.

agnetasch

Men även till synes små besvär (gasig uppblåst mage + diarréer) kan av den som lider av det upplevas som stora besvär. Om då inte "etablissemangets" universalråd: "Ät mindre o rör dig mer" hjälper kanske man är beredd att prova LCHF. Det är väl patienten som till syvene o sist måste få bestämma vilka insatser h*n vill göra för sitt välbefinnande?

Den önskade fördelningen i LCHF-kosten är Protein 20% - Fett 75% - Kolhydrater 5% Det är den vanligast förekommande LCHF-modellen. Sen finns det naturligtvis extrema varianter o moderata varianter. Men den 5%-iga varianten är den som de flesta LCHF-are följer o sitter o knappar in på olika kostprogram. Dom vet ofta exakt vad dom äter så jag blir lite förundrad över vad du skriver om att proteinintaget skulle vara så högt hos LCHF-ätare.
Skillnade är alltså knappt 5% mellan LCHF´s 20% protein o SLV´s 15% medan kolhydratrekommendationen hos LCHF är 5% o hos SLV är 55% Här snackar vi skillnad!
Vad är det för underliga LCHF-undersökningar du har? Kan du länka några exempel?

kjpil

Kostråd till personer med IBS, om det är vad som åsyftas, är inte samma sak som SLV's kostråd. I sådana sammanhang används individuellt anpassade sjukdomsspecifika kostförändringar. Jag har inga siffror framför mig men har för mig att det är runt 50% av de med IBS som lindras i sina besvär mha kostförändring. Och det kan alltså räcka med kostförändringar som är långt ifrån så stora som LCHF. Varför ska man då rekommenderas en så stor kostförändring?

I de flesta studier där lågkolhydratskost rekommenderats, i viktminskningssyfte, som refereras till på diverse bloggar har det inte ätits lågkolhydratkost enligt LCHF-rörelsens nyligen föreslagna definition. Ofta ligger kolhydratintaget på över 40E% i de studierna. Ska kika efter siffror på proteinintag en dag när jag har mer tid och återkomma.

agnetasch

Citat från: kjpil skrivet 2010-09-13 23:59
Kostråd till personer med IBS, om det är vad som åsyftas, är inte samma sak som SLV's kostråd
När du påstår att proteinintaget är så väldigt högt i LCHF-kosten, vad tycker du jag ska jämföra med då? SLV-siffror som finns tillgängliga eller dina privata papper?

Citat från: kjpil skrivet 2010-09-13 23:59Jag har inga siffror framför mig men har för mig att det är runt 50% av de med IBS som lindras i sina besvär mha kostförändring
Resterande 50% då? Ska dom bara resignera eller får dom möjligen lov att få prova något annat än dina råd?

Citat från: kjpil skrivet 2010-09-13 23:59I de flesta studier där lågkolhydratskost rekommenderats, i viktminskningssyfte, som refereras till på diverse bloggar har det inte ätits lågkolhydratkost enligt LCHF-rörelsens nyligen föreslagna definition. Ofta ligger kolhydratintaget på över 40E% i de studierna
Men då är det ju inte LCHF du refererar till utan enbart lågkolhydratkost. Hur får du det till att just LCHF innehåller så mycket protein då?

kjpil

2010-09-14 17:55 #18 Last Edit: 2010-09-14 19:18 by kjpil
Citat från: agnetasch skrivet 2010-09-14 08:34
Resterande 50% då? Ska dom bara resignera eller får dom möjligen lov att få prova något annat än dina råd?

Jag tror inte 100% av IBS är kostrelaterat. Det är möjligt att det är 50%. Kanske mer, vem vet? Det är såklart bra om man hittar kostförändringen som krävs. Dock har jag svårt att förstå varför LCHF skulle vara första man testar när det går att göra mycket enklare förändringar till att börja med? Jag tror inte ens jag sett någon studie på lågkolhydrat och IBS, det är iofs inte mitt främsta område.

Vad anser du vara LCHF då? Så jag vet vilka kriterier som gäller om jag ska återfinna litteratur kring proteinintag. Det finns inte så många studier som haft "mycket lågt kolhydratsintag över tid". Det verkar vara svårt att följa kosten om man ska tro på litteraturen, precis som det är med alla andra dieter.

agnetasch

Citat från: kjpil skrivet 2010-09-14 17:55Jag tror inte ens jag sett någon studie på lågkolhydrat och IBS
Det är inte nödvändigt att läsa någon studie, det räcker med lite omvärldsbevakning. Gå in på vilket LCHF-forum som helst o se vilken krämpa de flesta har blivit av med ;)

Citat från: kjpil skrivet 2010-09-14 17:55Vad anser du vara LCHF då? Så jag vet vilka kriterier som gäller om jag ska återfinna litteratur kring proteinintag
Se ovan.

Citat från: kjpil skrivet 2010-09-14 17:55Det verkar vara svårt att följa kosten om man ska tro på litteraturen, precis som det är med alla andra dieter
Lite planering krävs, men det beror på att man inte kan slänga i sig snabbmat längre, färdiga pizzor, piroger o snabbmakaroner med ketchup går bort. Kvar står rent kött, fågel, fisk, ägg, mejeripodukter o kolhydratlåga grönsaker. Har man väl kommit in i lunken upptäcker man att LCHF har en fördel framför andra dieter; man är alltid mätt o kan därför hålla på längre perioder än med rena svältdieter.

kjpil

okay ....  andra upplever exempelvis detox på liknande sätt. Kan surfa in på forum för diverse olika mer eller mindre extrema kostupplägg och hitta liknande vittnesmål. Jag föredrar vetenskap som kunskapskälla.

agnetasch

Citat från: kjpil skrivet 2010-09-15 11:13Jag föredrar vetenskap som kunskapskälla
Och det är ju ok, men låt oss som är lite mer nyfikna få prova på saker som inte är inristade i sten. Ibland blir det bra ibland inte, men man har inte tråkigt i alla fall :D

Mickan

Citat från: kjpil skrivet 2010-09-15 11:13
okay ....  andra upplever exempelvis detox på liknande sätt. Kan surfa in på forum för diverse olika mer eller mindre extrema kostupplägg och hitta liknande vittnesmål. Jag föredrar vetenskap som kunskapskälla.


Tack och lov! Inte minst med tanke på ditt yrke ;)
Video meliora proboque deteriora sequor

kjpil

Citat från: agnetasch skrivet 2010-09-15 18:11
Och det är ju ok, men låt oss som är lite mer nyfikna få prova på saker som inte är inristade i sten. Ibland blir det bra ibland inte, men man har inte tråkigt i alla fall :D

Hur långt tycker du är ok att gå med sina rekommendationer baserat på egna upplevelser utan att ha några riktiga belägg? Här är ett annat exempel: http://www.immun.se/immun-filer/prod_data/cancer.htm
Exempelvis så har jag sett belägg för att stora mängder C-vitamin kan agera prooxidativt.

agnetasch

Citat från: kjpil skrivet 2010-09-15 19:01
Hur långt tycker du är ok att gå med sina rekommendationer baserat på egna upplevelser utan att ha några riktiga belägg?
Rekommendationer? Du skiljer inte på dina o mina rekommendationer? Det är väl lite skillnad på när jag som lekman tipsar om en kost som har hjälpt mig o många andra med en aktuell krämpa eller när du i ditt yrke som dietist, mot betalning o under trohetsed, rekommenderar en viss kost.
Det förvånar mig lite att du inte hinner leta fram de LCHF-studier som enligt dig påvisar så högt proteininnehåll i LCHF-kosten. För det var väl LCHF vi diskuterade? Blåbär mot cancer har du däremot tid till att leta upp o argumentera mot. Men vad gör man inte för att få svänga sig med uttryck som "agera prooxidativt" ;)

kjpil

Jag kikade lite igår i lågkolhydratstudier, de platsar dock inte som lchf-studier enl dig eftersom kolhydratsintaget ligger runt 40E%, så är det med nästan alla lågkolhydratsstudier. Det är samma studier som alla LCHF-profiler refererar till och försöker påstå att det är lågkolhydratskost. Deltagarna blir rekommenderade <5E% men äter >40E%, klarar inte hålla kosten. Då man kikar på proteinintaget så ligger det ett par E% högre än de som blivit tilldelade lågfettskost. Ingen stor skillnad. Det jag tidigare hade i åtanke var en sammanställning jag sett där, om jag inte minns fel, man då sett att proteinintaget kontinuerligt är något högre hos de som går ner i vikt eller om det var lågkolhydratsgrupper. Jag lyckas inte återfinna sammanställningen och får återkomma om den dyker upp. Det ligger ganska långt ner på min priolista just nu. Nu är ju en ny riksmaten på g, sen kan du själv räkna på ditt proteinintag och jämföra med det vanliga.

Om man ser till "riktig lågkolhydratskost", vilket inte kan återfinnas i studier i någon betydande utsträckning, så är min tro att proteinintaget generellt ligger högre än vid "normalkost". Då jag räknat på få personers kost (kanske 5-10pers) har det handlat om runt 5-10E% högre. Några belägg för att detta gäller generellt vet jag inte om. Och om det spelar så stor roll vet jag inte heller. Rätt ointressant för mig iaf.

Angående cancer-exemplet så var det inget jag la tid på att leta upp, jag stöter på liknande lite då och då.

Angående "en kost som hjälpt mig och många andra med en aktuell krämpa" så tror jag att det är lätt hänt att du och många andra tillskriver lågt kolhydratsintag eller högt fettintag som mekanism när det i själva verket kanske handlar om helt andra mekanismer. IBS är ett uppbenbart exempel.

agnetasch

Menar du med det första stycket att folk inte kan hålla sig till 5% kolhydrater? Det är ju inte speciellt svårt. Alltså är det oengagerade o värdelösa deltagare i dessa studier. Varken du eller LCHF-ledningen bör ta notis om så dåligt underbyggd "vetenskap"
Varför plötsligt så ointresserad av proteininnehållet i LCHF? Nyss var du ju så bestämd att den var proteinhög o därav viktminskande. Vilket är det?
När du skriver "du och många andra tillskriver lågt kolhydratsintag eller högt fettintag som mekanism när det i själva verket kanske handlar om helt andra mekanismer" menar du då att LCHF aldrig kan ha en läkande inverkan på IBS?

kjpil

Läs igen:
Citat från: kjpil skrivet 2010-09-08 20:28
Jag har hört många som tror att det kan vara mekanismen för viktminskning... Själv har jag en annan tro...


Citat från: agnetasch skrivet 2010-09-16 18:27
Menar du med det första stycket att folk inte kan hålla sig till 5% kolhydrater? Det är ju inte speciellt svårt. Alltså är det oengagerade o värdelösa deltagare i dessa studier.

Det där är mycket hårda ord jag inte alls håller med om.

Citat från: agnetasch skrivet 2010-09-16 18:27
menar du då att LCHF aldrig kan ha en läkande inverkan på IBS?

Jag är inte bekant med någon sådan kunskap utöver en liten studie. Jag vet heller inte om någon läkare/kostvetare som jobbar med LCHF mot IBS (utöver de få läkare som tror att LCHF botar alla sjukdomar), däremot finns många andra sätt att jobba på, som har vetenskapligt underlag och funkar. LCHF innebär att man påverkar andra mekanismer som kan ha betydelse vid IBS som jag skrev tidigare i tråden.

agnetasch

Det är inga hårda ord om att försöksdeltagarna är slappa om dom inte kan hålla sig under 5% kolhydrater. De flesta LCHF-are håller sig där (c:a 20 g kh/dag) det finns många som äter under 5 g kh/dag o t.o.m 0 g kh/dag.Varför lita på en sådan studie? Skulle du lita på en vegetarisk studie där deltagarna hela tiden åt kött?
"LCHF innebär att man påverkar andra mekanismer som kan ha betydelse vid IBS som jag skrev tidigare i tråden" är det ett ja eller nej på frågan om LCHF aldrig kan ha en läkande inverkan på IBS?

kjpil

Citat från: agnetasch skrivet 2010-09-17 10:03
Det är inga hårda ord om att försöksdeltagarna är slappa om dom inte kan hålla sig under 5% kolhydrater. De flesta LCHF-are håller sig där (c:a 20 g kh/dag) det finns många som äter under 5 g kh/dag o t.o.m 0 g kh/dag.Varför lita på en sådan studie? Skulle du lita på en vegetarisk studie där deltagarna hela tiden åt kött?
Har du samma åsikter om personer som inte kan hålla sig till SNR? Eller inte kan hålla sig till en kost som är 500kcal daglig kalorireduktion? Man får förhålla sig till de studier som finns ..

Citat från: agnetasch skrivet 2010-09-17 10:03är det ett ja eller nej på frågan om LCHF aldrig kan ha en läkande inverkan på IBS?

Jag känner inte till någon sådan kunskap, alltså kan jag inte svara på frågan. Kan du svara ja eller nej på om det finns en gud? ;)

Mickan

Satt och surfade på några av de tränings- och fitnessbloggar som jag regelbundet håller koll på. Hittade en grej på Sportyspice  som jag måste dela med mig av:

Så här definieras ordet "diet" i en uppslagsbok från mitten av 1600-talet.
Diet: (noun) a way of living or thinking, a day´s journey.


Detta känns aktuellt för mig som gör en rejäl satsning på att äta optimalt sett till min nuvarande träningsdos och träningsinriktning. Jag anser att jag går på en diet men inte sett till att gå ned i vikt. Möter mycket av just den reflektionen: "Du som är så smal kan väl äta vad du vill." Jag vill inte äta skräp, väljer att slarva en dag och vara mycket strikt de andra sex. Tackar nej till kakor och trivs bäst med min egen matlåda som jag har hundra koll på. Min kostcoach hjälper mig med detta och det är forskning i botten. Att killen själv har erfarenhet av det fungerar gör inte saken sämre!

Detta är just mitt sätt att leva! Alla andra gör som dom vill men kanske kan låta bli att ha så många åsikter om mina val. Gnäll inte heller över er egen övervikt eller vad det nu må vara!
Video meliora proboque deteriora sequor

Mickan

2010-09-18 18:29 #31 Last Edit: 2010-09-18 18:42 by Mickan
http://www.exercisebiology.com/index.php/site/articles/which_is_the_best_weight_loss_diet/

http://mabra.com/5-bevis-pa-att-kolhydrater-hjalper-dig-ner-i-vikt/


Inlägg där det åter bekräftar det jag ser som min egen slutsats med tanke på det jag tagit till mig hittills. Kalorier spelar roll! Fördelningen spelar ingen roll! Sett till viktminskning alltså ;)
Video meliora proboque deteriora sequor

kjpil

2010-10-01 20:47 #32 Last Edit: 2010-10-01 20:54 by kjpil
Återkommer med siffror på hur många IBS-patienter som kan bli hjälpta med evidensbaserad kostintervention eftersom jag gissade på för låg siffra tidigare (jag syftar alltså inte till LCHF), runt 75% (1). Det finns studier som visat högre siffror. Men man ska minnas att placeboeffekten kan vara hög när det kommer till IBS, upp till 84% (2-3)

Jag ska nämna också att alla faktorer man tror kan påverka IBS som jag känner till tas bort om man har en kolhydratsfri diet. Jag tycker alltså att det är rena dumheterna att påstå att det är LCHF-dieten i sig som skulle ha en effekt mot IBS. Ska man se till vetenskapen... att rekommendera LCHF för att bli av med IBS är lite som att rekommendera att kapa av benen för att man har ont i stortån, baserat på de belägg som jag har sett. Rätta mig gärna om jag tar helt fel och missat viktiga studier.

1. Gibson PR, Shepherd SJ. Evidence-based dietary management of functional gastrointestinal symptoms: The FODMAP approach. J Gastroenterol Hepatol. 2010 Feb;25(2):252-8.
2. Spiller RC. Problems and challenges in the design of irritable bowel syndrome clinical trials: Experience from published trials. Am J Med. 1999; 107(suppl):91S-97S.
3. Niec AM. Frankum B, Talley NJ. Are adverse food reactions linked to irritable bowel syndrome? Am J Gastroenterol. 1998;93:2184-90.

agnetasch

Citat från: kjpil skrivet 2010-10-01 20:47
evidensbaserad kostintervention
Vad betyder det på svenska?

Citat från: kjpil skrivet 2010-10-01 20:47Jag tycker alltså att det är rena dumheterna att påstå att det är LCHF-dieten i sig som skulle ha en effekt mot IBS
Då är det väl många som är dumma då ;)

Citat från: kjpil skrivet 2010-10-01 20:47Rätta mig gärna om jag tar helt fel och missat viktiga studier
Du har säkert inte missat någon viktig studie, men du verkar att ha missat verkligheten. Eller menar du att alla som berättar att de blivit av med sin IBS tack vare LCHF ljuger? Kan man aldrig lita på vad patienten själv säger?


kjpil

Citat från: agnetasch skrivet 2010-10-02 09:38
Vad betyder det på svenska?

Förändring av matvanor.
Citat från: agnetasch skrivet 2010-10-02 09:38
Du har säkert inte missat någon viktig studie, men du verkar att ha missat verkligheten. Eller menar du att alla som berättar att de blivit av med sin IBS tack vare LCHF ljuger? Kan man aldrig lita på vad patienten själv säger?

När det finns en rimlig förklaring i vetenskapen så vore det väl dumt att förlita sig på anekdoter framför vetenskap? Jag menar inte att folk generellt medvetet ljuger (däremot är det möjligt att vissa fundamentalistiska läkare, som borde veta bättre, gör det), jag menar att många missförstått förklaringen till vad de upplever, alternativt att det finns förklaringar som inte är kända idag. Därför tycker inte jag att man ska syssla med sjukrådgivning om man saknar adekvat kunskap kring området.

Jag menar, som jag har försökt förklara; Om man äter strikt LCHF så påverkar man alla faktorer som tros påverka IBS. Man har alltså tagit bort allt som kan jäsa i tarmen eller dra ut vätska till tarmen. Det betyder inte att det är något vits med att äta LCHF för att ta bort allt som kan jäsa i tarmen precis som man inte behöver ta bort ett ben för att få bort en tå. Det går att göra enklare och mindre förändringar än så för att få samma effekt. Därför är det helt galet att rekommendera att ta bort alla kolhydrater för att lindra IBS, exempelvis finns det inget som pekar på att glukos skulle ge IBS besvär, till och med tvärtom så kan glukos underlätta absorption av fruktos och på så sätt borde det till och med kunna lindra IBS i vissa fall.

agnetasch

Tro nu inte att jag försvarar fundamentalistiska läkare! :o
Men vad jag förstått är att många fått en lugnare mage som bonus när de äter LCHF. Det är dom väl unt, framför allt om dom redan provat andra utvägar men misslyckats. Tycker man inte det är svårt att följa LCHF, får bättre mage o mår allmänt bra kan man väl få äta LCHF då. Varför blir du alldeles vild över detta? Du kan väl inte frälsa hela världen?

kjpil

hehe....jodå du är inne på samma linjer som fundamentalistiska läkare. Läs igen vad jag skrev angående mekanismerna för IBS och LCHF :)

agnetasch

Tänk om det i framtiden skulle visa sig att de fundamentalistiska läkarna har rätt? Då är det du som blir den fundamentalistiska dietisten :o

kjpil

Nej det stämmer inte. Kommer ny kunskap försöker jag vara så snabb som möjligt att ta till mig. Jag är intresserad av att lära mig om kost, tillbringar även en del av min fritid till det.

agnetasch

Men när det kommer ny kunskap som du tidigare kallat "dumheter" o "lögner" känns det inte lite skämmigt att ha använt såna uttryck då? Är det inte möjligt att vara lite ödmjuk inför det man inte riktigt vet, måste man fördöma det så våldsamt bara för att det inte har bevisats i en av dig godkänd studie?
Jag var lika entusiastisk som du i min tidiga karriär, men jag har lärt mig att det finns mycket mellan himmel o jord. Allt är inte lika självklart som det såg ut i skolan. Bl.a envisas människor med att vara mänskliga :o

kjpil

Citat från: agnetasch skrivet 2010-10-04 10:13Är det inte möjligt att vara lite ödmjuk inför det man inte riktigt vet

Precis så tycker jag också! Man bör försöka undvika påståenden som om det vore fakta, när det inte är fakta, ljuga.

agnetasch

Citat från: kjpil skrivet 2010-10-04 21:14
Man bör försöka undvika påståenden som om det vore fakta, när det inte är fakta, ljuga.
Jag antar att det där gäller mig o LCHF-ledningen ;)
Fakta kan man väl plocka ur olika källor. Har du tolkningsföreträde eller varför är alltid dina källor dom rätta? Jag är skeptisk till LCHF-fundamentalisternas fakta men lika skeptisk till "etablissemangets" fakta som grasserat sedan 60-70-talet o inte gett oss mycket mer än fettfobi o fiberhysteri. Varför ökar fetma o diabetes i detta "hälsosamma" land? Varför säger Stefan Rössner att han misslyckats i sin mission? Han har väl tillgång till samma vetenskapliga källor som du?
Jag förbehåller mig rätten att tipsa någon att prova LCHF mot besvärlig mage utan att bli anklagad att syssla med dumheter, lögner o bullshitsnack. Det är frivilligt att prova.

MiGa

Kjpil har du provat äta enligt LCHF?

kjpil

Citat från: agnetasch skrivet 2010-10-05 12:40
Fakta kan man väl plocka ur olika källor. Har du tolkningsföreträde eller varför är alltid dina källor dom rätta?

De flesta som har vetenskapligt intresse har tillgång till samma databaser och därmed samma källor. Jag har inget tolkningsföreträde, massor med människor är mycket mer kompetenta än mig på vetenskaplig granskning. Dem försöker jag lära mig av.

Citat från: agnetasch skrivet 2010-10-05 12:40
Varför ökar fetma o diabetes i detta "hälsosamma" land?

Jag tror att det finns många förklaringar, sannolikt att sockerkonsumtion och fysisk aktivitet hör till förklaringarna, livsstil. Varför tror du att det ökar?
Citat från: agnetasch skrivet 2010-10-05 12:40
Varför säger Stefan Rössner att han misslyckats i sin mission? Han har väl tillgång till samma vetenskapliga källor som du?

Rössner sysslar inte med IBS så vitt jag vet, det var väl vad diskussionen nu handlade om? För övrigt är det svårt att påverka folks livsstil, det är något som de flesta LCHF-studier är mycket bra exempel på, dålig följsamhet.
Citat från: agnetasch skrivet 2010-10-05 12:40
Jag förbehåller mig rätten att tipsa någon att prova LCHF mot besvärlig mage utan att bli anklagad att syssla med dumheter, lögner o bullshitsnack. Det är frivilligt att prova.

okay..
Citat från: MiGa skrivet 2010-10-05 13:34
Kjpil har du provat äta enligt LCHF?

Ja, i liten utsträckning, fast jag har inte IBS. Spelar ändå ingen roll för min kunskapsutveckling eftersom jag prioriterar vetenskap framför anekdoter. Det finns ju evidens för flera sätt att jobba med IBS och kost som verkar få ganska bra resultat.

agnetasch

Citat från: kjpil skrivet 2010-10-05 18:36Rössner sysslar inte med IBS så vitt jag vet, det var väl vad diskussionen nu handlade om?
Ursäkta, jag menade naturligtvis inte Rössners IBS-botande förmåga, jag hänvisade till hans 30-åriga misslyckande i viktminskningsbranchen. Eftersom viktminskning o IBS-lindring går hand i hand hos LCHF råkade jag dra paralleller med de nu rådande kostråden där högt kolhydrat- o fiberinnehåll ofta är direkt förödande för känsliga magar. Det blev kanske lite för mycket.

Citat från: kjpil skrivet 2010-10-05 18:36För övrigt är det svårt att påverka folks livsstil, det är något som de flesta LCHF-studier är mycket bra exempel på, dålig följsamhet.
Du menar de där "LCHF-studierna" du aldrig hittar? ;)
De nuvarande kostråden har inte på över 30 år lyckats ändra folks livsstil nej. Vad är det egentligen för fel på dom? LCHF ökar å andra sidan lavinartat, massor med folk lyckas följa den dieten utan problem (o utan hjälp av dietister!) Det hela kanske har med smaklighet o välbefinnande att göra. Vilken mage eller själ mår bra av en hög linser o lök till lunch, accompanjerade av en skiva spånbröd med Lätta?

Citat från: kjpil skrivet 2010-10-05 18:36Jag tror att det finns många förklaringar, sannolikt att sockerkonsumtion och fysisk aktivitet hör till förklaringarna, livsstil. Varför tror du att det ökar?
Jag tror mycket beror på bekvämlighet. Man har det mycket bekvämare i vardagen nuförtiden; du cyklar inte till jobbet, skolan eller på söndagsutflykter. Du har hushållsapparater till allting + tvättmaskin (helst i lägenheten så du slipper gå till källaren) Du behöver inte gå till banken, blomsteraffären eller resebyrån längre, det sköter du på nätet. Du bär aldrig ett barn eller en resväska; man rullar.
Bristen på vardagsmotion gör att du måste gå på gym för att få motion. Eftersom du går på gym flera kvällar i veckan hinner du inte laga normal vardagsmat utan slänger in lite piroger i micron o tar en söt o god hälsobar efteråt. När du väl lagar mat blir det "smidiga" rätter som kyckling- o laxfilé. Eftersom dessa inte smakar något o du har så bråttom måste de serveras med färdiga såser, snabbkokad pasta, färdigskuren sallad m.m. När du nu ätit något så "nyttigt" som kyckling- eller laxfilé kan du ju unna dig lite god glass efter. Svindyr Hägendaz kanske?
Bekvämligheten kulminerar på de heliga fredagskvällarna då man (istället för att gå på bio) äter fet o söt barnmat framför TV:n nersköljt med cola ;D

kjpil

2010-10-08 17:55 #45 Last Edit: 2010-10-08 20:01 by kjpil
Tror inte jag har mkt att tillägga egentligen

Mickan

Champagne och gåslever provar jag idag. Går må-bramässigt då från otroligt bra till bäst!
Video meliora proboque deteriora sequor

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal