Den goda och nyttiga maten

Startat av annamaria, 2008-01-03 21:37

Föregående ämne - Nästa ämne

annamaria


Mimmi

Det här är mitt bäst,bästa recept på mat som känns lätt och fräsch...
Har idag lagat Sushi på vegetariskt ostron.



annamaria

Vegetariskt ostron??? Låter spännande.

Anso

Om man får vara lite anti... Jag började i oktober med att äta smör och grädde och har gått ned 7kg. Istället för att tro att man blir fet av fett så kan man "konvertera" och äta bara fett och protein, dvs minimalt med kolhydrater. Låter ju mer som en kost som skulle passa någon som gillar smör och grädde :D
Läs mer här:
http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/?anchor=p_class_msonormal_style_margin1
http://kolhydrater.ifokus.se/

agnetasch

Anso: du är inte anti, det råkar bara vara så att just nu tolkas det allmänt som att grönsaker o andra kolhydratkällor är den mat vi mår bra av.
Jag har testat LCHF till o från i några år o har goda erfarenheter; det är något jag tar till när jag vill gå ner i vikt, när jag vill mjuka upp stelnade leder o när jag är trött (permanent paltkoma)
En annan fördel med denna kost är att väldigt många med dåliga magar blir bättre, det låter lite konstigt men fibrer är inte bra för alla.

annamaria

Det är ju just det där med kolhydraterna...jag skulle ha så svårt att vara utan bröd, potatis, ris osv.  Är man dessutom laktosintolerant så är just frukosten krånglig. Jag vet inte hur jag ska få i mig bacon och avocado allt som oftast. vad äter man till frukost med GI då? Säg inte ägg bara.... ;)

agnetasch

Äter man GI kan man äta lite mer kolhydrater än vid lowcarb-kosterna, men man äter dom i fullkornsvarianter. GI är inte svårt att följa. Lowcarb kan vara lite knepigare speciellt om man är tokig i bröd, pasta, potatis o liknande. Men det suget går över, den bukfyllan behövs inte när man äter kött- o fett; då blir man väldigt mätt ändå.
Frukosten blir ju inte samma kolhydratsfest som tidigare; flingor, mjölk, marmelad, juice o frukt. Ofta räcker en mugg kaffe med någon gräddsort långt. Sedan plockar man det man gillar; makrill i tomat, rökt lax, goda ostar; brie, Babybel, Boxholms gräddost, turkisk yoghurt ev. med hallon, skinka, pancetta, kolhydratlåga korvar m.m. Det är dyra livsmedel men man äter inre så mycket. Man behöver inte äta ägg (även om det är gott med äggröra eller omelett med en fyllning av ovanstående) Lite gurka eller paprika kan lätta upp den tunga "köttmaten"
Att jag inte äter LCHF jämt beror på att jag får dåligt miljösamvete av allt köttätande men sill, smör o ekologisk ost är ju ok. Väl?


johannao

Men det känns som helt omöjligt för en vegetarian faktiskt. Och för en som mest gillar veganmat är det väl faktiskt helt kört med low carb-diet, eller? Min sambo vill pröva men jag vet helt enkelt inte vad vi ska äta då.

Såg att det var haverot som var imses vegetariska ostron, spännande, det vill jag gärna pröva, men kan passa på att meddela att det finns vegetariska abalonemusslor som jag tycker är jättegott faktiskt... :P

agnetasch

Det kan gå om man är vegetarian, vegan är tveksamt. Lowcarb betyder ju inte mycket kött utan just lite kolhydrater. Så använd dom grönsaker du gillar som har minst kolhydrater o lägg till (ev. vegetariska varianter) ost, grädde, fet yoghurt, kokosfett o olja. Kan man äta ägg är det ju bra då kan man äta majonnäs också.
Hittade en länk Kolhydrater iFokus på vegetarisk lowcarb-diet:
http://www.immuneweb.org/lowcarb/
Nu kan jag ju inte alls bedöma hur användbara råden är, men hoppas på att få ett utlåtande av dig, johannao, som varande vår expert på vegetariska frågor :)

johannao

haha...verkligen en expert. men jag ska kolla in Agneta. jag tänker väl GI redan nu (vem gör inte det) men märker inte att det gör nån skillnad sedan innan. Kanske längre mättnad och mindre sötsug. men det är en bra idé, GI goes vego. Det får bli en egen tråd. 
Men handlar det inte i själva verket om kalorier än GI? Man blir mättare på en fett-proteinkost och får i sig mindre kalorier helt enkelt? Därav viktnedgång?

annamaria

Snart är jag nog övertalad till Gi ändå.... ;)

agnetasch

Citat från: johannao skrivet 2008-01-14 14:22Men handlar det inte i själva verket om kalorier än GI? Man blir mättare på en fett-proteinkost och får i sig mindre kalorier helt enkelt? Därav viktnedgång?

Det är väl en del av sanningen men kroppen är konstigare än så:
På 50-talet genomförde en forskare vid namn Kekwick en studie där han lät tre grupper människor äta 1000 kcal om dan. Gruppen som åt kalorierna i form av fett gick ner 450 g/dygn, de som åt protein gick ner 280 g/dygn men de som åt kolhydrater gick inte ner något. Så småningom kom man fram till en förklaring:
"Äter man kolhydrater, frisätts insulin, och insulin lagrar fett. Och tvärtom fungerar insulinet som en broms för fettförbränningen. För att förbruka kroppens fettlager, måste insulinnivån ner. Då måste man undvika att äta kolhydrater"
Äter man lite mat slår kroppen om till SVÄLT! :o Men äter man lite fet mat håller sig kroppen lugn o förnöjd o förbränner som vanligt.

johannao

Ja, jag har läst Pauluns böcker men såg också nåt program som hävdade motsatsen...I vilket fall tycks GI funka väldigt bra för väldigt många (alla?) så det är säkert en bra metod.

agnetasch

Atkins nappade ju på Kekwicks idé (hans fettfasta är ju ett praktiskt utförande av Kekwicks studie) o nog får man säga att det är många som lyckats med hans metod.
Min personliga uppfattning är att en extrem lowcarb är effektiv korta perioder men i långa loppet är GI behagligast för kroppen.
Men vad är det för program som hävdar motsatsen (till Kekwicks studie antar jag att du menar) Jag har inte sett någon studie med motsatt resultat, å andra sidan har jag inte aktivt letat heller :-[

johannao

Det var något som gick på svt (SVT2 tror jag) för relativt länge sen...kanske närmare ett år, men jag zappade mig fram till det mitt i halva programmet och vet inte alls något mer om det. Det hade formatet av typ granskningsprogram och jag har för mig att det var ett engelsk program med pålagd svensk berättarröst.
De tittade på hela nya kolhydratfastegrejen och ja, jag tror att de hänvisade till Kekwicks studie också. Kanske var kritiken att det inte gav långvariga resultat och inte var hälsosamt att äta i längden., har liksom för mig det... Får kolla upp det där...men jag känner ju personligen många som, precis som du säger, lyckas hålla vikten med (iofs. ffa GI) och mår bra på det.

En annan är ju uppfödd på pannkakor, palt och potatismos. Jag fick spel på mina föräldrar när det visade sig att de inte visste vilken mat som ens innehöll kolhydrater. I och med den diskussionen uppenbarade det sig att det är väldigt många människor som inte vet vilka livsmedel som innehåller vad eller kanske ens vad man behöver och i vilka proportioner. För mig är det självklart och jag har bara utgått ifrån att det är det för alla men tydligen inte...well...OT.

Men för att återknyta till ämnesrubriken, att äta nyttigt handlar väl också om att veta vad man stoppar i sig och vad det gör i kroppen? Med den kunskapen kommer nog de sundare valen mer lätt och naturligt tror jag.

agnetasch

"Jag har slutat äta kolhydrater, jag har gått över till fullkornsbröd i stället" läste jag på ett forum. Ni som inte skrattar åt detta, gå in o läs här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kolhydrat
Det är inte lätt att hänga med; energi, kalorier, näringsämnen, socker, kolhydrater....Vad är vad egentligen? Jag förstår att det är frestande att följa en fix o färdig diet; då är tänket redan gjort. Nackdelen är att du kopplar bort sunda förnuftet o kan råka illa ut. Atkins fettfasta t.ex. är farlig att genomföra om man inte är väldigt van (o resistent) bantare. Men även en så oskyldig diet som viktväktarnas kan gå galet; den leder ofta till hungerkänslor som triggar igång en hetsätare.
Jag gillar att dieterna nuförtiden ofta poängterar hälsan o att det finns så många riktningar inom fitness- o bantningsbranchen att det är lättare att hitta sin melodi än förr då man hade att välja på flygvärdinnedieten eller Rikshospitalets soppa ;D

annamaria

Ja det känns enklare med en motionscykel i vardagsrummet  ;D

agnetasch

Motionscykel?Men varför så blygsam?Varför inte en sån här?I vardagsrummet! ;D

annamaria

Visste du att jag precis ätit upp en halv chokladkaka - frukt och mandel?? :o

agnetasch

YES ;D Vilken karaktär, jag hade aldrig kunnat sluta innan hela kakan var slut!

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal