Bra matlådor

Startat av henali, 2009-04-19 08:26

Föregående ämne - Nästa ämne

henali

Söker recept som passar som matlåda (alltså ta med till jobbet och värma i mikron). Min favorit som matlåda är lasagne, men eftersom mitt jobb är rätt stillasittande vill jag dra ner på pasta och äta nyttigare.

bryggens

Köttgrytor av alla slag, moussaka,"såsiga" fiskgratänger, korv stroganoff, köttfärssås med ris, lapskojs.
Viktigt är att det inte är för "torr"mat, den blir inte så bra uppvärmd.

agnetasch

henali: ska det gå att frysa matlådorna också?

Mickan

Video meliora proboque deteriora sequor

Krista

Min matlådefilosofi är att allt kan tas med i matlåda :D

Ett praktiskt tips är att ta med flera små matlådor (många rätter blir trevligare när allt inte blandas i en stor låda). I min "matpåse" idag har jag med mig en låda med stekta champinjoner och stekta skivor halloumi, en liten låda med hoummus och en till liten låda med guacamole.

Varning för matlådor som man köper för 10 spänn i prylbackar i mataffären, de tappar formen både i mikro och diskmaskin. På Clas Ohlson finns jättebra matlådor med snäpplock för ca 30 kr, helt täta och håller formen. Livsmedelsförpackningar tycker jag också är bra t.ex. runda småburkar som det varit såser i, perfekt att ta med ett tillbehör i. Stenbitsromburkar som ju är i glas är också toppen, t.ex. om man ska ta med ketchup eller sås.

agnetasch

Citat från: Krista skrivet 2009-04-21 09:51
Stenbitsromburkar som ju är i glas är också toppen, t.ex. om man ska ta med ketchup eller sås.
Vilken bra idé! Har jag aldrig tänkt på, bara tyckt det varit slöseri att slänga en så fin burk.

crlhrv

jag återanvänder geleburkar i glas som snapsglas :D
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

crlhrv

..och så tycker jag att ICA maxis matlåldor (de med gult lock) och säljs i 3-p, är riktigt bra. kanske inte helt 100% täta  om man har soppa, men all annan mat fungerar utmärkt. och så är dom billiga och tål kyl, frys, micro osv.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Småburkar som snapsglas var innovativt. :) Men när det gäller ketchup eller annat smått som ska hållas separat i en matlåda brukar jag lägga det i bitar av gladpack inne i själva matlådan. Visserligen inte riktigt lika miljövänligt som glasburkar men färre kollin att hålla reda på, lägre vikt och mindre disk.

Vet inte om jag håller med om att riktigt allt kan tas med i en matlåda, kokt potatis är mindre lyckat och även potatismos brukar bli sådär. Stekt falukorv har jag för mig inte blir bra. Men ris pasta och såsig mat som bryggens skriver om brukar alltid gå bra. Liksom kyckling.
Den som inte frågar får inga svar.

Miss Fish

Under mina år på universitetet körde jag ofta med couscous, grönsaker och något slags protein. Enkelt, billigit och går fort att svänga ihop om det inte blivit några rester över från dagen före.
Grytor med bönor/linser håller mig mätt längre än t.ex. kött. Grytor passar bra ihop med t.ex. råris, quinoa, bulgur eller couscous som jag tycker mättar bättre än pasta och potatis. Och i och med att det är grytor så blir couscousen/bulgurn/riset osv inte så torrt.

agnetasch

Citat från: crlhrv skrivet 2009-04-21 13:45
jag återanvänder geleburkar i glas som snapsglas :D
Här haglar det goda råd ;D

PerG

Det beror ju oftast på om matlådan varit fryst eller inte. Om man tar med sig gårdagens middag som matlåda till lunch så funkar potatis, potatismos och stekt falukorv alldeles utmärkt!

Citat från: Andreas skrivet 2009-04-21 14:24
Vet inte om jag håller med om att riktigt allt kan tas med i en matlåda, kokt potatis är mindre lyckat och även potatismos brukar bli sådär. Stekt falukorv har jag för mig inte blir bra. Men ris pasta och såsig mat som bryggens skriver om brukar alltid gå bra. Liksom kyckling.

Mickan

Allt går att ha i matlådan och det mesta mättar. Om vi är ambitiösa ska det vara gott också  ;D

Jag tycker att en rejäl macka funkar jättebra. Stekt ägg är mättande och gott pålägg. En överbliven pannbiff i skivor på grovt bröd är ett exempel på att få en liten rest att verka större. Jag hade en styvfar med flängande jobb där det inte kom på fråga att ha mat som skulle värmas. Mattermos hade han ibland men i övrigt levde han på smörgåsar. Han och mamma gjorde de mest fantastiska skapelser! Titta på vårt grannland i väster! Frukt och grönt till så klarar i alla fall jag dagen fint.
Video meliora proboque deteriora sequor

Fröken Dill

Inte all mat blir god om den sparas och värms upp. Hel kokt potatis, helt ox-, lamm- och fläskkött går bort tycker jag och även kycklig kan få en konstig smak. Fisken blir överlagad.

Mina favoriter i matlådan är mustiga grytor, lasagne, pastasallad och en del soppor. Vilka är era favoriter?

Undrar fröken Dill

Fröken Dill

Förresten jag har en till - fiskrätter med kokt fisk, t ex fisksoppa eller dyl. Ta med soppbasen, spadet, såsen och rå fisk i bit. Koka på plats. Går alldeles utmärkt i micro, men passa så att den inte blir överlagad!
Hälsningar från fröken Dill

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal