Bakning med bakmaskin

Startat av Andreas, 2007-05-06 14:22

Föregående ämne - Nästa ämne

Ludde

Jag är dålig på att variera mig, så då passar det ju bra med ett recept med många ingredienser ;) :
  • 270ml H2O

  • 1msk olja

  • 1,5msk honung/socker

  • 1msk vinäger

  • 1tsk salt

  • 1dl fyrkornskross

  • 1dl mortlat, t ex pumpa/solros/linfrön

  • 3dl vetemjöl

  • 3dl "rågsikt/vetemjöl"

  • 1,5tsk jäst

Jag har modifierat ett recept ur bruksanvisningen till maskinen och där står det 580ml vetekross i stället för vete-/rågmjöl så jag ska ta och testa det vid tillfälle. Mitt recept fungerar iaf.

Ludde

Citat från: Hasse skrivet 2007-09-02 18:08
Jag är fullständigt värdelös på att baka. De få gånger jag har försökt så har reslutatet blivit dåligt, så jag tycker inte det är roligt. Men jag tycker om färskt bröd.

Rekommenderar ni att jag ska köpa en sådan här automagisk bakmojäng? Är det så fantastiskt som reklamen säger, att man lägger i ingredienserna på kvällen och har ett fantastiskt saftigt och gott bröd på morgonen? Det låter nästan för bra för att vara sant.

Ptja, för min del är det inte riktigt helautomatiskt. De första tio minuterna kanske ägnar jag åt att justera mängden mjöl. Börja med lite mjöl så att det blir en gegga, sedan öka på tills det blir en fin boll och ljudet blir risp rasp snarare än klibb klabb. Jag tror däremot nog att det går att plita ner den justerade mängden mjöl för att automatisera, det är bara inte något jag gjort ännu.

Hasse

Ludde, vilken modell av bakmaskin har du?

Ludde

Se här: http://www.ideline.com/Default.aspx?ID=191&ProductComp=20821542 . En lågbudgetgrej köpt på Netto. Teflonet har börjat släppa men den fungerar än så länge. Har haft den i ett halvår.

Ludde

Idag ersatte jag "rågsikt/vetemjöl" med vetekli. Bild bifogat. Det blev ett kompakt och saftigt bröd. Det bästa jag gjort hittills. Nästa gång slänger jag med lite brödkryddor tror jag.

bryggens

Har "fått tag " i en bakmaskin av märket Sense Family Bakery B-01.
Är det någon som har en bruksanvisning till denna maskin. den är gammal, men i princip oanvänd,
så det skulle vara kul att få prova den.

bryggens

Har fått tag på en fotad bruks genom byggahus-forumet, ...bara så ni vet,  så här ska nu provas!

Andreas

Sist bakmaskinen gick är jag glad att det inte var på timer mitt i natten för frukostbröd så som jag oftast gör. För då hade jag blivit väckt av brandvarnaren och trott att hela huset stod i lågor!

Det föll sig nämligen så att en degklump föll ur degkärlet och ramlade ner på värmespiralen i botten av maskinen och började glöda. Gissa om det luktade bränt i köket!

Nu vete katten om jag kommer att våga köra den på natten nån fler gång.
Den som inte frågar får inga svar.

Rosa

Har oxå haft en bakmaskin, men jag sålde den, för jag tyckte brödet inte blev gott, smakade konstigt, så jag bakar som vanligt i ugnen, bättre, tycker jag. Har 2 ugnar oxå, så det går smidigt att baka oxå...

Andreas

En bakmaskin kan givetvis aldrig tävla med manuellt bakat och ugnsgräddat bröd. Fast håller inte alls med om att bakmaskinsbakat bröd skulle smaka konstigt. Varför skulle det det, det är ju samma ingredienser som i "vanligt" bröd? Däremot blir bakmaskinsbröd fort enahanda om man äter det ofta eftersom bröd bakade i maskin har ett visst förhållande mellan vatten och mjöl för att fungera i maskinen, jäses, knådas och gräddas lika länge, i en och samma form, och därför inte blir så varierade.

Största poängen med bakmaskin är att den sparar tid, det tar en minut att tanka den med ingredienser och sen har man sitt bröd. Så de gånger man inte har något bröd och inte hinner/orkar baka tycker jag bakmaskin är ett bra alternativ. Men som sagt inte för ofta.
Den som inte frågar får inga svar.

Håkan E Pettersson

har en bakmaskin "kenwood rapid baker" men inga recept skulle vara intreserad av några gjärna med mjölkpulver i

UffeS

Du satte i degbunken snett. Den måste tryckas ned rakt så att medbringaren drar runt degkroken.

anette

Efterlysning av instruktionsbok till
Panasonic hembagarn sdbt3p

handola

Köpte en BM250 begagnad för en tid sedan och är förvånad över hur bra den fungerar.  Trodde egentligen att det var en gammal 80-talspryl. Men är glad över att jag köpte den, nu är det färskt bröd varje morgon.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal