Egen mögelost - grönmögelost, blåmögelost?

Startat av Andreas, 2010-01-12 16:29

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Just ja, kom precis på nåt jag tänkte på häromdagen: Hade kvar en liten slatt Kvibille glöggost, ni vet sån där man har på pepparkakorna, i kylen som jag åt upp och så kom jag att tänka på om man kan göra mögelost själv. Den tillverkas ju av vissa bestämda mögelarter, och om man då har en grönmögelostbit från affären hemma så borde man väl kunna föra över möglet från den till något slags egen ostmassa och odla det? Nån som vet?
Den som inte frågar får inga svar.

Yoghurt

Det borde fungera. Försök röra ut ostbiten i mjölk som är 30-35 grader varm så att möglet hamnar i mjölken. Sen är det "bara" att göra som med en vanlig ost. Det går nog att frysa in små ostar att ha som "startkultur".

Ia

Det där låter alldeles för avancerat för min smak, speciellt när det handlar om mögel ;)
Ia´s Matblogg

Per-Erik

Tyckte det här lät intressant och i väntan på ett eget experiment så hittade jag en lite wiki som jag tycker såg seriös ut:
http://www.wikihow.com/Make-Blue-Cheese


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal