Modernist Cuisine at home

Startat av Skogis, 2012-10-25 00:11

Föregående ämne - Nästa ämne

Skogis

Har någon testat denna ännu? Verkar fin som tusan med en ringbunden receptsamling i vattenavisande (plastat) papper som bilaga.

Beställde mitt eget exemplar idag, 5kg kokbok på ingång  :)
Kul om man kan laga eller ska man säga bygga mat med grejer som finns i ett vanligt kök. Dock verkar det som jag kommer att behöver komplettera med en tryckkokare, allt enligt andra forum här på internätet.

Gilius

Fick min i förrgår, riktigt bra bok. Välgjord och recept och metoder är klart inspirerande.
Mitt ex av MC är klart kul att ha, men denna är litet mer applicerbar på vad man gör hemma.
Köpvärd.

Bästa pris i EU finns hos Bokus.

/gilius

Robert021

Appropå priset. Blir det inte billigare att beställa från Amazon? Jag tror det, jag får ta och kolla upp det. Jag återkommer i frågan.
www.husihelvete.se - Nu över över 420.000 besökare.

Skogis

Bokus är kanske billigast men polaren beställde ett ex där för mer än 1 vecka sedan och den har inte skickat ännu.

Jag beställde på ett dyrare ställe. (3:- dyrare för boken och en ruskig frakt på 39:-) men den är på ingång nu :) med kollinummer och allt. Jag slängde med Matlagningen en handbok också  ;)

Ska man nörda ner sig så ska man

Gilius

Kolla här, http://www.bokfynd.nu/0982761015.html
Nu hade Bokus gått upp, men en annan gått ner.
736:- inkl frakt betalade jag från Bokus.

/gilius

Robert021

Strax över 700kr om man beställer från Amazon.co.uk.  200kr dyrare från tyska Amazon.
www.husihelvete.se - Nu över över 420.000 besökare.

Gilius

Citat från: Robert021 skrivet 2012-10-26 13:48
Strax över 700kr om man beställer från Amazon.co.uk.  200kr dyrare från tyska Amazon.


+ moms
Men i vilket fall som, en prisvärd bok trots sitt höga pris.

/gilius

Skogis

Nu har den kommit  :)

Så nu ska jag bara få tag på bl a NatriumCitrat?? Hittade det på Apoteket men det är receptbelagt så min gissning är att det kan bli lite svårt att få tag på.

Någon som vet var man köper diastatic malt powder? Jag har malt extrakt men har inte en susning om det är diastatiskt.
Det innehåller tydligen ett enzym som bryter ner stärkelse till socker och används som jästnäring i brödbak over there.

Robert021

Citat från: Gilius skrivet 2012-10-26 15:58
+ moms
Men i vilket fall som, en prisvärd bok trots sitt höga pris.

/gilius


Inklusive. Jag har aldrig fått något tillägg för momd när jag beställtdärifån. Frakt har jag också sluppit, jag tror  gränsen går vid 50 pund.
www.husihelvete.se - Nu över över 420.000 besökare.

Gilius

Det är tom. så att man åker på moms på både inköpet och frakten.

"VAT on Sales by Amazon.co.uk for EU Customers Outside the UK
Amazon.co.uk is required by law to collect VAT on orders for goods (including e-Books) dispatched to most countries within the EU. For customers with an EU delivery address, VAT is charged in accordance with local legislation. VAT charges for your order will be itemised on the last page of your order, in the e-mail confirmation of your order and on the invoice dispatched with your order."

/gilius

webguide

Här finns i princip allt inclusive diastatic malt powder: https://www.modernistpantry.com/diastatic-malt-powder.html
Natrium (Sodium) citrat: https://www.modernistpantry.com/sodium-citrate.html

De har massor av kul grejer! :)

Skogis

Var på minisemester i London i helgen.
Whole Market är en fantastisk affär! Hel Shiuan peppar, sellerisalt, Xhantan gum, curry leaves och vinsten (cream of tartar) var något av de jag hittade :)
Frågade efter Sodium citrat på ett apotek men blev hänvisad till en kemiaffär som jag aldrig hittade.

webguide

Citat från: Skogis skrivet 2012-10-25 00:11
Har någon testat denna ännu? Verkar fin som tusan med en ringbunden receptsamling i vattenavisande (plastat) papper som bilaga.

Beställde mitt eget exemplar idag, 5kg kokbok på ingång  :)
Kul om man kan laga eller ska man säga bygga mat med grejer som finns i ett vanligt kök. Dock verkar det som jag kommer att behöver komplettera med en tryckkokare, allt enligt andra forum här på internätet.


Jag har gjort ostsås från modernist cuisine (stark, lagrad ost, vätska och natriumcitrat), gjorde den på Parmesanost och mjölk. Jag hade den på hamburgare gjorda på hängmörad entrecote i en brioche yum yum....

kayaker

/F

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal