Ugnsmatlagning med enkel rengöring efteråt?

Startat av andersb, 2021-08-08 21:56

Föregående ämne - Nästa ämne

andersb

Jag gillar att laga mat i ugnen och använder vanlig plåt om ibland och gratängformar ibland. Oavsett vilket jag använder så är det alltid så tråkigt att diska efteråt eftersom man får gno så för att få bort matrester som har lagats i ugnen.

Min fråga är om det finns något alternativ till vanliga plåtar och gratängformar som man kan använda i ugn och som är lättare att diska efteråt? Jag vill helst undvika teflon och liknande beläggningar, utan vill helst ha något som är gjort av rena material.

agnetasch

Om du vill slippa köpa nya formar kan du ju alltid lägga bakplåtspapper på plåtarna och låta gratängformarna stå i blöt en dag så behöver du inte gnugga.

Skogis

Jag köpte ett rengöringsmedel på Snabbgross som heter Rent Grill&ugn som är helt sanslöst effektivt. Verkar finnas att köpa lite varstans.
Löser lätt upp inbränt fett från glasformar och ugnsplåtar.

Johan84

Testa aluminiumfolie med lite olja för att det inte ska fastna. Rulla sedan upp kanterna på foliet så köttsafter eller liknande inte rinner ut på plåten och bränner fast.

andersb

Tack för bra tips!

Är det någon som testat Pallarés Stekplåt i kolstål i ugnen? Är de smidiga att diska?

Jag har stekpannor i kolstål som jag tycker är lätta att få rena, så jag funderar på om det kanske kan vara ett alternativ med en stekplåt i samma material.

Johan_

Vill du helt slippa disk kör i engångsaluformar. Kolstål är väl som jag har förstått det lite liknande gjutjärn. De blir mer o mer "nonstick" o lättdiskade ju mer de används o blir instekta

rbiake

Jag använder alltid folie i ugnsformen. Då räcker det med varmt diskmedel för att få formen ren. När jag gör ren ugnen använder jag Svinto. Det kan vara så att svinto repar ytan. Men jag har inte sett det ännu. Men rent blir det.

magisktmentragiskt

Jag kör på en helgjutsgryta i ugnen från ikea. Lätt att göra rent och eventuella inbrända fläckar syns inte i järnet. Har haft min i mer än 10 år nu :)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal