Grisar äter död gris hos Swedish Meat-ordförande

Startat av Andreas, 2009-11-24 08:44

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

SR ekot berättar idag att Djurrättsalliansen under två års tid, utan ägarnas vetskap, har undersökt ett hundratal svenska grisbönder och funnit stora brister. Lena Lindström på Djurrättsalliansen: "– Vi har besökt en tiondel av Sveriges grisfarmer. På så gott som samtliga har vi hittat grova överträdelser av djurskyddslagen."

"En av de undersökta gårdarna [Blackstaby gris] ägs av Lars Hultström, ordförande för köttböndernas organisation Swedish Meat och styrelseledamot på HK Scan och svenska djurhälsovården. Inne i grisstallarna är det smutsigt och båsen är trånga. En bit bort i korridoren trängs grisarna kring nånting på golvet. En av grisarna har dött och ligger där stel och uppsvullen. De andra grisarna tuggar på kroppen."

http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=3258989
Den som inte frågar får inga svar.

CII

Men! Hur många gånger ska usel djurhållning behöva bli nyheter innan konsumenter vaknar och väljer kött från spårbar produktion.

Kopplingen mellan superbillig skinka och usla förhållanden för djuren är väl inte så svår att förstå.

Sen så hade det varit skönt om media någon gång hade lyft fram en duktig djurhållare som tar sitt ansvar och behandlar djuren väl. Sådana finns det många i Sverige.

Mickan

I vaccinkön stod två kvinnor bakom mig och diskuterade detta. En av dem lyfte fram vår ovilja att betala för djurens väl och ve varefter den andra sa att hon höll med. Man kan ju faktiskt betala 79 kronor kilot för fläskfilé  :-\
Video meliora proboque deteriora sequor

Andreas

Citat från: CII skrivet 2009-11-24 16:19
Men! Hur många gånger ska usel djurhållning behöva bli nyheter innan konsumenter vaknar och väljer kött från spårbar produktion.


Ja du, jag tycker det verkar som väldigt många inte bryr sig över huvud taget, vad det beror på är svårt att säga men kanske är flödet om olika missförhållanden så stort att folk slutat lyssna, ungefär på samma sätt som man byter kanal på TV när det blir reklam. Eller tycker folk att det är suspekt när materialet kommer från Djurrättsalliansen, jag är inte vidare bekant med Djurrättsalliansen, hur seriösa är de?

Hur menar du spårbar produktion förresten?

Citat från: Mickan skrivet 2009-11-24 18:29
Man kan ju faktiskt betala 79 kronor kilot för fläskfilé  :-\


Inte menar du att man för 79 kronor får fläskfilé från garanterat bra uppfödda djur? Nä du måste mena att kvinnan i vaccinkön sa det?
Den som inte frågar får inga svar.

Daddy-T

Citat från: Mickan skrivet 2009-11-24 18:29
Man kan ju faktiskt betala 79 kronor kilot för fläskfilé  :-\

Vad kostar fläskfilé i Sverige idag?
Som utlandsboende har jag ingen aning. 79 kr låter klingar lite bekant som djupfryst filé från Danmark. I Frankrike får jag betala mellan 150 och 200 kr/kg för bra fläskfilé eller som den heter här filé mignon.

roffekock

Visst blir man trött om och om igen ingen ände på djurens lidande i en ständigt alltmer snurrande karusell där kapitalet och egoismen styr och inte ett uns av empati för dessa arma djurs lidande. Det är rent ut sagt för d........... och så tråkigt att vi stänger av, för mycket mycket  
Jag har talat med en hel del folk om detta och ingen orkar lyssna utan drar sig undan och säger ja ja ja man kan snart inte äta något nu förtiden,är det verkligen så illa? ???

Många av oss i dag har inte en aning om hur våra djur har det utan litar på att våra "uppdragsgivare" sköter sig, samtidigt som vi hellre äter importerat kött för det är billigare,detta får jag inte till att gå ihop. Resultatet blir ju att våra inhemska köttproducenter måste se sej omkring efter nya vägar och då måste det som regel blir billigare grishantering

Jag känner det som att dessa avslöjanden skulle få folk i JUL att sätta skinkan i halsen och känna obehag,men det kommer dom inte att göra,säkerligen kommer julhandlen att slå rekord i år igen som vanligt. Så vad göra?

Nu behövs inga konstiga diskussioner på olika plan om detta, utan nu ställer man sig för eller emot av vår tids grishantering. Börja med att åka ut till en Grisbonde med hela din familj och be att få se om hans grisar har det bra, låt barnen få se hur en gris verkligen har det,tror jag är en väldigt bra början.

I denna smet ska det sägas att det finns producenter som trots motstånd mm ser det som en hedersak att deras grisar har det bra och som verkligen sprider sitt kunnade som ringar på vattnet. se bara här. http://angavallen.se/ekologiska-djur så vi måste vara ärliga att det finns möjlgiheter, men använder vi dem? Har vi råd? Eller bryr vi oss överhuvudtaget

//rolf

lånad bild
Matforum är bäst

CII

Citat från: Andreas skrivet 2009-11-25 11:07Hur menar du spårbar produktion förresten?

Jag menar att om du går till en seriös slaktare så kommer du att få reda på vem köttet kommer ifrån, vilken bonde som producerat det, det gäller även på seriösa restauranger.

Om Ängavallen så kan jag säga att jag har besökt deras anläggning och ofta hört Rolf-Axel prata. Och om alla djur som är till köttproduktion hade det så bra som hos Ängavallen, så hade det funnits mycket färre vegetarianer.

En gris är en gris och ska få leva ett grisliv.

Men, då hade ju kilopriset blivit därefter på kött och det vill nog få betala eller avstå från.

Mickan

Citat från: Andreas skrivet 2009-11-25 11:07
Inte menar du att man för 79 kronor får fläskfilé från garanterat bra uppfödda djur? Nä du måste mena att kvinnan i vaccinkön sa det?


Damen sa det!
Video meliora proboque deteriora sequor

CII

Ängavallen tar väl mer än 300 kronor kilot för sin fläskfilé, och av det så kan man ju dra slutsatsen att 79 kronor kilot är lite väl lite om man ska tro att grisen har haft ett bra liv.

Läs här om glada grisar:
http://www.tasteline.com/Inspiration/Varldens-mat/Europa/Glada-grisar-hos-Rolf-Axel-Nordstrom/

roffekock

Detta säger en hel del om det ofattbara som händer i våra svenska svinstallar.
Se detta om du pallar www.ettlivsomgris.se

Jag gråter,jag svär och tänker på hur kan ett samhälle av idag fungera på detta otroligt snea sätt,samtidigt är detta inget nytt, inte för mej i alla fall jag visste att det var åt h............ men inte så här illa, betänk nu att detta är grisar,hur har våra andra djur det? Kossorna,kalvarna,kycklingarna,hönsen. Vad har vi gjort mot fiskarna i Havet och vad är det som sker på våra åkrar i form av gift mm.mm

VEM ORKAR TA TAG I DETTA?

Det känns lite av bron som är av men tåget bara rusar hän mot stupet ju fortare dess bättre !!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag känner mig handlingförlamad.

Och jag skäms. Jag skäms för att vara en av dom som har förvaltat dessa underbara gåvor på ett så uselt sätt. :'( :'(

/rolf
Matforum är bäst

Mickan

Priser i närheten just nu:

Kort, frusen, tysk 59 kr/ kilo
Färsk, tysk 79 kr/kg
Färsk, svensk 99 kr/kilo
Krav Scan 179 kr/ kilo
Video meliora proboque deteriora sequor

roffekock

Priser ja vad spelar det för roll i sammanhanget,finns det något pris,på svineriet?
Matforum är bäst

crlhrv

roffekock: jag kunde inte säga det bättre själv.
det är helt enkelt ogreppbart för mig. jag tittar på bilderna och filmerna från svinstallar, djurtransporter och slakterier men kan inte riktigt ta in vad det är jag ser. jag tror att jag inte vill förstå?
jag känner mig så oerhört splittrad; kött har (och är) en stor och hittills viktig del av mina kostvanor men som det ser ut idag vet jag ju att mycket av det kött som säljs just produceras (vilket märklig beskrivning av levande djur) under de här förutsättningarna.

djuralliansen och andra organisationer anser att enda sättet att stoppa det här är att sluta äta kött. punkt slut. för dem finn det inget alternativ. men jag tror inte att det skulle vara ett alternativ för mig. istället måste jag hitta ett både etiskt och moraliskt förhållningssätt där jag dels kan äta kött men också bidra till bättre livsbetingelser för de djur som föds upp för att bli föda åt människor.

vad kan man göra?
hur ska man göra?

jag blir så fruktansvärt ledsen över att det ser ut så här.

för några veckor sedan var jag på en förpackningsmässa i göteborg. i en av utställningsmontrarna, hos ett av de allra största svenska förpackningsföretagen, fann jag en märklig produkt. det var en rund cellplastskiva med diametern ungefär som en cd-skiva. den var plan på ena sidan och lätt konvex på andra sidan, ca 10-20 mm tjock. när jag står och vrider och vänder på den kommer en säljare fram och frågar om jag vet vad det är för något.

det var ett skydd för att motverka bogsår hos suggor. den fästs på suggan med hjälp av självhäftande tejp.

det är ju f*n helt sjukt.


Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Butikskedjorna Ica, Axfood och Coop har nu alla, så långt det är möjligt, plockat griskött från gårdar som polisanmälts för vanvård. http://www.vk.se/Article.jsp?article=315102

Är det verkligen rätt agerat, det är väl knappast nåt fel på själva köttet? Och vad händer nu med allt kött från dessa gårdar, att bara kassera det är väl verkligen slöseri med grisliv, är det inte bättre att äta upp det så att dessa vanvårdade grisar inte levt helt förgäves?

Citat från: CII skrivet 2009-11-25 17:45
Jag menar att om du går till en seriös slaktare så kommer du att få reda på vem köttet kommer ifrån, vilken bonde som producerat det, det gäller även på seriösa restauranger.


Men då gäller det också att veta vilka gårdar som är bra och inte, OK här i tråden nämns ett par men de kan inte försörja hela landet, så hur hitta garanterat bra producenter?


Citat från: Mickan skrivet 2009-11-26 08:02
Priser i närheten just nu:
...
Krav Scan 179 kr/ kilo


Är krav något man kan gå efter, finns inga Krav-gårdar med bland de som är anmälda?

Citat från: crlhrv skrivet 2009-11-26 12:20
det var ett skydd för att motverka bogsår hos suggor. den fästs på suggan med hjälp av självhäftande tejp.

det är ju f*n helt sjukt.


Ja du är det nån gång en svordom är helt på sin plats så är det här.
Den som inte frågar får inga svar.

CII

Citat från: Andreas skrivet 2009-11-26 15:37Men då gäller det också att veta vilka gårdar som är bra och inte, OK här i tråden nämns ett par men de kan inte försörja hela landet, så hur hitta garanterat bra producenter?

Ställ frågor där du handlar kött, det är naturligtvis enklare för en liten slaktare än för ett storköp att hålla koll, men är det ingen som frågar efter det så kommer det inte att ske en förändring.

KRAV-märkt kött kommer från gårdar som står under KRAVs översyn och de ställer följande krav på djurhållningen:
"Det är också viktigt hur djuren har det. De ska kunna bete sig så naturligt som möjligt. Exempel på detta är att grisarna går ute hela året. De får beta, böka och ta sig gyttjebad. Likaså får hönsen vara ute och äta grönt och picka mask under sommarhalvåret." (krav.se)

Tycker man att det är skäliga krav att ställa på djurhållningen så kan man stödja det genom att handla det köttet, som ju naturligtvis är dyrare än köttet från trångbodda grisar.

Jag slutade att äta kött 1997 när jag förstod hur djurhållningen och köttproduktionen fungerade, då fanns det ingen möjlighet att veta vilket kött som var producerat på ett bra sätt. Det finns det nu, nu är det inte tillgången som hindrar, nu är det bara viljan.

roffekock



Hej
Med anledning av djurrättsaktivisternas aktion mot grisgårdar uppmanar vi alla att vara extra vaksamma på vilka människor som rör sig i byarna och hålla extra koll så ingen tar sig in i stallar utan tillåtelse. Detta gäller oavsett djurslag, deras nästa mål framöver kan mycket väl vara riktat mot andra produktionsgrenar.
Ingen gård i Sydost fanns med på listan denna gång, men aktivisterna menar att kampanjen bara börjat. Vårt område kan vara nästa mål. Okända personer som dyker upp i ett stall eller i en hage vid en udda tidpunkt, oavsett om de hittar något fel eller ej, är en fara för våra djur. Både smittmässigt och skademässigt då de kan bli skrämda.
Att titta lite extra på okända bilar kan även vara bra för att hindra fräcka dieselstölder som också blivit allt för vanliga nu igen.

Detta brev dök upp på min dator i dag till samtliga medl. i sydost.

Vad tycker ni? har ni koll? pratar du med din butik?

/rolf
Matforum är bäst

Nina

Jag har länge funderat över det här med fläskfilé. Dansk har alltid varit billig och detta har man ju anat även här. Är svensk fortfarande bättre än dansk?

crlhrv

roffekock: jag förstår inte riktigt det där brevet om att hålla extra utkik? är du djuruppfödare? vad är "Sydost" (mer än ett väderstreck alltså)?
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

CII

Såg just Lidls reklam på tv om julskinka för 29kr/kilot, den grisen kan inte ha haft det särskilt kul.

Ganska dålig tajmning att köra den reklamen nu, eller så vet de att deras kunder skiter i nyheter om djurhållning.

Mickan

Citat från: CII skrivet 2009-11-26 19:15
Såg just Lidls reklam på tv om julskinka för 29kr/kilot, den grisen kan inte ha haft det särskilt kul.

Ganska dålig tajmning att köra den reklamen nu, eller så vet de att deras kunder skiter i nyheter om djurhållning.


Överraskande nog har folk väääldigt kort minne också.
Video meliora proboque deteriora sequor

roffekock

2009-11-26 21:04 #20 Last Edit: 2009-11-26 21:33 by roffekock
crlhrv
Detta är en kopia av ett brev (alltså inte skrivet av mej utan LRF) som kom till min dator idag och riktar sig till medlemmar i region Sydost, och som med i LRF så kommer brevet till mig. Jag tycker att det är något underligt meddelande som skickas ut till uppfödare,och vill ha lite reaktion på vad ni tycker.

/rolf
Matforum är bäst

roffekock

Här har vi en annan lite mer nyanserad bild av köttproduktion och ska sanningen fram så tror jag personligen att rötäggen är i mini som tur är,men rötäggen måste bort.

http://www.svenskkottinformation.se/svenskt-kott/
Matforum är bäst

Andreas

Någon som såg aktuelltinslaget om detta igår? (Går att se på http://svtplay.se/t/102534/aktuellt 11 minuter och 20 sekunder in).

Johan Beck Friis från Sveriges veterinärförbund kritiserar djurrättsalliansen och menar att de inte tagit sitt etiska och moraliska ansvar och är indirekt ansvariga för att djur lider eftersom de lämnade grisarna i sticket när de filmade under två års tid och alltså lämnade lidande grisar utan att göra någonting. Dessutom menar Beck Friis att djurrättsalliansens bilder är undantag och att 100 gårdar bara är en liten andedel av sveriges 2400 grisbönder.


Citat från: roffekock skrivet 2009-11-26 21:04
Detta är en kopia av ett brev (alltså inte skrivet av mej utan LRF) som kom till min dator idag och riktar sig till medlemmar i region Sydost, och som med i LRF så kommer brevet till mig. Jag tycker att det är något underligt meddelande som skickas ut till uppfödare,och vill ha lite reaktion på vad ni tycker.


Citat från: roffekock skrivet 2009-11-26 16:26
Hej
Med anledning av djurrättsaktivisternas aktion mot grisgårdar uppmanar vi alla att vara extra vaksamma på vilka människor som rör sig i byarna och hålla extra koll så ingen tar sig in i stallar utan tillåtelse. ... Okända personer som dyker upp i ett stall eller i en hage vid en udda tidpunkt, oavsett om de hittar något fel eller ej, är en fara för våra djur. Både smittmässigt och skademässigt då de kan bli skrämda.


Är det verkligen nån som på fullt allvar tror risken för skador och smitta från djurrättsaktivister är ett större hot mot djurens väl och ve än dålig djurhållning?

Många bönder är förstås nu livrädda för att antingen själva få någon anmärkning, eller för att de själva skall drabbas av minskad efterfrågan pga detta, så det är väl ganska naturligt att de gör allt för att nu minska insynen i verksamheten?


Citat från: CII skrivet 2009-11-26 16:12
Ställ frågor där du handlar kött, det är naturligtvis enklare för en liten slaktare än för ett storköp att hålla koll, men är det ingen som frågar efter det så kommer det inte att ske en förändring.


Men vad ska man fråga egentligen och kan man lita på svaret, säger inte alla att deras kött är finfint?

Citat från: CII skrivet 2009-11-26 16:12
KRAV-märkt kött kommer från gårdar som står under KRAVs översyn och de ställer följande krav på djurhållningen:
"Det är också viktigt hur djuren har det. De ska kunna bete sig så naturligt som möjligt. Exempel på detta är att grisarna går ute hela året. De får beta, böka och ta sig gyttjebad. Likaså får hönsen vara ute och äta grönt och picka mask under sommarhalvåret." (krav.se)


Gör Krav oanmälda inspektioner?
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

2009-11-27 14:22 #23 Last Edit: 2009-11-27 16:49 by roffekock
Så här ska grisar leva om dom ska ha ett gott liv. Man kan ju undra om Hr Friis tagit sitt ansvar trots att det är han som besitter maktmedlena.
Vadå skrämma djuren,ett rent nonsens det finns inga djur som är mer nyfikna än grisar.
Matforum är bäst

Mickan

Video meliora proboque deteriora sequor

roffekock

Matforum är bäst

crlhrv

Citat från: Mickan skrivet 2009-11-27 16:45
Är det inte lite väl smutsigt ;)


dogs like to be dirty. detsamma gäller nog grisar :)
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Skoja inte bort ett viktigt ämne nu är ni snälla.

Bra artikellänk Rolf, gillar speciellt Bengts småironiska passage "Så var det nu de svenska grisuppfödarnas tur, när de länge gottat sig i hur illa det var i Danmark och vi konsumenter matats med branschpropagandan om hur bra djurskyddslagar vi har i Sverige, bäst i världen. Men nu togs de grisiga förhållandena upp och vissa grisbönder fick se hur det såg ut i sina stallar, som de mest har anställda som sköter. Så de visste ju inget!"

Det verkar som om djurrättsalliansens smygfilmning har fått åtminstone några människor att reagera, DN skriver idag under rubriken "Brevstorm kräver jordbruksministerns avgång" att "En mängd brev har under de senaste dagarna kommit in till jordbruksdepartementet där jordbruksminister Eskil Erlandsson skälls ut, uppmanas att agera och att avgå efter avslöjandet om vanvårdade grisar." Men läser man vidare framgår att "stormen" och "en mängd" betyder "över 40 brev", inte mycket till storm tyvärr. :( http://www.dn.se/nyheter/sverige/brevstorm-kraver-jordbruksministerns-avgang-1.1003269

Det hade varit intressant att se en Sifo-undersökning på hur stor andel av svenska folket som över huvud taget bryr sig.
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

2009-11-28 11:21 #28 Last Edit: 2009-11-28 11:32 by roffekock
Andreas här skojas inte utan allt tas på fullaste allvar. Jag håller på att samla mej,mer kommer i frågan snarast.

Och så en gemensam nämnare i ämmnet hur ska vi förhälla oss och på vilket sätt ska vi ge eftertryck åt denna hållning. Är det inte dags att forumet gör ett uttalande. Men det kan man kanske inte göra som ett forum? Annars tycker jag det är på tiden.

Andreas starta en koll här på matforum på vilka som bryr sig här,en bra början.


//rolf

Matforum är bäst

crlhrv

Lars Hultström, ordförande i Swedish Meats, samt polisanmäld grisbonde, väljer nu att avgå från sin post på Swedish Meats.

SVD skrev först och nu har andra tidningar hakat på:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3861935.svd

jag håller med roffekock, medlemmarna på matforum.nu borde göra ett gemensamt uttalande och påpeka att vi är många personer, både inom och utanför matbranschen, som tar absolut avstånd från sättet som svenska slaktdjur behandlas.

det viktigaste vi kan göra nu är att inte glömma bort det här.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Mickan

Idag har min man varit nere i delikatessbutiken och beställt en skinka från en s k glad gris. Glömde namnet på gården... Hmm.. Återkommer när jag kommer på. De har bara färdigkokta men det får gå. 129 kr per kilo tar dom och jag smakade igår när jag var inne i ett annat ärende och vi lär inte ångra oss. 
Video meliora proboque deteriora sequor

crlhrv

mickan: hur kan de garantera att det var en "glad gris"? inte för att vara cynisk, men det låter ungefär lika mycket som en reklamslogan som köttlobbyns "svenska grisar har knorr på svansen".
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Citat från: roffekock skrivet 2009-11-28 11:21
här skojas inte utan allt tas på fullaste allvar.


Förstod att du inte skojar Rolf. Jag skrev som jag skrev då jag vet att det tyvärr inte behövs många skojfriska inlägg i rad för att ta fokus från det som diskuteras med följd att diskussionen dör.

Citat från: roffekock skrivet 2009-11-28 11:21
Andreas starta en koll här på matforum på vilka som bryr sig här,en bra början.


Märker man inte det på vilka som skriver här i tråden?

Citat från: crlhrv skrivet 2009-11-28 15:13
jag håller med roffekock, medlemmarna på matforum.nu borde göra ett gemensamt uttalande och påpeka att vi är många personer, både inom och utanför matbranschen, som tar absolut avstånd från sättet som svenska slaktdjur behandlas.


Fast hur överens är vi och vad är lösningen på de problem som finns?

Jag är själv väldigt osäker över hur illa det egentligen är. Stämmer djurrättsalliansens bild? Och är problemet egentligen att utrymmena är trånga och att det saknas halm, är inte problemet att grisarna måste leva ett trist liv inomhus? Hur får man folk att bli villiga att betala så mycket för grisköttet som krävs för att grisarna ska få vara ute och böka i jorden istället för att vara instängda i trånga betongutrymmen?

Citat från: Mickan skrivet 2009-11-28 17:19
Idag har min man varit nere i delikatessbutiken och beställt en skinka från en s k glad gris.


Ja jag undrar också vad "glad gris" innebär? För mig är det nog det jag var inne på ovan, en som får vara ute och böka i jorden.
Den som inte frågar får inga svar.

Mickan

Citat från: crlhrv skrivet 2009-11-28 17:24
mickan: hur kan de garantera att det var en "glad gris"? inte för att vara cynisk, men det låter ungefär lika mycket som en reklamslogan som köttlobbyns "svenska grisar har knorr på svansen".


Grisen går ute och har fri tillgång till halmhyddor att krypa in i. Gyttjebad finns för dom som önskar. De bökar i jorden och äter inget kraftfoder och medicineras inte. De slaktas med minsta möjliga stress.
Video meliora proboque deteriora sequor

Andreas

Det lät glatt Mickan!

Anna Anka pratar idag i sin julkalender på Aftonbladet om att Lars Hultström inte varit snäll mot grisarna. http://www.aftonbladet.se/webbtv/sport/powerplay/article6219263.ab

"LRF och Sveriges grisföretagare analyserar nu Djurrättsalliansens bilder av svenska grisgårdar. Sveriges grisföretagares ordförande Annika Bergman säger till Land Lantbruk att föreningen misstänker att det finns manipulerade bilder i materialet." http://www.lantbruk.com/djurrattsalliansens-bilder-analyseras/2009-12-01

Scan har besiktat 40 gårdar som varit med bland de anklagade för djurvanvård. "Samtliga av de granskade gårdarna får nu leverera slaktfärdiga grisar igen. Ett fåtal har fått anmärkningar på ventilationen och krävs på förbättringar av mer teknisk karaktär. Det är dock inte av den grad som kan försvara fortsatt avstängning." http://www.scan.se/sitebase/default.aspx?idnr=lH5kKlBCthgKpIzJqPZSUSpWkQkU6FRTKEK0M7tMLu3Q8XJY52IiPL783IIf
Den som inte frågar får inga svar.

kurt

"Två grisuppfödare i norra Halland åtalsanmäldes på fredagen av länsstyrelsen i Halland sedan länsveterinärerna upptäckt allvarliga missförhållanden på deras gårdar."

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sugga-ats-levande-av-kultingar-1.1016507

LRF och Sveriges grisföretagare meddelar att man studerar länsveterinären, men att man redan misstänker att det finns manipulerade bild att veterinären är manipulerad.

Det här är missförhållanden som upptäcks vid föranmälda besök när det varit maximal uppmärksamhet på förhållandena hos grisuppfödarna.

crlhrv

kurt: slutsatsen kan inte vara någon annan än att de här två uppfödarna antingen har bott under en sten den senaste tiden, utan tillgång till någon som helst media ELLER så är det två personer som helt enkelt skiter i hur de behandlar djuren. föranmälda besök och ändå ser det ut som det gör. häng ut dem med namn och bild!
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Tragiskt. Dessvärre finns det och kommer alltid att finnas oseriösa människor inom alla branscher. Enda sättet att komma tillrätta med missförhållandena inom djuruppfödning tror jag är ett fungerande statligt kontrollsystem med spårbarhet och insyn för oss konsumenter:

1) Stämpla alla köttprodukter med namnet på uppfödaren.
2) Inför ett offentligt register med resultatet av alla inspektioner i detalj, där både konsumenter och handlare kan se vilka som sköter sig och inte.
3) Anställ fler djurskyddsinspektörer.
4) Inspektera varje uppfödare minst en gång i kvartalet och efter anmärkning en gång i månaden.
5) Har en gård en allvarligare anmärkning mer än 3 gånger i rad förbjuds uppfödaren att ha djur för all framtid.
Den som inte frågar får inga svar.

JesperB

Jag tror om folk äter mer närproducerat kött (även andra råvaror) så kan man ha bättre koll och behandla djuren på ett bättre sätt. För ju mer utspridda alla gårdar blir, desto mindre djur måste dom ha per gård. Eller vad tror ni?

Här i Gävle (Valbo) ska det öppnas en Bonde nära - Saluhall med närproducerade råvaror från hela Gästrikland och även närliggande län. Jag har faktiskt sökt jobb som styckmästare där och jag kommer  om jag får jobbet, antagligen få åka ut till alla gårdar och kolla runt. Om inte, så kommer jag kräva att få göra det. Andreas, dina lag idéer låter som en dröm, som tyvärr nog aldrig kommer slå in... =/

Mickan

Jag tror inte alls att Andreas idéer är drömmar utan högst möjliga attgenomföra. Jag är dock mest oroad över att det är "mycket snack och liten verkstad" och då menar jag bland vanligt folk. När något uppdagas är vi oerhört upprörda i... ett par veckor! Såldes det mindre "vanlig" julskinka? Nej! Har vårt köpbeteende förändrats? Nej! Vi väntar väl på att politiker ska göra något åt saken. Det krävs ihärdig opinion och lobby för att något ska hända.

Vi ger inte våra barn en hundvalp efter första frågan...
Video meliora proboque deteriora sequor

JesperB

Visst är dom genomförbara, det sa jag aldrig något om. Jag tror helt enkelt bara att det aldrig kommer hända. Men jag hoppas på att det kommer göra det.

Ringo

Nu kommer djurrättsaktivisterna som filmade på förre Swedish Meats ordförandes gård träda fram och vittna. Enligt polisen blir det dock väldigt svårt att bevisa något eftersom det förutom vittne och filmen också krävs en veterinärundersökning, motsvarande en rättsmedicinsk undersökning, på de skador som syns i filmen. Och att idag få fram grisarna är omjöligt, eftersom de förmodligen gått till slakt.

http://www.sr.se/cgi-bin/halland/nyheter/artikel.asp?Artikel=3395235
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=58357&a=Smygfilmare%20förhörs%20av%20polis

Andreas

Ett steg åt rätt håll: Grisbranschen har bestämt att alla grisbönder ska certifieras från och med 1:a april.

"För att Sveriges närmare 2 000 grisbönder ska kunna certifieras ska de alla kontrolleras av en oberoende tredje part. Kontrollerna ska ske minst vartannat år i tillägg till oanmälda kontroller. Den som lever upp till kraven får sedan ett certifikat men man också bli av med certifikat eller bli avstängd om kraven inte följs. http://www.sr.se/cgi-bin/kalmar/nyheter/artikel.asp?artikel=3559693

"Ansvariga för standarden som ligger till grund för certifieringen är Sigill Kvalitetssystem AB. ... De revisorer som genomför kontrollerna är godkända av den statliga myndigheten Swedac och inte anställda av något av slakteriföretagen. ... Alla grisgårdar ska kontrolleras minst vartannat år och parallellt genomförs, från 2011, regelbundet oanmälda stickprovskontroller hos producenterna baserat på en riskbedömning. Utöver det ska alla certifierade producenter genomföra egenrevisioner. Certifieringen kontrollerar att grisproducenterna uppfyller kraven på en rad områden, såsom stallmiljö, vatten och utfodring, läkemedel och smittskydd. Fokus ligger på djuromsorgen och har tagits fram av representanter för hela branschen." http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/scan/pressrelease/view/klart-foer-obligatorisk-certifiering-av-grisgaardar-383705
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Ytterligare en reaktion på Djurrättsalliansens aktion: Nationellt centrum för djurvälfärd vid SLU i Uppsala http://scaw.slu.se/ inleder i veckan en utbildningssatsning som utifrån ett bildmaterial med exempel på djurhållning ska lära veterinärer och inspektörer med flera var "gränsen går för vad som är okej".

http://www.unt.se/startsidan/kurs-i-grisvalfard-919013.aspx
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Igår beslutade kammaråklagare Michael Forsberg i Nyköping att Swedish Meats förre ordförande Lars Hultström är formellt misstänkt för brott mot djurskyddslagen.

"Medlemmar i Djurrättsalliansen har valt att endast ställa upp och vittna mot Lars Hultström, ingen annan. ... Att vittna innebär en risk för aktivisterna eftersom de kan få en anmälan på sig om olaga intrång efter att olovandes ha smygit sig in i grisstallarna på Blackstaby och filmat. Den enda som kan anmäla dem är dock Lars Hultström själv."

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=59676&a=Hultström formellt misstänkt för brott
Den som inte frågar får inga svar.

Ringo

Någon som vet/hört något om ifall det såldes mindre kött under julen?

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal