Äta rätt

Startat av helfgren, 2008-09-18 16:11

Föregående ämne - Nästa ämne

helfgren

Hej alla matglada !

Jag har en fundering på vad äta rätt är . Får olika tips och ideer men ingen som igentligen vet vad det är.
Så nu vänder jag mej till er , så ni kan komma med förslag på hur man äter rätt .

MVH// Henrik
Carpe diem

Tobias

Frågan är omöjlig att svara på som den är ställd.

helfgren

Hur ska den vara ställd??
Vad behöver man veta ? eller vad vill ni veta .

MVH// Henrik
Carpe diem

Anne

Det finns väl ingen definition på vad som är "rätt". Frågan blir ungefär lika meningsfull som "hur långt är ett snöre?"

Rätt för vem då? JAG tycker att mat ska vara vällagad, god och göra gott. Jag vill inte ha konstiga tillsatser, och undviker gärna halvfabrikat eller snabbmat - för det mesta. Jag vill bli glad av att äta. Det är vad som är rätt mat för mig.
Anne's Food - min matblogg

kryddburken

Äta rätt för att?

För att må bra (vissa sjukdomar, diabetes, njursvikt, högt blodtryck etc.?
För att gå ner i vikt?
För att gå upp i vikt?
För att vara miljömedveten?
För att leva sunt?

Finns hur många sätt som helst att äta rätt på för en viss orsak!
Att äta "rätt" är nog väldigt definierbart beroende på vem du frågar!
Hur menar DU, när DU säger äta rätt?
Precisera gärna!

kryddburken

ett litet tillägg...

Svaren är nog väldigt personliga, säkert också därför du får så många olika svar! Men hur du själv mår, lever & vilken hälsa du har spelar ju in personligen på just dig! Därför finns nog inget "rätt" ätande för alla individer!

Personligen håller jag mycket med Anne, vällagad, god & nyttig mat & undvika tillsatser & halvfabrikat! Vid sidan om detta får man ju anpassa sin motion efter den livsnjutare man nu är! ;-)

helfgren

Det jag funderar på är : Ska man äta tallriks modellen , ska man äta lite och ofta , mycket och sällan . Mitt eget mål är att gå NER i vikt och sedan kunna hålla den  ;). Jag ska försöka motionera så mycket det går , men jag har ett jobb där jag får röra mej ganska mycket. Sedan funderar jag på dem olika dieter man kan läsa om där den ena ska vara bara med grönsaker och den andra bara kött och fett och allt vad det nu kan vara. Man måste ju kunna äta som vanligt , men mindre och oftare , eller bara strikt hålla sej till frukost, lunch och middag . Kan tillägga att jag aldrig äter kakor eller andra desserer. Inte gott . 
Tack för dem svar jag fått
Carpe diem

ena

jag är av den åsikten att man ska äta enligt tallriksmetoden *ler* det mår hela kroppen bra av i det långa loppet. Sen väljer man en tallrik som är något mindre om man vill gå ner i vikt... tror på att äta lite fler gånger än 3 men bara något lätt om man äter efter 18.

man kan prova allt -minst en gång!!;)

Anne

För att gå ner i vikt tycker jag att det är sunt förnuft som gäller. Ät så ofta du behöver för att inte gå hungrig, ha koll på det totala energiintaget och se till att du gör av med mer energi än du äter. Det är inte svårare än så. Och inte enklare heller, tyvärr. :)
Anne's Food - min matblogg

agnetasch

Citat från: helfgren skrivet 2008-09-18 20:22
jag har ett jobb där jag får röra mej ganska mycket
DET ska du vara glad för; en motionsform som är gratis, regelbunden o inte tar upp dyrbar kvällstid (som man ska ägna åt matlagning) ;D

Citat från: helfgren skrivet 2008-09-18 20:22
den andra bara kött och fett och allt vad det nu kan vara
Är det LCHF du menar (lite kolhydrater, mycket fett) ska du nog tänka dig för. Många diabetiker o gravt överviktiga män har funnit den välgörande men den har också nackdelar som gör den jobbig i längden.

Jag tror det är rätt viktigt NÄR man äter. Många överviktiga har ofta fel på hunger- o mättnadskänslorna; äter varken frukost eller lunch (jätteduktig) tappar huvudet på kvällen o glufsar i sig (synd om, tar en portion till) Genom att först lära sig att äta regelbundet o sen dra ner på portionerna tror jag man kommer en bit på vägen till "mitt sätt att äta rätt"

Tobias

Det finns ett sätt att gå ner i vikt och det är att förbruka mer energi än du stoppar i dig. Det gäller oavsett vad du äter eller när du äter. Grejen är att hålla sig mätt hela dagen.

Därför spelar det egentligen ingen roll vilken diet du väljer, så länge du inte äter för mycket. Jag som älskar mat skulle aldrig kunna skippa någonting bara för att gå ner i vikt. Därför tycker jag den bästa dieten är att äta lagom mycket av allt och att hitta en motionsform man tycker är kul.

Om du är en person som vill äta ofta (eller ofta och mycket) kan det vara bra att äta mycket grönsaker eftersom det fyller ut väldigt bra utan att ge särskilt mycket energi (men vädligt mycket mineraler och vitaminer).

GI-låg kost är bra av den anledningen att du får en längre mättnadskänsla. Protein ger också längre mättnadskänsla.

Finns också studier på att frukost gör det lättare att hålla sig på en jämn blodsockernivå under dagen.

agnetasch

Citat från: Tobias skrivet 2008-09-19 18:35
Det finns ett sätt att gå ner i vikt och det är att förbruka mer energi än du stoppar i dig.

Jag vet inte om den sanningen stämmer längre. Många LCHF:are hävdar att dom drar i sig stora mängder kalorier om dan o ändå minskar dom i vikt; det är inte bara input o output, det är hormoner som är med i leken också.
Känt är ju att drar man ner på maten slår kroppen över på sparlåga o det tar 100 år innan du minskar i vikt. Det gäller att lura systemet lite; inte låta det gå för många timmar mellan måltiderna (då börjar kroppen ana oråd) o inte vara rädd för protein o fett i måttliga mängder (som mättar) o måttligt med kolhydrater (som kan trigga igång hunger o godissug hos känsliga personer)

På tal om övervikt läste jag en intressant artikel på forskning.se om varför amerikaner är fetare än fransmän(30% mot 10%) Det beror på flera olikheter:

-När amerikanerna talar om mat talar de om näringsvärde  och hälsa; det är bara fett, proteiner och kalorier. När fransmännen talar om mat, talar de om smak och kvalitet. De återkommer ofta till glädjen i att sitta till bords och dela en god måltid med vänner eller familjen. Amerikanerna säger inte ett ord om att det finns något nöje med att äta.

-I USA intas en stor del av måltiderna individuellt och på språng, medan fransmännen håller hårt på sin måltidsordning med frukost, lunch och middag. Nio fransmän av tio äter fortfarande på detta sätt o åtta av tio äter sin middag med familjen.

-Portionsstorlekar; i genomsnitt är amerikanska portioner 25 procent större än franska på restauranger, i kokböcker o snabbköpens matförpackningar.

-Barnuppfostran; i USA får barnen bestämma mycket själva vad de ska äta o maten används gärna som mutor och tröst. I Frankrike ser man barndomen som en period av inskolning i goda matvanor, då inskärps vikten (ibland med auktoritära metoder) av att kunna äta en varierad kost, att småätande är förkastligt och att en måltid ska bestå av flera rätter i måttliga portioner och ätas på en bestämd tid.

Läs hela artikeln: http://www.forskning.se/temaninteraktivt/teman/globalfetma/varforaramerikanerfetareanfransman.4.61c03dad1180e26cb8780005658.html



Anne

Fast de flesta som äter LCHF äter ändå färre kalorier än på vanlig kost, eftersom de blir så mycket mättare på fett. Så jag skulle nog säga att den "gamla regeln" håller bra ändå :)
Anne's Food - min matblogg

agnetasch

Citat från: Anne skrivet 2008-09-21 10:00Fast de flesta som äter LCHF äter ändå färre kalorier än på vanlig kost

Ja inte vet jag, men dieten är ju populär för att man inte behöver räkna kalorier utan man kan lassa in rejält med kött o fett.
De gånger jag tillämpat den har jag gått ner i vikt, trots högt koloriinnehåll, så nåt skumt är det med den 8)

helfgren

Kul med alla svar , dem tackar vi för.
Jag har dragit igång med att försöka gå ner lite i vikt och få lite kondition.
Jag kommer att äta som vanligt fast mindre portioner och utesluta pasta,ris och potatis . Dem ersätter jag med grönsaker vilket jag tycker är gott. Frukosten kommer att bestå av havregrynsgröt med lite lingon sylt. sedan lunch och middag som vanligt , fast mindre portioner. Sedan ska jag försöka sitta på träningscykeln 30 minuter varje kväll för konditionen .
Kom gärna med åsikter om vad ni tror eller tycker .
Carpe diem

Anne

Låter som en bra plan, lycka till! :)
Anne's Food - min matblogg

agnetasch

Det där kommer du att klara galant! Vi får väl återkommande rapporter?

helfgren

Rapport bör jag kunna lämna , om det är positiva förstås  ;) .
Blir ju svårt då jag var in på kryddburkens sida och hittade ett recept på banankaka med nötter och choklad . Suck men man får prova den senare.
Carpe diem

agnetasch

Ta en kopp kaffe o ett par bitar riktigt god, mörk choklad. Du kan kosta på dig fiiin choklad när du äter så litet av den ;)

Andreas

Citat från: helfgren skrivet 2008-09-22 21:12
Jag kommer att äta som vanligt fast mindre portioner och utesluta pasta,ris och potatis . Dem ersätter jag med grönsaker vilket jag tycker är gott.


Jag tror det är dumt att plocka bort pasta, ris och potatis, det känns som en alltför viktig del av måltiden och är en stor del av variationen. Däremot tror jag på att ändra proportioner och portionsstorlekar en aning, inte backa och avstå från fikabröd, efterrätter, snask, läsk och andra sötade drycker samt öl, vin och sprit alla dagar utom kanske en dag i veckan (och då vara någorlunda måttlig).

Blir en kosthållning för trist håller den aldrig i längden.
Den som inte frågar får inga svar.

helfgren

Jag äter som jag skrev måndag - fredag . Lördag och söndag blir det trivsel med familjen och allt vad det innebär. Blir svårt att fixa det annars , det håller jag med om.
Carpe diem

helfgren

Måste ju ta och lämna en rapport på hur det går .
Jag har nu gjort ett ryck som har varat i ca 5 veckor . Dem veckorna har jag ätit som vanligt men uteslutit pasta,ris och potatis . Jag har cyklat mellan 3-5 gånger i veckan i ca 20-40 minuter per gång , beroende på hur motiverad man varit.
Istället för pasta och liknande har det blivit mycket grönsaker , sedan äter jag kött,fisk och fågel som vanligt .
Helgerna har inneburit att man äter och mår gott med familjen som vanligt , men har varit sparsam med alkohol .
På dem 5 veckor jag har gjort detta har jag tappat 8 kg och 9-10 cm i midjan . Gissa om det känns skönt . ;D
Har gått från 98 kg till 90 och har satt 85 som ny mållvikt , hoppas det ska gå bra det med.
Carpe diem

jelvis

Starkt jobbat! Det var mycket vikt på kort tid.

Själv hade jag blivit nervös över att förlora muskelmassa med den hastigheten men sedan är jag också gammal gymråtta. :-)

agnetasch

Det är nog lugnt, det är nog både fett o muskler som ryker nu, men om ett tag är hans kropp så lätt att han får lust att motionera mer o bygga upp nya muskler.

Du är jätteduktig helfgren! Håll ut, du är snart i mål! Ser fram mot nästa positiva rapport :D

helfgren

Hej alla matglada !

Kan nu avlägga den glada nyheten att min vikt just nu är 83 kg .
Det är makalöst skönt att man har nåt denna vikt utan några stora omställningar i tillvaron . Jag har cyklat ca 4-5 gånger i veckan i ca 20-40 minuter beroende på hur man har orkat och velat . Jag har även ätit som vanligt  fast mindre av ris,pasta och potatis och mer av grönsaker. Har även slutat äta på kvällen och jag tror att det har bidragit till att man har blivit piggare på morgonen .

Nu gäller det bara att försöka att bibehålla denna vikt som jag tycker passar mej.

MVH// Henrik
Carpe diem

jelvis


agnetasch

Grattis o tack för inspirationen!På samma gång som din förra rapport började jag också min viktnedgång.
Eftersom mina möjligheter till motion är begränsade är det maten jag koncentrerar mig på o det är en hemsnickrad kolhydratdiet jag äter. 5-10 g kolhydrater om dan ligger jag på. Men är inte det tråkigt o farligt att äta så?
NEJ det är det inte.
Jag äter allt (rent) kött, fisk o ägg. Smör, creme fraiche o till fest; vispgrädde. Lågkolhydratgrönsaker; vit-o rödkål, blomkål, broccoli, kålrabbi, purjo, salladsgrönsaker, paprika o svamp.
Det är ett helt nytt sätt att sätta ihop en dagsmeny, men jättekul! Ställer stora krav på fantasin; här går det inte att slänga i sig falukorv o makaroner med lite glass efteråt. Maten blir mycket "renare" o det där med sockrade produkter tappar man helt smaken för; hellre en bit cambozola än en bulle.
Hur hälsosam är då den här dieten?
Efter sex veckor på den var jag på "mitt" lab o tog en del prov. Då hade jag:
¤ Gått ner 6 kg i vikt
¤ Sänkt mitt blodtryck från 160/95 till 137/75
¤ Sänkt mitt kolesterol med typ en "enhet"
¤ Sänkt mina triglycerider lika mycket
¤ Sänkt mitt blodsocker en aning.
Självklart förklarar viktminskningen en del men inte blodfetterna.
Professorn på platsen(hjärtforskare) tyckte att det här är det bästa jag gjort o att jag ska fortsätta. Han är mycket intresserad o insatt i den rådande kostdebatten o ser ingen fara i min diet.
Jag äter exakt det kaloriantal jag behöver men eftersom jag äter mest protein o fett går jag ner c:a ett kilo i veckan.
Jag mår jättebra! Det här är rätt mat för mig. Tack Henrik för knuffen :D

helfgren

Vad kul att man kan inspirera .
Gratulerar till vikt nedgången agnetasch .

Skulle vara kul att veta om det är fler som gått ner i vikt och om dem lyckats behålla vikten och i så fall hur .
Berätta gärna , intresserad av allt som handlar om vikt just nu :) .

MVH// Henrik
Carpe diem

helfgren

Nu är min vikt 78 kg , vet inte vad det beror på men jag har börjat äta mer mat och godsaker nu . Men vikten går sakta neråt ändå , vad beror detta på ? Är det för att man har höjt förbränningen genom att träna , vilket jag tror är fallet .
Hur ska man veta vad som är lagom att äta ? Jag äter så jag blir mätt , fortfarande mycket grönsaker och kött , men mindre av pasta,ris och potatis .
Ja just det tränar fortfarande och kommer att fortsätta med detta , blir ca 10-15 mil i veckan på tränings cykeln .
Ska på företagshälsan för hälsokontroll i veckan  , ska bli kul att se vad man har för värden då .

MVH// Henrik
Carpe diem

agnetasch

GRATTIS :D 20 kg minus! Alldeles makalöst duktigt!
För att stanna upp viktminskningen bör du väl öka kolhydratintaget lite i taget för att se var din nivå ligger. När vill du stanna? Hur lång är du? Vilken är din trivselvikt?
Hoppas att det går bra på hälsokontrollen o att du får många fina värden. Får du inte det har du ju i alla fall glädjen av att vara 20 kg lättare, inte fy skam det.
Jag fastnade i julträsket o har inte minskat något över helgerna :-[ Men nu är det nya tag som gäller :D

Krista

Wow, imponerande! *applåderar*

Om vikten fortfarande går neråt ligger du helt enkelt på negativ energibalans trots att du äter mer. Även den muskeltillväxt du fått ökar förbränningen. Om du dessutom äter mycket kött, och kanske ersätter kolhydrater med protein, så bidrar även det till ökad förbränning eftersom det går åt mer energi för att metabolisera protein.

Man får helt enkelt prova sig fram för att hitta sin energibalans, lägg på mer energi om du går ner och ät mindre om du börjar gå upp. Lycka till! :)

helfgren

CiteraNär vill du stanna? Hur lång är du? Vilken är din trivselvikt?

Jag vill ha den vikt jag har nu , 78 kilo som jag trivs med . Jag är 183 lång .

Tackar för gratulationerna  :)

MVH// Henrik
Carpe diem

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal