LCHF - hälsorisker?

Startat av Andreas, 2009-03-06 09:00

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Utsätter man sig för hälsorisker genom att äta LCHF-kost?

För att i viss mån försöka bena upp diskussionen om LCHF startar jag här en samlingstråd med studier som indikerar att LCHF är negativt för hälsan. Känner du till någon fler studie eller har du bra argument mot någon av studierna, berätta här i tråden så uppdaterar jag det detta första inlägg med både invändningar och fler studier allt eftersom.




High fat, low carb diet linked with poor blood glucose control in type 1 diabetes
http://www.diabetesnsw.com.au/research_pages/HighFatLowCarbBgl.asp

Single high-fat meal may be harmful to health
http://www.ctv.ca/servlet/ArticleNews/story/CTVNews/20070423/fat_breakfast_070423/20070424/

High-Fat Diets Can Contribute To Heart Disease
http://www.redorbit.com/news/health/1642110/highfat_diets_can_contribute_to_heart_disease/index.html

High fat-low carb diet reduces heart's energy stores
http://www.nutraingredients.com/Research/High-fat-low-carb-diet-reduces-heart-s-energy-stores

Nutritional status and bone mineral mass in children treated with ketogenic diet
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12557796

Dietary and Genetic Effects on LDL Size Measures in Baboons
http://atvb.ahajournals.org/cgi/content/full/16/12/1448

A high-fat meal induces low-grade endotoxemia: evidence of a novel mechanism of postprandial inflammation
http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/86/5/1286

High fat diet linked to body clock disruption
http://www.foodnavigator.com/Science-Nutrition/High-fat-diet-linked-to-body-clock-disruption

Meat Consumption and Risk of Colorectal Cancer
http://jama.ama-assn.org/cgi/content/abstract/293/2/172

Association of Dietary Patterns With Cancer Recurrence and Survival in Patients With Stage III Colon Cancer
http://jama.ama-assn.org/cgi/content/abstract/298/7/754

Low- and high-carbohydrate weight-loss diets have similar effects on mood but not cognitive performance
http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/86/3/580

A Low-Carb High-Fat Diet May Slow Brain Functioning
http://www.healthandage.com/public/health-center/3/article-home/3291/A-Low-Carb-High-Fat-Diet-May-Slow-Brain-Functioning.html

A Case of the Re-Emergence of Panic and Anxiety Symptoms After Initiation of a High-Protein, Very Low Carbohydrate Diet
http://psy.psychiatryonline.org/cgi/content/full/47/2/178

Low carbohydrate, high fat diet increases C-reactive protein during weight loss
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=17536128

Risk factors for urolithiasis in children on the ketogenic diet
http://www.springerlink.com/content/aqq3rrm0f8clhgrf

The effect of a low-carbohydrate diet on performance, hormonal and metabolic responses to a 30-s bout of supramaximal exercise
http://www.springerlink.com/content/dmm7wc01ytn13vuc/
Den som inte frågar får inga svar.

patrik.svensson

Nu kommer jag att låta som en LCHF fanatiker    ;)
Jag valde på måfå ut tre studier för att kolla relevansen till LCHF.

High-Fat Diets Can Contribute To Heart Disease
"Weintraub adds that the diet fed to the mouse models was not unlike the diets consumed by many Americans."
Låter inte som LCHF direkt.

High fat diet linked to body clock disruption
Detta var en studie på möss?

A Low-Carb High-Fat Diet May Slow Brain Functioning
Helt missvisande rubrik. Båda dieterna gav förbättringar men olika snabbt. Slutsatsen av studien här nedan.
"Both low- and high-carb weight-loss diets significantly reduced body weight and improved mood (less depression, anxiety, and general mood). In addition, there was evidence that the speed of information processing improved less with the LCHF than with the HCLF diet.

The apparent lack of a difference between diets in the improvement in mood may be because the effects of weight loss with both diets overshadowed any effects of composition. The changes in visual information processing speed - significantly less improvement with the LCHF diet - are interesting, but too much importance should not be attached to them. This was only a short-term study, and results might be very different with longer periods of dieting. As the authors of the study say, more research is needed, including exploration of other areas of cognition."


matsbjork

Ja alla artiklar om negativa effekter om mat baserat på raffinerade kolhydrater bör också läggas in i tråden för att den ska få balans. Dock skulle vi nog få utrymmesproblem eftersom merparten av alla artiklar rörande övervikt troligtvis skulle kunna härledas till området.

Några negativa bieffekter kan jag dock ANTA gäller rörande LCHF
1. Man får ganska aktivt söka näringsämnen och mineraler i de ganska få grönsakssorter som dieten tillåter.
2. Animaliskt protein och animaliska fetter kräver att mage och tarmar måste arbeta mer för att brytas ned. Det torde innebära större belastning på mage/tarm som i sin tur kan få effekter gissar jag.
3. En högre mängd kolestrol kan teoretiskt konsumerat inom ramen för LCHF - det har ju bevisat negativa effekter. Även om Ägg numera anses vara bra kolestrol.

agnetasch

Citat från: matsbjork skrivet 2009-04-15 12:30
2. Animaliskt protein och animaliska fetter kräver att mage och tarmar måste arbeta mer för att brytas ned
Vadå arbeta mer med protein o fett?

Krista

Citat från: matsbjork skrivet 2009-04-15 12:302. Animaliskt protein och animaliska fetter kräver att mage och tarmar måste arbeta mer för att brytas ned.


Protein i alla fall, alltså kroppen måste jobba mer för att tillgodogöra sig energin i protein än energin i fett och kolhydrater.

agnetasch

Citat från: Krista skrivet 2009-04-17 09:29
kroppen måste jobba mer för att tillgodogöra sig energin i protein än energin i fett och kolhydrater.
Hur då?

kjpil

Citat från: agnetasch skrivet 2009-04-17 11:52
Hur då?

Svårare att bryta ner och omsätta, det ligger längre tid i tarm och krävs mer energi för att tillgodogöra sig protein. Kolhydrat absorberas snabbare än fett också (beroende på vilken källa såklart).

Lucy

Att använda proteiner som energilkälla är lite att jämföra med att värma upp ett hus genom att hugga ned husets träväggar och elda med. Proteiner måste byggas om för att först kunna användas som energi. Att utvinna energi ur protein ger restprodukter som vi måste göra oss av med via njurarna, då behöver vi dricka mycket mer vatten för att hjälpa njurarna att ta hand om slaggprodukterna och att dricka överdrivet mycket vatten är varken bra eller nödvändigt och spänner dessutom ut magsäcken. Proteiner bör användas som byggstenar för att bygga upp och reparera celler och inte som energi, kolhydrater och fetter är betydligt mycket bättre lämpade för att tillföra energi som är lättillgängliga för kroppen att använda.

På lång sikt, vågar jag dessutom säga att man faktiskt blir lite "dum i huvudet" av att äta lchf-kost. Hjärnan behöver kolhydrater för att kunna utföra sitt arbete, utan kolhydrater får man sämre koncentrationsförmåga och hjärnan blir långsammare. Alla dieter (som förespråkar att man ska ta bort något ur kosten, vilket ju dieter i allmänhet gör) skulle jag vilja kasta ner i Sverkers (PLUS) soptunna. Vi behöver kolhydrater, fetter, protein, mineraler och vitaminer, vätska, allt i lagoma doser, lite av varje så mår kroppen bra!!! Dessutom påverkar ett för lågt intag av kolhydrater något annat  i huvudet; nämligen bildandet av serotonin som är det hormon som gör att vi mår bra och känner oss lite "glada". Hjärnan  behöver kolhydrater för att kunna bilda serotonin och får vi brist på serotonin leder det till depression  :'(

Bara för att jag skriver så menar jag inte att vi ska låta tallriken svämma över av pasta och det finns ju långsamma och snabba kolhydrater men vi behöver kolhydrater, främst de långsamma dock!!!

/Lucy

Krista

Citat från: Lucy skrivet 2009-04-17 14:12
På lång sikt, vågar jag dessutom säga att man faktiskt blir lite "dum i huvudet" av att äta lchf-kost.


Det där var lite kontroversiellt sagt, tycker jag ;) Hjärnan behöver glukos och inte just kolhydrater. Den lilla mängd glukos som hjärnan behöver syntetiseras ju med lätthet av levern. Däremot är det en trevlig effekt att vi kan käka en banan och få fram energi snabbt och effektivt...men jag skulle inte uttrycka det som att kolhydrater är essentiellt för det.

Serotonin syntetiseras från tryptofan som är en aminosyra (=proteinbeståndsdel) så man kan lika gärna vända på depp-resonemanget och säga att kroppen behöver protein för att man inte ska bli deprimerad. Men det stämmer att mer tryptofan tas upp av kroppen om man äter mer kolhydrater.

agnetasch

Citat från: kjpil skrivet 2009-04-17 13:59
Svårare att bryta ner och omsätta, det ligger längre tid i tarm och krävs mer energi för att tillgodogöra sig protein
Men sliter detta så väldigt på mag-tarmkanalen som matsbjork hävdar? Vilka hemska effekter är det som kan bli följden?

Citat från: kjpil skrivet 2009-04-17 13:59
Vi behöver kolhydrater, fetter, protein, mineraler och vitaminer, vätska, allt i lagoma doser, lite av varje så mår kroppen bra!!!
Det tycker du. Men de LCHF:are som glada, skärpta o med perfekt mag-tarmkanal hävdar att DOM mår bra. Har dom fel då?

Mickan

Citat från: agnetasch skrivet 2009-04-17 16:47
Men sliter detta så väldigt på mag-tarmkanalen som matsbjork hävdar? Vilka hemska effekter är det som kan bli följden?
Det tycker du. Men de LCHF:are som glada, skärpta o med perfekt mag-tarmkanal hävdar att DOM mår bra. Har dom fel då?


Svårt det där med LCHF. Om man ser till möjligheten att gå ned i vikt är det väl ingen tvekan om att LCHF fungerar men hur det fungerar på sikt sett till övriga hälsofaktorer vet väl ingen? Jag tror inte på kostdoktorns teorier om att det är så lite vitaminer i frukt och grönt att vi lika gärna kan skippa det. Om man är rejält överviktigt är väl övervikten i sig så riskfylld att det är bra att börja med att tappa kilon.
Video meliora proboque deteriora sequor

Mickan

Många väljer att äta mindre kolhydrater för att minska i vikt och må bättre. Vad man äter i övrigt spelar stor roll för resultaten. I denna vetenskapliga genomgång jämförde författarna vad som hände med personer i olika studier som antingen ökade på fettet eller proteinet. När man minskar kolhydraterna och ökar fettet ger detta i regel en bra viktminskning tack vare en ökad mängd fett som används som bränsle. Dessutom dämpas aptiten bra samtidigt som många hälsoparametrar som blodtryck, blodsocker och triglycerider påverkas positivt. Samtidigt förloras mycket muskelmassa och utsöndringen av kalcium i urinen ökar. Det sistnämnda skulle i förlängningen kunna leda till ökad risk för benskörhet. Dessutom försämras blodfetterna hos en del personer eftersom homocystein och LDL kan öka. Båda dessa är kopplade till ökad risk för hjärt-/kärlsjukdom om de är förhöjda. Författarna till denna artikel rekommenderar att man, istället för att äta stora mängder fett, ökar proteinintaget. Det sparar muskelmassa och mättar mycket bra samtidigt som den metoden också ökar fettförbränningen. Man slipper dessutom de potentiellt negativa effekterna på blodfetterna och den ökade förlusten av kalcium.

Obes Rev. 2006 Feb;7(1):49-58. Low-carbohydrate diets: nutritional and physiological aspects. Adam-Perrot A, Clifton P, Brouns F. Gnm www.paulun.se


Video meliora proboque deteriora sequor

kjpil

Agneta: jag är osäker, men jag tror inte det är farligt med svårabsorberade livsmedel - beroende på vad det är såklart, magen kanske kan må bra av att vila ibland? På tal om kolhydrater så är väl svårabsorberat mer positivt, typ baljväxter etc.

Att kolhydrater ökar koncentrationen seratonin är helt klarlagt så vitt jag kan se, samtidigt som protein oftast nedreglerar seratoninkoncentration (varierar lite hur de påverkar beroende på hur man ätit tidigare på dagen).

CiteraA carbohydrate meal increased hypothalamic serotonin, so did a subsequent casein meal. Conversely, following a casein meal that reduced serotonin, a carbohydrate meal also decreased it. The plasma ratio Trp/LNAAs was enhanced by a carbohydrate meal and remained high for 2 h. A subsequent casein meal reversed this change but the ratio remained higher than basal values. A first casein meal reduced the ratio that was not increased again by a subsequent carbohydrate meal.


Extracellular hypothalamic serotonin and plasma amino acids in response to sequential carbohydrate and protein meals. Nutr Neurosci. 2003 Apr;6(2):117-24.

Exakt varför det blir så här tror jag är osäkert men att hypotesen är att kolhydrater krävs för tryptofantransporten över blodhjärnbarriären - därav mer seratonin i hjärnan (här saknar jag källa, orkar inte leta - jag hoppas att mitt minne har rätt här - det är ändå osäkra data)

Vidare tror jag personligen att ketos påverkar hjärnan också på andra sätt som inte har med seratonin att göra - det är en helt annan sak att gå på ketonkroppar som energisubstrat jämfört med kolhydrat.

En liten läskig grej: ny råttstudie som föreslår att koncentrationen receptorer i hjärnan för magsäckens mättnadshormon CCK blir nedreglerat med högfett. Enklare beskrivet: det finns en chans att mättnadssignaler inte fungerar som de skall om dessa resultat också kan appliceras på människor.
A high fat diet attenuates the central response to within-meal satiation signals and modifies the receptor expression of vagal afferents in mice. Am J Physiol Regul Integr Comp Physiol. 2009 Mar 18. [Epub ahead of print].

Min teori kring mekanismen bakom att en del personer går ner i vikt med LCHF är, att det har samma mekanism som VLCD - hungerkänslor skulle då kunna bli störda av ketos under en period - man blir inte så hungrig. Sen ska man nog inte underskatta all uppmärksamhet dieten fått - självklart är det bättre följsamhet för en diet som folk tror på - följsamhet är väl det största problemet med dieter. Man tror på det man blir matad av med media - LCHF. Tråkigt bara att alla studier jag har sett på LCHF inte visar på permanent viktnedgång - utan att de går upp i vikt igen precis som med alla andra dieter. Då får man verkligen hoppas att det inte är några skador skedda med mättnadshormon. Och vi får också hoppas att den massiva mängd forskning livsmedelsverket refererar till har fel angående långtidsrisker nu när så många går på dieten.

Jag hoppas verkligen att det är som kostdoktorn säger. Trots att han medvetet feltolkar vetenskap och har massor med teorier som helt saknar vetenskapligt underlag, min bedömning av de studierna han menar är tyngst är att de saknar relevans i frågan.

Om nån är intresserad har jag skrivit en liten kommentar kring Shai-studien som kostdoktorn skriver så här om: "Numera kanske det enskilt bästa stödet för att lågkolhydratkost är överlägsen fettsnål kost för långsiktig viktminskning. "
http://www.matvett.se/blogg/atkins-vetenskapligt-stod-enligt-dns-kronika

kjpil

Mickan: går det att få URL till var paulun skrivit det där? Jag har sett ett tiotal interventionsstudier som visar på ökad kalciumförlust i urin vid högprotein. I och för sig så har de resultaten inte bekräftats i långtidsstudier.

Mickan

Video meliora proboque deteriora sequor

kjpil

Tack Mickan
Vad förvånad jag blir, iofs - det kanske mest är reklamsyfte för iso dieten :)

Lucy

Citat från: Krista skrivet 2009-04-17 14:45
Det där var lite kontroversiellt sagt, tycker jag ;) Hjärnan behöver glukos och inte just kolhydrater. Den lilla mängd glukos som hjärnan behöver syntetiseras ju med lätthet av levern.


Ok, kanske lite provocerande men hjärnan behöver glukos och kolhydrater spjälkas ju till glukos. Får kroppen ej kolhydrater så har den reservsystem att ta till. Eftersom det är så himla viktigt att hjärnan får glukos så har kroppen lärt sig att skapa glukos utifrån aminosyror och även fettsyror i viss mån. Det här skall dock ses som ett reservsystem, tänkt för akuta situationer och inte för alltid. Och faktiskt, det är många med mig som hävdar tesen att man blir långsammare och tappar fokus när man äter en väldigt kolhydratfattig kost men visst: om det tvistar de lärde  ;)

Citat från: agnetasch skrivet 2009-04-17 16:47
Det tycker du. Men de LCHF:are som glada, skärpta o med perfekt mag-tarmkanal hävdar att DOM mår bra. Har dom fel då?

Hjärnan gör skillnad på kolhydrater och kolhydrater eftersom olika råvaror används för skilda ändamål i kroppen. Vi behöver kolhydrater från bröd, ris och pasta mm (funkar ej med kolhydrater från tex. frukt eller mjölkprodukter) för att kunna producera signalsubstansen serotonin. När man får brist på dessa råvaror reagerar hjärnan blixtsnabbt, det är därför man blir sugen på snabba kolhydrater när man ätit för lite av de långsamma och man har sett ett samband i detta genom att många personer som är deprimerade kan tendera att tröstäta, när man tröstäter är det sällan biff, ägg, tonfisk eller andra proteinrika föremål man äter utan för det mesta snabba kolhydrater i form av godis, glass, kakor mm, man har då sett att genom att ge dessa personer ett serotoninhöjande medel sjunker viljan att äta dessa snabba kolhydrater och man mår bättre. Serotoninnivån har gått upp igen och det som man kunde ha tillfört genom att äta lite mer av långsamma kolhydrater har istället reglerats med tabletter. Men som sagt, det finna många läror, jag håller mig till denna, andra väljer själva vad man vill tro på, det viktiga i längden är väl att man själv tycker att man mår bra!



agnetasch

Lucy. Du tar med ena handen o ger med den andra ???

Du ger alla tillåtelse till att må bra på den kost dom väljer MEN du hävdar att man blir långsam, tappar fokus, tröstäter o blir deprimerad när man äter en kolhydratfattig kost.

Stilla min nyfikenhet; har du provat på att äta en kolhydratslåg kost ett tag o själv upplevt dessa fenomen?   

Lucy

Citat från: agnetasch skrivet 2009-04-18 17:45
Lucy. Du tar med ena handen o ger med den andra ???

Du ger alla tillåtelse till att må bra på den kost dom väljer MEN du hävdar att man blir långsam, tappar fokus, tröstäter o blir deprimerad när man äter en kolhydratfattig kost.

Stilla min nyfikenhet; har du provat på att äta en kolhydratslåg kost ett tag o själv upplevt dessa fenomen?   



Om du tycker att det jag skriver är ta med ena handen och ge med andra så fine by me, jag tycker att jag måste få uttrycka det jag tror på och säga varför jag tror så samtidigt som jag anser att alla måste få "vara saliga på" sin tro. Jag är fullt medveten om att jag kan inte övertyga varje människa som gillar andra sätt att äta ( andra dieter) att det jag tror på är bäst och eftersom det här med att må bra har flera aspekter vet jag att andra kan må bra på saker jag själv inte gör, men det här med tillåtelse... jag vet inte, vem har överhuvudtaget rätt att ge någon annan tillåtelse att äta något...? Enligt mina erfarenheter från det jobb jag har, i många människor jag mött, det jag läst och lärt mig genom studier och forskning är ovanstående min tro men som sagt, det är min tro och inte allas, vad jag hoppas är att så frön enligt vad jag tror är rätt... Huruvida jag själv har provat att äta kolhydratfattigt, japp, hade en period långt innan dessa dieter blev riktigt poppis och nej, jag mådde inte bra av det, men mina värderingar bygger långt ifrån på egna upplevelser.

agnetasch

Citat från: Lucy skrivet 2009-04-18 18:46
Huruvida jag själv har provat att äta kolhydratfattigt, japp, hade en period långt innan dessa dieter blev riktigt poppis och nej, jag mådde inte bra av det
Eftersom tråden handlar om ev. hälsofaror vid LCHF (o inte om hur man BÖR äta ;)) är jag naturligtvis nyfiken på varför du "inte mådde bra" när du provade kolhydratlåg kost. Hur yttrade det sig?

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal