Lax på grillen

Startat av Andreas, 2007-04-19 13:16

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

2007-04-19 13:16 Last Edit: 2007-06-23 10:33 by Andreas
Tänkte jag skull kontra Urbans fläskfilé med en smaskig och lättlagad laxmeny.

Peppargrillad lax med ugnsbakade rotaker och tsatziki

1) Skär av en gurka på mitten, kärna ur med en sked. Riv gurkan på rivjärn ner i ett durkslag för avrinning. Salta lite så sugs vattnet ut bättre.

2) Sätt på ugnen på uppvärmning.

3) Gå ut och tänd grillen. Använd briketter i en kolgrill, gasol ger inte samma smak.

4) Skär potatis, gärna mandel, och morötter och ev. annan rotsak i ca. 1 cm tjocka stavar. Häll över rikligt med olivolja. Stoppa in i ugnen och slå gärna på varmluft om du har det så går det fortare. Obs! Kör du med varmluft måste du röra om rotakerna ofta!

5) Skär upp laxfile i lämpliga portionsbitar på 5-6 cm och låt skinnet sitta kvar. (Skinnet gör att laxen håller ihop bättre då du ska ta den från grillen.) Mal sen över rikligt med svart-, vit och rosépeppar, salta och klappa in kryddorna lite så de sitter bättre.

6) Skär ihop en enkel grönsallad med någon fräsch salladstyp och lite körsbärstomater.

7) Klyfta en gul lök eller två och rör in bland rotsakerna i ugnen. Genom att inte lägga in löken direkt undviker du att den blir bränd.

8) Tzatsiki: Pressa ur vattnet ur gurkan, blanda med ett par dl matlagninsgyoghurt eller turkisk yoghurt. Salta, peppra och pressa i en vitlöksklyfta eller två efter vad du tycker smakar bra.

9) När glödbädden i grillen är riktigt fin penslar du laxen, försiktigt så att inte kryddorna åker av, med lite olja på bägge sidor så att den inte fastnar på grillgallret. Grilla först kryddsidan nedåt en stund så den får fin färg. Sen vänder du skinnsidan nedåt och låter den bli klar lite vid sidan av den varmaste ytan på glödbädden. Lägg gärna på locket på grillen om det är lite tjockare laxbitar. OBS! Grilla inte för länge! Fisk blir klart fort, då du tar den från grillen skall den vara nätt och jämt genomstekt för att bli så saftig och god som möjligt.

Velbekomme!
Den som inte frågar får inga svar.

Pite-Långnäs

Måtte inte lax vara den bästa råvaran att tillaga, inga problem den är mör o saftig om man inte steker ihjäl den förstås.
Här får du ett recept på en god sås till lax speciellt varmrökt lax.
Skala det gula från en citron o tunnstrimla det, slå på vatten o koka i 1 minut, slå bort vattnet och häll på 2 dl grädde o 2 dl cream fraich smula ner 1 fiskbuljongtärning, koka upp.Den här såsen kan serveras kall eller varm Jag föredrar kall till rökt lax och varm till halstrad lättgravad lax.
Rosépeppar är supergod även vid gravning gärna en skvätt gin oxå.

Andreas

Javisst är lax väldigt tacksamt, nästan alla gillar lax och lätt att få bort benen, man förstår varför det säljs sådana enorma mängder.

Tack för såstipset! Varför kokar du citronskalet? Är det för att rena det eller för att få mildare smak?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Eller kanske för att få ut mer citronsmak?

Sweber

Ett laxrecept till.

Lägg glöden mot ena kanten i grillen. Ställ ett alutråg med vatten i som droppfat bredvid glöden. Lägg på grillgallret och placera en bit fin laxfile med skinnet nedåt ovanför droppfatet, kryddad med salt och nymald svartpeppar. Lägg ev. på blötlagda träbitar, som tex kvistar från äpple eller plommen eller blötlags enris, på göden för lite extra röksmak. Ställ en liten aluform med vatten ovaför glöden. Lägg på locket. Försök att, med hjälp av spjällen, hålla tempen under 150 grader. Låt ligga 45 minuter till 1h. Servera med tex kokt potatis och en kall sås på pesto och gräddfi.

Jag har även testat att lägga på blötlagda hickoryspån. Intressant smak på hickoryrökt lax.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Kari

Är "Intressant smak på hickoryrökt lax" något bra eller dåligt? *nyfiken* Om vi säger så här, kommer Du gör det igen?
Hur smakar hickory? Eller är det doftupplevelsen i samma ögonblick som gaffeln åker i gapet?

Sweber

Jag kommer nog att göra om det, men jag föredrar enris eller fruktträ. När vi tog ner ett plommanträ på tomten härom åren, tag jag tillvara på några grenar som jag kapade upp i skivor/stumpar beroende på tjocklek. Jag har en mindre plastlåda full. När jag kommer ihåg det tar jag och lägger ett par bitar i blöt någon timma innan jag grillar. Det ger en god smak även på sånt som ska grillas snabbt som tex burgare.

Laxen blir lite som varmrökt och det smakar rökt om den. Eftersom den är fet så är det tacksamt att smaksätta den med rök, den tar åt sig röksmaken.

Jag är nyfiken på Mesquit, jag har inte provat detta träslag som tydligen är lika typiskt bbq i vissa delar av USA som hickory är i andra.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Urban

Mesquite ger en lite stabbigare, kraftigare röksmak än hickory.
På sommaren så brukar jag varva mellan hickory och mesquite.. Båda är träslagen är perfekta till bbq..
Jag har rökt abborre med hickory vilket gav ett fantastiskt resultat. Men om jag fångar lite abbore i sommar ska jag nog prova att röka den med mesquite för skoj skull  :)

Sweber

Aha, kul. Då ska jag omgående köpa lite mesquit-chips och testa.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Urban

2007-06-20 21:02 #9 Last Edit: 2007-06-20 21:06 by Urban
Gör gärna det!. Berätta vad du tyckte i forumet när du testat  :)

Andreas

Citat från: Urban skrivet 2007-05-15 20:04
Eller kanske för att få ut mer citronsmak?


Få ut mer? Jag tycker skalet borde smaka mindre om man kokar det och häller bort vattnet.
Den som inte frågar får inga svar.

Sweber

Bildbevis. Dock utan Hickory denna gång.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Kari

Citat från: Sweber skrivet 2007-06-22 08:10
Bildbevis. Dock utan Hickory denna gång.


Nyfiken på skålarna på bilden, till vad?

Sweber

Vatten, för att hålla en hög fuktighetsnivå samt att vattnet jämnar ut variationerna i värmen lite.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Kari

Smart, eget påhitt eller standard? "hålla en hög fuktighetsnivå", hur påverkar det grillytan på kött och fisk? Eller tar Du ur dom på slutet för den snygga ytan skull?

Sweber

Det blir ingen traditionell grillyta när man kör med indirekt värme.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Pite-Långnäs

Koka citronskalen en minut eller så gör skalet mildare och mjukare.
Men trots det är det mycket smak kvar.
TIPS!
Min man rekomenderar odlan lax som är fetare till rökning.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal