Kolbullar

Startat av Mimmi, 2008-07-02 21:41

Föregående ämne - Nästa ämne

Mimmi

Har varit på kolbullekväll i sköna Fryksdalen, Värmland och tillagat dessa enligt konstens alla regler. Är det på fler ställen i landet det är vanligt förekommande med kolbullar?

http://mimmismat.wordpress.com/2008/07/02/kolbullekvall/


Rookie-T

Har aldrig i hela mitt arma liv hörtalas om detta :P
53 55 47 20 4d 49 4e 20 52 c3 96 56 21

justrom

Kolbullar är väl det man får när man glömmer ta ut dem ur ugnen.  ;D Så brukade min mamma säga iaf.

Rookie-T

Jaha men sådana är man lite bekant med ;)
53 55 47 20 4d 49 4e 20 52 c3 96 56 21

Mimmi

Inga andra från skogslänen som kör med kolbullar?

chipskungen

2008-07-04 04:05 #5 Last Edit: 2008-07-04 04:08 by chipskungen
oj oj de e gott de ..steks i redigt me ister mm serveras me socker eller lingonsylt oj oj oj ja kan tänka mig de va rejäl mat för gamla tiders gubbar som var ute i skogen o jobba. Amerikafläsk o kolbullar, men de e mat från förr för männ som behövde lättlagad billig energirik mat när dom var ute och slet, då hade dom en bytta med smeten med sig och törkött som dom bar med sig ut i skogen sen gjorde dom en eld och gjorde sig en enkel måltid.

Mimmi

chipskungen, det är verkligen stadig mat det här. Jag åt en kolbulle och det var bra så. De rutinerade runt bordet sa att de inte upplevde att de fick s.k paltkoma av kolbullen på samma sätt som nävgröten. Då får man paltswimmen....

Andreas

Ah kolbullar var roligt, det har jag aldrig hört talas om, du är bra på att hitta kul och ovanliga saker att skriva om du Mimmi! (Fast paltschwiimen heter det.  ;))

Vad är historien bakom rättens namn, varför heter det kolBULLAR när de är platta?  ???
Den som inte frågar får inga svar.

Shanta

Oh ja, kolbullar, rediga grejer det.

Att det heter som det heter, först och främst kol eftersom gubbarna som var ute i kolmilorna gärna käkade sånt här, tillsammanas med skogsarbetarna och andra grovjobbare. Sedan bullar, tja, jag har faktiskt varit med om att de formas till mer bulliga saker. Så det kan nog skilja sig lite.

Mimmi

Pitmåle är int mitt starkaste skrivomål,  ;) tack för tips på stavning om paltschwiimen.

Jag har en litet häfte  "Gammelmat i norr Värmland" där står mycket smått och gott. Tyvärr ingen närmare beskrivning av kolbullarnas bullighet. Har bara gjort dem platta som pannkakor de gånger jag provat på. Men jag ska fråga runt lite i bygda så får vi se. Det kanske finns flera förklaringar.

Karin

Det är omständligt att göra en kolmila. Men för länge sedan höll man på med detta fysiskt krävande, tuffa och oglamorösa arbete som kolning innebar. Det innebar också långvarig vistelse i primitiva kolarkojor.

Då var det viktigt med energirik mat lagad på ingredienser som inte blev dåliga. Mjöl, salt, vatten och torrsaltat amerikanskt fläsk var vad som behövdes.

Abborren

Kolbullar fick väl ett uppsving häromåret då Peter Stormare bjöd på det i "Stjärnorna på slottet".

Men riktigt amerikafläsk finns faktiskt att köpa här och var. Det är vansinnigt salt. Skulle jag göra kolbullar skulle jag icke salta i smeten...

helfgren

Kolbullar är ju hur gott som helst . Jag brukar köpa det färdigtärnade baconet på affären till mina . Enkelt och gott.
Praktiskt att ta med om man är ute och åker skoter.

MVH// Henrik
Carpe diem

Sofia

Appropå det här om det skulle finnas i andra delar av Sverige. Jag är uppvuxen i Östergötland, och jag minns mycket väl att vi fick smaka kolbullar och titta på en kolmila när jag gick i mellanstadiet (det glömmer jag inte, det var väldigt gott). Däremot vet jag inte om det är något folk nu för tiden gör hemma, det gör inte vi, men så är ju mina föräldrar inte från Östergötland heller. Vi kör mer med palt...

helfgren

Idag ska jag ut med familjen och ta en skogspromenad , så jag tänkte ta med mej kolbullepannan och toastjärnet .
Ungarna älskar kolbullar och det brukar slinka ner någon toast oxå  ;) .
Tänk att jag tror att allt smakar gott ute i naturen , nästan .

Carpe diem

Mimmi

helfgren, vilken härlig skogstur med kolbullar och allt. Hoppas det smakade!

helfgren

mimmi : Det smakade kalas , som alltid med kolbullar ;D .
Hade en utflykt med dagis idag och då åkte kolbulle pannan med igen. Mycket uppskattat blev det .
Carpe diem

Mimmi

helfgren, du gör mig sjuk av avund. Undrar vad min klass skulle säga om ett sådant äventyr?

helfgren

Måste liva upp den här tråden och berätta att nu ligger en kolbulle panna även i husvagnen . Är suveränt att laga mat över öppen eld när man är ute och fricampar med husvagnen . Går ingen gasol och man kan ta en pilsner vid elden .
Längtar redan till helgen då det bär iväg till en tjärn i närheten .

MVH// Henrik
Carpe diem

Mimmi

Härlig det låter, helfgren. Nu är det länge sedan jag fick mig en kolbulle. Under sommaren brukar det alltid bli någon, som tur är.
Kom på att jag tom fått en pins i form av en stekpanna som resultat av kolbullestekning i skogskoja. Med detta blev man även medlem i Kolbulleakademin.  :)

Är det inga fler på forumet som fallit för denna enkla anrättning?

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal