Knivteknik

Startat av Gotish, 2009-08-16 16:05

Föregående ämne - Nästa ämne

Gotish

Det börjar bli dags att ta tag i knivkunskaperna lite. Dom är skrämmande dåliga. Grunden i vanlig snabbskärning har jag redan fått, klon, tummen och den tryckande handledsrörelsen. Men så fort jag skall skiva säg till exempel lök så sprutar grönsakerna åt alla möjliga håll. Därför hade jag tänkt att inföskaffa en bättre kniv. Min nuvarande är en Hackman. Hur som helst tips på knivar modeller, samt teknik är mycket tacksamt. Prisklassen kan vara någonstans mellan 500-1200:-

//Mattias

dePaul

Lägg till en hundralapp så kan du köpa den här: http://epicedge.com/shopexd.asp?id=85649

~Paul~

Andreas

Fast blir skärresultatet bättre med en bättre kniv, även en Hackman går väl att hålla så vass att den duger till att skära en säck lök? Är problemet kanske att du har en alldeles för liten skärbräda?
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

Du har för dålig klo+att du ska ha en tunn kniv i detta moment.

/rolf
Matforum är bäst

JC

Citat från: dePaul skrivet 2009-08-16 19:47
Lägg till en hundralapp så kan du köpa den här: http://epicedge.com/shopexd.asp?id=85649

~Paul~


Hmm. Akifusan är i och för sig en väldigt bra kniv, men tog du verkligen med frakt + moms där (har aldrig beställt ngt från EE utan att åka dit i tullen :-(  ...)?
Eller, så klart du har, du har förstått beställt exakt en sådan eller hur? ;-)
Hursom, undrar om inte steget från Hackman till Akifusa är lite stort, skulle nog ändå rekommendera en Tojiro eller något annat mer budgetorienterat till att börja med ... Kagayaki? Eller kanske något icke-japanskt? Mora, Anders Petter ...
/JC

dePaul

Citat från: JC skrivet 2009-08-18 14:56
1. tog du verkligen med frakt + moms där (har aldrig beställt ngt från EE utan att åka dit i tullen :-(  ...)?

2. Eller, så klart du har, du har förstått beställt exakt en sådan eller hur? ;-)

3. Hursom, undrar om inte steget från Hackman till Akifusa är lite stort, skulle nog ändå rekommendera en Tojiro eller något annat mer budgetorienterat till att börja med ... Kagayaki? Eller kanske något icke-japanskt? Mora, Anders Petter ...

1. Jag har hört från medlemmar på ett annat forum att de slapp betala tull och moms efter att de bett företaget att skriva ner värdet på kniven, alt. skicka den som "Product Sample" eller "Gift".

2. Nej, jag har faktiskt inte den här kniven, trots att den har stått på min lista ett tag :). För närvarande är jag mer inne på en Kiku-kniv i OU-31. Dock inte en kockkniv ;).

3. Jo, det kan det kanske vara  ;D.

~Paul~


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal