Väga eller mäta?

Startat av johanbe, 2010-09-27 15:53

Föregående ämne - Nästa ämne

johanbe

Föredrar du att väga eller mäta mjöl och andra torra produkter? Ange gärna några skäl.
Matpolisen Johan
http://matpolisen.wordpress.com

"The act of feeding someone is an act of beauty, whether it's a full Sunday roast or a jam sandwich, but only when done with love." - Matt Preston.

Kari

Jag väger. Helt enkelt för att samma tex mjöl väger mindre uppe i paketet än längre ned. Utöver det är breda dl-mått lättare att få stor råge på än små dito. Men så är jag amatör ännu  ;D

Lena Marie

Jag väger eftersom mina 5 olika dl-mått ger olika volym. Det är inte mycket som skiljer men ska man baka är det ju noga.
Alma Mater - mat är gott

Andreas

Jag mäter det mesta, helt enkelt därför att det är enklast. Pasta brukar jag ibland väga för att formen mellan olika sorter så olika och att det inte ska bli för lite.

Citat från: Kari skrivet 2010-09-27 22:27Helt enkelt för att samma tex mjöl väger mindre uppe i paketet än längre ned. Utöver det är breda dl-mått lättare att få stor råge på än små dito.


Bra iaktagelser, men vore intressant med lite siffror också så vi får ett hum om vad det kan innebära i praktiken! Hur mycket kan det skilja uppe i paketet och längre ner? Hur mycket kan det skilja mellan ett rågat brett och smalt dl-mått?

Citat från: Lena Marie skrivet 2010-09-28 01:11
Jag väger eftersom mina 5 olika dl-mått ger olika volym. Det är inte mycket som skiljer men ska man baka är det ju noga.


Också intressant. Hur mycket skiljer det ungefär? Tror du det är för att de är felgraderade eller är det pga olika form där det som mäts packas olika?
Den som inte frågar får inga svar.

Lena Marie

Det är olika form på mina mått. Mina två äldsta är lite snåla medan ett billigt, jag tror det är Kökskungen men är osäker, är lite mer genesröst. Det kan inte skilja mer än 1 tsk-1 msk men det är ju ganska mycket när det är noga.

När jag måttar upp en liter mjöl med dl-mått så blir det rätt ok men ok räcker inte. Jag upplever att felmarginalen blir större när jag häller upp en liter mjöl rätt i en kanna.
Jag är noga med att skaka mjölförpackningen innan jag tar så mjölet inte är kompakt och skakar dl-måttet så mjölet behåller sin "fluffighet".

Oj! Det går fortare att mäta mjöl än att skriva om det :)

Alma Mater - mat är gott

Lena Marie

Alma Mater - mat är gott

johanbe

Generellt sett väger jag, särskilt när jag bakar. Det beror på att det är det bästa sättet att kontrollera hur mycket man faktiskt använder av en produkt.
Matpolisen Johan
http://matpolisen.wordpress.com

"The act of feeding someone is an act of beauty, whether it's a full Sunday roast or a jam sandwich, but only when done with love." - Matt Preston.

Mickan

Jag väger även för att få exakt rätt mängd mat då jag följer en strikt (men kaloririk) diet. Riset, kycklingen, kesellan osv.
Video meliora proboque deteriora sequor

Lena Marie

Eftersom mina dl-mått är rätt osäkra har jag även börjat väga vätska när jag bakar. Jag blev rätt paff över att det blev som det blev i resultat. Det är lätt att bli paranoid ;)
Alma Mater - mat är gott

Kari

Ja, en rostfri ½ L väger bara 480g hemma hos oss.. Fast så är måtten säkert 50 år gamla ;)

Lena Marie

Där slog du huvudet på spiken Kari men, jag har nya mått som inte "håller måttet". Förlåt ett skämt skämt ;)
Ett nytt jag har innehåller 10 ml mer än vissa andra. Det enda raka är att väga en dl vatten, i sitt dl-mått, på en våg man litar på. 1 hg ska det ju väga. Om vågen stämmer.
Ett av mina s.k. problem är att det var länge sedan jag fick hem ett paket jäst som vägde 50 g. De väger alltid lite mindre.
Alma Mater - mat är gott

Kari

Känner igen det där med jäst, kan det vara så att det torkar? Jag har köpt jäst som vägt så lite som 42 g och upp till 55 g..

Helge

Jag väger numera alltid allt. Mjöl, vätska och jäst. Brödet blev olika från gång till gång när jag mätte och när jag mätte volymerna på mina mått stämde det ganska illa. Dessutom blev det stor skillnad på vete- och rågmjöl. Investerade i en liten elektronisk våg som är ett av mina bästa köp. Rekommenderas!
/Helge

Kari

Helge, just en sådan våg är guld värd, jag använder min varje dag :) Och nuförtiden behöver dessa inte kosta så jättemycket heller har jag sett.

agnetasch

Jag väger för det mesta. Det finns väl inget tråkigare än att stå o pytsa upp 15 dl mjöl ur en påse? Ett, två, tre....då ringer alltid telefonen >:(

Andreas

Jag brukar hälla mitt mjöl i ett tvålitersmått om jag inte häller det på fri hand, man märker ju ungefär hur degen blir när man blandar. Det verkar som om jag är den slarvigaste mätaren av oss alla. :)
Den som inte frågar får inga svar.

webguide

Jag väger i princip allt när jag lagar mat.

Stefan

jag väger nästan allt, jag tror min lilla våg är det mest använda köksredskapet här :)

Kari

Härligt! Ja, det är ju så mycket enklare många gånger :)

SimonH

Om recepten för exempelvis bröd har mängden mjöl i dl måste man ha noggranna densitetssiffror för att det ska bli rätt mängd. Alla mjölsorter verkar väga 60g/dl, kan det verkligen stämma? Kanske är det bara några få grams skillnad, eller 10-15 gram per liter, vilket antagligen är acceptabelt. Men jag tycker det känns lite konstigt när man bakar med flera sorters mjöl och slår upp densiteterna och det är samma för alla.

kayaker

Alla bra recept för matbröd har viktangivelser för ingredienserna.  :)
/F

djohansson

Olika densitet mellan olika mjölsorter och mellan samma mjölsort som ligger olika i påsen är ju i sig inget skäl att väga mjölet, om nu inte receptet faktiskt uppger måtten i vikt (och då gör man givetvis bäst i att väga). Det kan ju förstås vara så att man gjort en ganska så noga undersökning och räknat ut hur många gram en genomsnittsdeciliter (d.v.s. den "korrekta", "gulddecilitern" vetemjöl som receptförfattaren syftar på) och då är det bara att väga på. Annars blir det ju inte bättre med vägning.

Däremot tror jag att det är betydligt lättare att väga om man är proffs, för att det går snabbare (man kan slänga in grejerna rätt i skålen tills vågen visar "rätt") och sen är det betydligt enklare att skala upp och ner varje recept om måtten anges i vikt (annars står man där och ska måtta upp 8,31 kryddmått, 9,24 dl och 13,75 matskedar). Å andra sidan kunde man kanske skriva alla recepten i ml, men det kan ju vara jobbigt och svårt att mäta (särskilt salt, olja och sånt där annat litet).

Jag som hemmabagare brukar inte bry mig så otroligt mycket om att väga allt, utan litar på de recept som anger allt i traditionella mått. Jag tror att trenden att väga allt kan ha sin förklaring i att utländska bagare gör detta för att få exakta resultat, och detta har matintresserade (och ev. också svenska bagare och konditorer) snapppat upp. Det är bara det att i utlandet så saknas väl oftast standardiserade mått, vilket gör att en "cup" kan variera. Vägning är då det enda alternativet om man vill ha ett bra resultat.

I Sverige, däremot, har vi sedan länge standardiserade mått som alla hem använder, och således går det också att skriva ut recept som anger mått som ändå blir tillräckligt precisa för hemmabagaren. Måtten borde vara tillräckligt noggranna även för proffsbagaren/konditorn, fast för denna blir det för tidsödande och hålla på med småmått fram och tillbaka.

Fast hur gör jag själv? Jag höftar rätt så mycket och använder knappast mått när jag ska baka bröd, i alla fall. Jag är med andra ord en riktig slarver. Sen blir det som det blir också... Nu när jag skriver detta inser jag att jag har en surdeg i kylen som jag inte matat på tre veckor.

SimonH

Jag väger också för att det är enklast. Om det är mer än 3 dl mjöl ungefär. Dessutom sparar man ju disk om man kan hälla det direkt i en skål.

webguide

"...J. Kenji Lopez-Alt, the man­ag­ing edi­tor of the blog Serious Eats, once asked 10 peo­ple to mea­sure a cup of all-purpose flour into a bowl. When the cooks were done, Mr. Lopez-Alt weighed each bowl. "Depending on how strong you are or your scoop­ing method, I found that a 'cup of flour' could be any­where from 4 to 6 ounces," he said. That's a sig­nif­i­cant dif­fer­ence: one cook might be mak­ing a cake with one-and-a-half times as much flour as another. ..."

http://modernistcuisine.com/2011/09/tipping-the-balance/

djohansson

Citat från: webguide skrivet 2011-10-18 16:27
"...J. Kenji Lopez-Alt, the man­ag­ing edi­tor of the blog Serious Eats, once asked 10 peo­ple to mea­sure a cup of all-purpose flour into a bowl. When the cooks were done, Mr. Lopez-Alt weighed each bowl. "Depending on how strong you are or your scoop­ing method, I found that a 'cup of flour' could be any­where from 4 to 6 ounces," he said. That's a sig­nif­i­cant dif­fer­ence: one cook might be mak­ing a cake with one-and-a-half times as much flour as another. ..."

http://modernistcuisine.com/2011/09/tipping-the-balance/



Detta understryker ju det som jag menar gäller i utlandet: En "cup" är inte standardiserad, utan något man liksom höftar i. Skillnad är det i Sverige, för här har vi ju standarden "deciliter" och använder man bara strukna mått så blir resultaten betydligt mer enhetliga.

webguide

Citat från: djohansson skrivet 2011-10-18 17:36

Detta understryker ju det som jag menar gäller i utlandet: En "cup" är inte standardiserad, utan något man liksom höftar i. Skillnad är det i Sverige, för här har vi ju standarden "deciliter" och använder man bara strukna mått så blir resultaten betydligt mer enhetliga.


Nej det gör det inte alls, de använder samma cup, samma mått alltså, skulle tro att det är 2,25 dl som avses. Det artikeln säger är att man får olika viktmängd mjöl i måttet beroende på med vilken kraft man tar mjölet (eftersom det packas olika mycket).

vilsjin

Det är väl därför man drillas i att hälla mjölet i måttet och inte använda det som en skopa. Så var det i alla fall när jag hade hemkunskap i högstadiet.

djohansson

Ser man på. Nu läste jag faktiskt artikeln, och inte bara citatet. Jag har fortfarande svårt att tro att det blir en sån hemskans skillnad om man kör med strukna mått (oavsett hur "hårt" man skopar i mjölet eller pudrar det över måttet).

Ska testa och se. Återkommer med en rapport.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal