Blir varmrökt saltare än kallrökt?

Startat av agnetasch, 2018-11-24 16:31

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Först trodde jag att jag misstog mig men nu har det hänt igen. När jag saltar lax inför en rökning använder jag samma mängd salt + socker vare sig jag ska varmröka eller kallröka. Nu har jag märkt att den varmrökta laxen blir saltare än den kallrökta. Blir den verkligen det. Finns det en kemisk förklaring till det eller inbillar jag mig bara. Någon som vet?

Skratta inte åt mig, det räcker att min man gör det :(

Zibi

Om jag inte missminner mig, så förändras fibrerna/texturen på ett annat sätt när man värmer kallrökt lax än varmrökt lax.

Tyvärr kan jag inte svara speciellt vetenskapligt på varför det sker. Men dina smaklökar luras inte, utan det är helt korrekt att det smakar med salt.

Skogis

Min gissning är att vätskemängden som håller sältan i den varmrökta laxen förmodligen är mindre än i en kallrökt dito vilket i sin tur ger en saltare fisk. Värmen borde ånga av vätska från fisken så det är väl inte otroligt.

agnetasch

Citat från: Skogis skrivet 2018-11-25 18:23vätskemängden som håller sältan i den varmrökta laxen förmodligen är mindre än i en kallrökt dito

Så kan det vara. Lätt att kolla egentligen; man väger laxarna före o efter rökningen. Den som har tappat mest vikt är troligtvis saltast :D

Citat från: Zibi skrivet 2018-11-25 14:55Men dina smaklökar luras inte, utan det är helt korrekt att det smakar med salt

Tack för support :-*

Skogis

Gissar friskt som vanligt men man kan väl jämföra det med när man gör fermenterad/torkar korv, då får man ta höjd för salthalten i korven när den är färdig.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal