Hemlagad glass, hur gör du?

Startat av roffekock, 2008-03-29 16:00

Föregående ämne - Nästa ämne

mani75

Citat från: Milla skrivet 2008-06-24 17:31
Hej. Är det någon som har recept på limeglass? Vi ska ha 40 års kalas med ca 100 gäster och tänkte göra egen glass.Tacksam för hjälp



Recept har jag inte men man kan ju spåna lite efter givna principer ;) Lime gör sig bättre som sorbet än som glass tycker jag men man kan ju göra något mittemellan :) Utgå från sockerlag 50/50 dvs lika mängd vatten som socker samt glöm inte glukos. Glukosen hindrar att du får massa hårda kristaller i glassen samt att den blir smidigare. Tillsätt limezeste samt limesaft efter behag samt vispa i Kesella. Avsluta med ett par smälta gelatinblad. Då tinar glassen bättre och håller bättre ihop, för hemgjord glass skall tinas i kyl för bästa resultat.

100 pers, utesluter nästan att du kör i glassmaskin såtillvida att du inte kör massa små satser. har som sagt inget recept men höftar man lite så kanske lite åt detta hållet (räkna 1,5 dl glass/pers  dvs du behöver ca 15 liter glass...

10 liter sockerlag
Ett par deciliter glukos
Typ 8-10 smälta gelatinblad
3 kg Kesella
Limezeste och limesaft i massor

Borde funka, men som sagt på en höft...Prova en mindre laddning först för att vara på säkra sidan...
Det är lättare att laga god mat än tvärtom!

Milla

Tack! Det ska jag testa ikväll, får se om jag klarar det - låter lite svårt, men annars får det bli pannacotta med limetäcke. Tack igen!

Catarina

Jag sjuder smeten, hade ett kanonrecept i min gamla bok från philips som jag fick för 20 år sedan med maskinen, den försvann dock för mig, kommer ihåg att vaniljglass och sorbetreceptet var suveräna och har inte hittat något liknande igen, ingen som har dom recepten och vill dela med sig ?

Catarina

jenny

2009-04-16 15:38 #23 Last Edit: 2009-04-16 15:41 by jenny
Hejsan!
Någon som har ett enkelt och smarrigt recept på hemlagad glass.
Skulle uppskattas att få ta del av   ;D
Har glassmaskin!


Miss Fish

Kanske inte världens "smalaste" variant, men dock gooood.. (fick den som liten)

5 äggulor
1 och 1/4 socker (strösocker)
2 tsk vaniljsocker (gärna hemgjord)
3 dl standardmjölk (3%)
3 dl vispgrädde
3 tsk. kakao

Vispa samman  äggulor, socker, vanillinsocker och kakao tills den blir porös, och blanda samman smeten med mjölk och vispgrädden och se till så att allt är väl bandat. Häll allt i glassmaskinen och kör den i ca 1 timme. (det skiljer säkert från maskin till maskin.. Denna glassen gjorde vi senast någon gång på 90-talet, alltså maskiner kan ha förändrats).

Mickan

http://www.glassrecept.se/

Ibland är det enkelt! Jag har gjort flera av dem och de har funkat jättebra. Min favvo är kulfi  ;D
Video meliora proboque deteriora sequor

Jonas

Miss Fish.
Ska man inte värma glass smeten?
Det brukar man göra med nästan all glass.
Kan för tillfället inte komma på ett enda recept på glass där man inte värmer smeten.

Filippa

Enkel men lite hårdare glass blir;

250 g mascarpone, 2,5 dl mjölk och ca 1,5 dl socker. Vispa ihop, kör ca 20 -30 min i glassmaskin och frys någon timme innan servering.

Kan smaksättas med tex passionsfrukt, lime eller apelsin.

Filippa

Och för att inte gå över ån efter vatten.

http://www.smaskens.nu/

Här finns alla glassrecept du nånsin behöver, vill ha och kan drömma om ! Och dom är goda, jättegoda.

Miss Fish

Citat från: Jonas skrivet 2009-04-16 21:27
Miss Fish.
Ska man inte värma glass smeten?
Det brukar man göra med nästan all glass.
Kan för tillfället inte komma på ett enda recept på glass där man inte värmer smeten.



Nä.. Inte vad jag minns, och det står inget i receptet heller om värmning.

Jonas

Är inte recepten på "glass" utan uppvärmning av smeten, där man vispar äggen porös,igenteligen parfait?

Miss Fish

Citat från: Jonas skrivet 2009-04-17 13:05
Är inte recepten på "glass" utan uppvärmning av smeten, där man vispar äggen porös,igenteligen parfait?


Kalla det vad du vill.. Jag vet inte om parfait brukar innehålla mjölk... tror det bara är grädde + äggula + socker + smaksättning som ska frysas utan omrörning.. Men jag vet inte om jag har rätt..

Mickan

Video meliora proboque deteriora sequor

Jonas

Ok men blir inte glass som man inte kör i glassmaskin välldigt hård.
Vad blir skillnaden på att värma resp vispa ägg,socker och ev smaksättning?
Om man gör vaniljglass så bör man nog koka upp mjölk,grädde,socker och vaniljstång för att
få ut mesta möjliga smak av den dyra vaniljstången.

Mickan

Glass behöver inte köras i maskin för att bli mjuk utan det handlar även om smeten. Generellt sett är det så att smet för maskin ska köras i maskin medan man bör ta andra recept om man ska frysa i bunke. En maskinsmet kan ha en högre andel vatten (genom mjölk) medan en parfait är fetare. En parfait ska också vara väl vispad innan frysning. Luften och fettet ger krämighet till skillnad från vatten som bildar stora kristaller och bitar om de inte slås sönder i glassmaskinen.
Video meliora proboque deteriora sequor

Jonas

Nja en parfait blir ju alldrig lika mjuk och krämig i fryst tillstånd som en glass som är körd i maskin.

Mickan

Jo, jag tycker att parfait som blir perfekt är riktigt krämig och len.
Video meliora proboque deteriora sequor

roffekock

Matforum är bäst

Jonas

Ett sättet att göra parfait någorlunda "mjuk" är att tillsätta glukos.
Annars blir den gansaka hård.

Filippa


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal