Kalvbuljong, kalvfond, varför?

Startat av Andreas, 2011-01-19 10:09

Föregående ämne - Nästa ämne

Henriik

Citat från: webguide skrivet 2013-04-11 12:17
Jag tror att alla här vet vad en fond är!


Jag vet att det är ett gammalt inlägg. Men en del som jag kanske googlar runt efter svar och hamnar på såna här sidor. Och nu fick jag lite svar på min undran om fond. Så dina "expert"kommentarer känns ganska onödiga ::)

webguide

Citat från: Henriik skrivet 2015-12-15 14:09
Jag vet att det är ett gammalt inlägg. Men en del som jag kanske googlar runt efter svar och hamnar på såna här sidor. Och nu fick jag lite svar på min undran om fond. Så dina "expert"kommentarer känns ganska onödiga ::)


Eh, läs vidare hur han skriver så kanske du förstår min upprördhet. Och jo, de flesta här vet vad det är och en forumtråd kan ju inte bumpas hur som helst bara för att någon eventuellt vill få svaret på en fråga. Hur skulle då forumtrådar i allmänhet se ut!?

Andreas

Alltid svår balansgång det här med att hålla sig till ämnets rubrik. :) Har inte läst det Mohedakocken skrivit förän nu, och det här med att hålla koll på saltmängden är ju inget större problem om man smakar av innan man saltar...

För att återgå till rubriken så är väl det sista som sas att det finns ljus och mörk kalvfond. Varför vill man rosta ingredienserna och göra den mörk? Är det inte bättre att använda buljong gjord på något fylligare en kalv?

Och jag har fortfarande inte fått frågan på varför kalvfond "är extremt bra på att smakförstärka"?
Den som inte frågar får inga svar.

webguide

Citat från: Andreas skrivet 2015-12-17 09:24
För att återgå till rubriken så är väl det sista som sas att det finns ljus och mörk kalvfond. Varför vill man rosta ingredienserna och göra den mörk?


Maillardreaktionen ger upphov till "massor av goda smaker", det är därför man rostar ingredienserna.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal