4,5 liter mjölk över.

Startat av Gotish, 2009-04-26 15:09

Föregående ämne - Nästa ämne

Gotish

Jag har 4,5 liter mjölk som går ut i dagarna. Någon som har nått förslag vad jag kan göra med den?

//Mattias

Mickan

Ett par plåtar ugnspannkaka med varierad smaksättning:

Bacon och gröna ärtor
Purjo och kassler
Hallon och kokos

Bra att frysa
Video meliora proboque deteriora sequor

bryggens

Precis vad jag tänkte , frysa in i mängder lämpliga till matlagning och brödbak.
Citat från: Mickan skrivet 2009-04-26 15:52


Bra att frysa

Andreas

Fast jag tror Mickan menade att man skulle frysa ugnspannkakan och inte mjölken. Men att frysa mjölken direkt går förstås jättebra. Annars brukar oöppnad mjölk hålla sig minst en vecka efter bäst-före om man inte burit hem den mitt i sommaren.

Borde man förresten inte kunna göra egen kondenserad mjölk - dvs hälla den i en gryta och reducera försiktigt?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Koka en stor gryta risgrynsgröt. Ät gröten med mjölk. Finns det fortfarande gröt kvar; gör risgrynspudding o frys.

PerG

Finns det fortfarande risgrynspudding kvar; stek den!!!!  ;)

Citat från: agnetasch skrivet 2009-04-26 16:34
Koka en stor gryta risgrynsgröt. Ät gröten med mjölk. Finns det fortfarande gröt kvar; gör risgrynspudding o frys.

agnetasch

Citat från: PerG skrivet 2009-04-27 22:01
Finns det fortfarande risgrynspudding kvar; stek den!!!!  ;)
Finns det fortfarande stekta risgrynspuddingskivor över; lägg prickig korv på dom o ät som smörgås!! Till risgrynsgröt kanske? ;D

PerG

Stekt risgrynspudding blir aldrig över! ;)... Det är det godaste man kan göra av risgrynsgröt. Risgrynspuddingen är bara ett nödvändigt mellansteg för att kunna steka den... ;)

Citat från: agnetasch skrivet 2009-04-28 09:49
Finns det fortfarande stekta risgrynspuddingskivor över; lägg prickig korv på dom o ät som smörgås!! Till risgrynsgröt kanske? ;D

agnetasch

Citat från: PerG skrivet 2009-04-28 13:32
Det är det godaste man kan göra av risgrynsgröt
Ris a la Malta är inte heller så dumt! :D

roffekock

Matforum är bäst

vilsjin

Det där med bästföredatum kan du ta med en nypa salt, har du kallt i kylen och inte låter den stå framme är mjölken drickbar en vecka längre än vad förpackningen anger... lita på din näsa och mun istället.

Mickan

Citat från: vilsjin skrivet 2009-05-17 23:50
Det där med bästföredatum kan du ta med en nypa salt, har du kallt i kylen och inte låter den stå framme är mjölken drickbar en vecka längre än vad förpackningen anger... lita på din näsa och mun istället.


Det vet nog dom flesta men 4,5 liter är ändå mycket!
Video meliora proboque deteriora sequor

Filippa


Kari

Grannen med 14 kottar skulle säkert bli glad. Då säger det bara slurp. ;)

Andreas

Jag tycker forfarande man borde koncentrera ihop mjölken på något sätt, hur går det till när man gör mjölkpulver, kan man göra eget?
Den som inte frågar får inga svar.

Yoghurt

Citat från: Andreas skrivet 2009-05-18 19:32
Jag tycker forfarande man borde koncentrera ihop mjölken på något sätt, hur går det till när man gör mjölkpulver, kan man göra eget?


Tror att just pulver är ganska svårt. Principen är att man pumpar mjölken under högt tryck och trycker ut den genom små mynstycken så att den lilla droppen expanderar samtidigt som den når varm luft. En expanderad droppe blir stor och väldigt tunn så effekten blir då att vattnet lämnar droppen väldigt snabbt och den torkar.

Det går ju att koka messmör på mjölken, men då krävs det ju att man tycker om det också ;) Och har väldigt gott om tid!

hwsoderlund


danielmalm

Jag har alldeles för mycket mjölk i min kyl och behöver därför bli bombaderad av matrecept där stora mängder mjölk ingår.

Hjälp mig är ni snälla!

annamaria

Bechamelsås. Såg ett recept på Canneloni som lät himla gott. Kyckling eller fläskfärs som man fräser och tillsätter pesto, zuccini i små bitar, vitlök och Kesella. Rullar in denna röra i färska pastaplattor. Gör en rejäl bechamelsås av all din mjölk och smaksätt med färsk basilika och hackade färska tomater. Häll över rullarna och mozzarella ost över. Gratinera.

Det ska jag prova framöver! Annars får du göra ostkaka!

Hankki

Bjud grannarna på pannkakor och plättar :)

agnetasch

Risgrynsgröt, gör mycket o frys till tomten ;D

danielmalm

Tackar ödmjukast för förslagen. Pastarätten lät ju oförskämt god!

Kari


Per-Erik

Jag skulle nog kasta mjölken vid det här laget ;)

agnetasch

Citat från: Kari skrivet 2009-11-05 22:10
Agneta: Blir inte det grynigt?
Du menar att om gröten blir grynig så blir tomten grinig? ;D

Andreas

Grynig risgrynsgröt hehe fast när jag tänker efter, var ordvitsen frivillig eller undrade du verkligen om man kan frysa risgrynsgröt Kari? Hmm jag tycker inte det borde vara något problem men jag har i och för sig aldrig heller provat, någon som har?
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Hehe, ja att frysa mjölk kan ju vara äventyrligt.. Ska testa vid tillfälle :)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal