Matkompassen.se - jämföra matpriser? (och nyttighet)

Startat av Tomas A, 2009-08-18 15:23

Föregående ämne - Nästa ämne

Morsan

Jag är ledsen, Anna Skipper och Bert Karlsson hade skrämt bort mig från detta forum illa kvickt. HAr en känsla av att fler här känner ungefär samma sak. Så samma sorts besökare...njae

Andreas

Fast nu känner jag att vi hamnade lite snett, jag vill poängtera att både fru Skipper, herr Karlsson och Anna Nicole Smiths ande är varmt välkomna att delta i diskussionerna i Matforum på samma villkor som alla andra. (Dvs. komma med bra argument och vara beredda på att bli motsagda när argumenten är dåliga.) Vad jag menar är att jag tror det är ett misstag av Matkompassen att marknadsföra sig med personer som många kanske förknippar med skvaller, lättsam underhållning och diverse irrläror.

Citat från: Tomas A skrivet 2009-08-27 10:57
Jämförelsen måste reflektera den generella prisnivån för hela butikens sortiment, inte  bara delar av det.


Alla är vi olika som kunder, det som är skräp för en person kan vara en seriös diet för en annan. Tror du inte att de flesta (som har ett val) handlar i den butik man tycker har bäst priser på det man själv köper mest av? Blir inte den generella prisnivån för hela butikens sortiment enligt ert urval irrelevant då?

Citat från: Tomas A link=topic=3238.msg34952#msg34952
När vi har arbetat klart med den kommande del av sajten vi ska kalla "Produktjämförelse" och som enbart ska fokusera på produkternas kvalitet kommer sajtens idé att framstå i tydligare dager.


Så planen är alltså att göra ett matens prisjakt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=215388 eller Rejta http://www.rejta.se/omdome/484613/Pizzeria+Gal%C3%A9jan där ni bygger upp ett register med varenda ätbar produkt i matbutikernas sortiment och sen låter era besökare nyttighets- / kvalitetsbedöma dem för att på så sätt lyfta fram "fina" produkter?
Den som inte frågar får inga svar.

Tomas A

Citat från: Andreas
Fast nu känner jag att vi hamnade lite snett, jag vill poängtera att både fru Skipper, herr Karlsson och Anna Nicole Smiths ande är varmt välkomna att delta i diskussionerna i Matforum på samma villkor som alla andra. (Dvs. komma med bra argument och vara beredda på att bli motsagda när argumenten är dåliga.) Vad jag menar är att jag tror det är ett misstag av Matkompassen att marknadsföra sig med personer som många kanske förknippar med skvaller, lättsam underhållning och diverse irrläror.

Strikt objektivt är jag helt med dig. Ur ett mer subjektivt matkompassen-perspektiv vet jag att det inledningsvis handlar om att skapa en smula uppmärksamhet kring sajten. Och enligt min chef Bert är uppseendeväckande marknadsföring detsamma som bra marknadsföring. Och honom säger man inte emot, tro mig. Småning kommer dock hela artikelutrymmet att i princip vikas för våra medlemmar och likna en sorts kollektiv jätteblogg för dem. Den allra första inredigerade artikeln som skrivits av en medlem är de facto pinfärsk, i måndags lade jag in ett recept på Canneloni med sardellfyllning, skrivet av medlemmen Diana S.

CiteraAlla är vi olika som kunder, det som är skräp för en person kan vara en seriös diet för en annan. Tror du inte att de flesta (som har ett val) handlar i den butik man tycker har bäst priser på det man själv köper mest av? Blir inte den generella prisnivån för hela butikens sortiment enligt ert urval irrelevant då?

Det är en intressant synpunkt och vi har litet grand diskuterat att försöka skapa en rangordning bland butikerna som inte bara är baserad på priset (efter att man gjort en sökning) utan även på butikens betyg (man kan betygsätta och kommentera alla butiker också). En kombination av butikens billighet och popularitet alltså. Men vi befinner oss ännu bara på diskussionsnivå angående detta. Vi har tusen andra göromål och det mesta ligger före i både prioritet och planering.

CiteraSå planen är alltså att göra ett matens prisjakt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=215388 eller Rejta http://www.rejta.se/omdome/484613/Pizzeria+Gal%C3%A9jan där ni bygger upp ett register med varenda ätbar produkt i matbutikernas sortiment och sen låter era besökare nyttighets- / kvalitetsbedöma dem för att på så sätt lyfta fram "fina" produkter?

Jag har en smygande känsla av att du fiskar efter våra affärsidéer...  ;) På en specifik del av sajten ska vi försöka lista i princip allt man kan köpa på en mycket välsorterad livsmedelsbutik modell stormarknad, ordna all denna mat och dryck i kategorier och sedan låta folk jämföra och genom betyg och kommentarer komma fram till en slags kvalitetsrangordning inom varje kategori. Ett exempel på kategori är "Barnmat".

Tomas A

Kan man inte redigera sina inlägg i efterhand? Jag märkte nämligen att jag lite svarade på en annan fråga angående det där med generell prisnivå. Fy mig.

Jag förstår hur du menar Andreas. Men frågan är hur i hela fridens dagar det skulle gå till att vaska fram de billigaste butikerna om man samtidigt ska ta hänsyn till varje svensks personliga referenser? Det måste nog vara de billigaste butikerna ur ett allmängiltigt perspektiv. Sedan kan man som sagt försöka hitta en symbios mllan billighet/pris och popularitet/betyg och utifrån denna rangordna butikerna. Framtiden får utvisa hur vi löser detta utan att förvandla sökresultatet till en obegriplig kökkenmödding.  ;D

Hasse

Det går bra att redigera sina inlägg. Klicka på knappen "ÄNDRA" så får du möjlighet att göra ändringar. Är inlägget äldre än något dygn kan du inte längre ändra i det. (Moderatorer kan dock alltid ändra ett inlägg.)

Andreas

Citat från: Tomas A skrivet 2009-08-28 11:59
Och enligt min chef Bert är uppseendeväckande marknadsföring detsamma som bra marknadsföring.


Ja, om man inte bryr sig om sitt rykte eller vem man lockar till sig.

Citat från: Tomas A skrivet 2009-08-28 11:59
Och honom säger man inte emot, tro mig.


Att inte stå på sig och säga emot folk som är fel ute är att göra dem en otjänst. Omger sig kanske Bert med fel personer?  ;)

Citat från: Tomas A skrivet 2009-08-28 11:59
...i måndags lade jag in ett recept på Canneloni med sardellfyllning, skrivet av medlemmen Diana S.


Är tanken alltså att det ska vara en prisjämförelsesajt, en produktjämförelsesajt OCH "recept på Canneloni med sardellfyllning"? Det framstår allt som en aning spretigt.

Citat från: Tomas A skrivet 2009-08-28 11:59
Jag har en smygande känsla av att du fiskar efter våra affärsidéer...  ;)


Givetvis gör jag det, sen plankar vi idén och gör samma sak fast bättre. :) Allvarligt talat så var jag med i en diskussion om något liknande för ett par år sen men kom aldrig till skott så det är intressant att höra om ert koncept.

Citat från: Tomas A skrivet 2009-08-28 11:59
På en specifik del av sajten ska vi försöka lista i princip allt man kan köpa på en mycket välsorterad livsmedelsbutik modell stormarknad, ordna all denna mat och dryck i kategorier och sedan låta folk jämföra och genom betyg och kommentarer komma fram till en slags kvalitetsrangordning inom varje kategori.


Precis vad jag trodde alltså, det kan nog bli spännande. Men det gäller att få in rejält med åsikter om det ska komma igång ordentligt, tror ni verkligen på fullt allvar att det fungerar att locka med siljaresor och handdukar?

Citat från: Tomas A skrivet 2009-08-28 12:16
Men frågan är hur i hela fridens dagar det skulle gå till att vaska fram de billigaste butikerna om man samtidigt ska ta hänsyn till varje svensks personliga referenser? Det måste nog vara de billigaste butikerna ur ett allmängiltigt perspektiv.


Det är väl inte svårare än att visa vem som är billigast inom olika kategorier samt även ge besökarna valet att göra egna jämförelser utifrån valfritt antal kategorier?
Den som inte frågar får inga svar.

Tomas A

Hej Andreas. Ursäkta att svaret dröjt, men jag har legat sjuk i några dagar. Eftersom några av mina symptom överensstämde med svinflunsans ringde jag till Sjukvårdsupplysningen. Men sjuksyrran jag talade med trodde inte att det var den, hon gissade på vanlig vinterinfluensa. Själv önskar jag att hon trots allt har fel, att det faktiskt var svinflunsan. Då har man det ju gjort, så att säga. Man är förvisso inte immun mot den efteråt, man kan drabbas flera gånger, men för varje gång blir man motståndskraftigare så sannolikheten för att drabbas flera gånger är minimal. Nu vet du det.

Citat från: AndreasÄr tanken alltså att det ska vara en prisjämförelsesajt, en produktjämförelsesajt OCH "recept på Canneloni med sardellfyllning"? Det framstår allt som en aning spretigt.

Det förstår jag att du tycker. Själv är jag bara en underhuggare som svarar på email och på andra sätt underhåller potentiella och faktiska besökare, samt gör lite enkel kodning och stajling av sajten. Jag är längst ned i hackordningen. Besluten om vad sajten ska innehålla tas över mitt huvud. Det är inte alltid jag håller med...  ::)

CiteraPrecis vad jag trodde alltså, det kan nog bli spännande. Men det gäller att få in rejält med åsikter om det ska komma igång ordentligt, tror ni verkligen på fullt allvar att det fungerar att locka med siljaresor och handdukar?

Äsch, det där med badlakan var bara ett exempel. Men ändå, det måste ligga på den nivån. Man kan ju inte ge folk en ny bil för att de gör en prisjakt. Om det sedan blir succé eller fiasko får framtiden utvisa. (Det är knepigt det där med Webb 2.0, det är nästan hopplöst att i förväg kunna veta vad som skapar en lyckad community där folk känner sig delaktiga... osv.)

CiteraDet är väl inte svårare än att visa vem som är billigast inom olika kategorier samt även ge besökarna valet att göra egna jämförelser utifrån valfritt antal kategorier?

Det finns en funktion där man komponerar en 'egen' matkasse. Om denna kan eller bör eller ska utvecklas är ingen fråga som just nu ligger på bordet.

agnetasch

Citat från: Tomas A skrivet 2009-09-03 11:21
Det finns en funktion där man komponerar en 'egen' matkasse.
DET lät väldigt intressant.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal