Matbloggspriset 2010

Startat av Kari, 2010-11-15 15:55

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

Årets matbloggare som utsågs på Det Goda Köket blev Katja med bloggen http://kaffekokarkokboken.blogg.se/


agnetasch

Kaffekokarkokboks-bloggen! Rolig! Tokig! Finurlig! Helt enkel underbar!

Mickan

Video meliora proboque deteriora sequor

Andreas

Har inte mer än precis snabbtittat på Kaffekokarkokboken, den ser otroligt välgjord ut med snygga bilder och grafik, är det nån reklambyrå som driver den eller hur går det till?
Den som inte frågar får inga svar.

Krista

Nä det tror jag inte, det är ju bara hon Katja, för i början eller första gången jag såg den iaf (1 år sen?) var den mer amatörmässig.

Jag tycker nja om att hon fick Matbloggpriset, det är fina bilder och roligt, men inte en jättebra matblogg. Läsa matbloggar är för mig matinspiration medan hennes blogg är mer underhållning/humor.

Kari

Det är Katja som lagar maten och hennes kille som fotar & kodar :)

Andreas

Tittade lite snabbt på detta, och ja det stämmer att det är hennes pojkvän Dan som står för grafik och bilder. Men pojkvännen är AD på reklambyrån http://dearfriends.se så jag hade rätt.

Mickan, Krista (och andra som tycker vinnaren är fel) : Vilken matblogg tycker ni skulle vunnit istället?
Den som inte frågar får inga svar.

katja

2010-11-24 15:37 #7 Last Edit: 2010-11-24 15:50 by katja
Hej på er allihop och tack Kari för initiativet av tråden!

När jag började blogga för 1½ år sedan var jag inte tillsammans med Dan. Jag kunde överhuvudtaget inte laga mat då heller, vare sig på kaffekokaren eller på spisen. Därför den såg mer amatörmässig ut än vad den gör idag. Men det gjorde inte så mycket tyckte jag, det passade mitt "äckliga" koncept bra (och även när bloggen var "sunkigare" blev den en av juryfavoriterna och hedersomnämnd i Matbloggspriset 2009). Att jag fortfarande inte är någon hejare i köket egentligen är inget jag sticker under stolen med. Jag vill bara se vad för något jag kan få till i kaffekokaren och ha roligt och inspirera (?) under tiden. Och jag har faktiskt till och med lärt mig en hel del om matlagning!

Att Dan jobbar som AD, har designat bloggen och tar fotografierna till den har ni rätt i. Men det är absolut ingen reklambyrå som driver bloggen eller som ligger bakom den. Detta är ett delat intresse vi har och som vi gör på ledig tid. Jag hade turen som blev tillsammans med en riktigt duktig fotograf/designer som tyckte att min blogg och koncept var roligt och hjälpte mig att snygga till bloggen ordentligt. Och tur som blev tillsammans med honom av många fler anledningar än dessa med förstås. ;)

Vad som inspirerar människor är ju så klart olika. Jag som inte brinner för (vanlig) matlagning direkt tycker inte det är särskilt häftigt att läsa matbloggar överhuvudtaget. Jag blir inspirerad på andra vis. Men tänkte avsluta mitt inlägg här med en motivering som någon skickat in om varför Kaffekokarkokboken skulle vinna Årets Matblogg (saxat från Matbloggsprisets sajt):

"Det finns tusen och åter tusen olika bloggar, tv-program, tidningar, bilagor etc etc etc osv. Det finns tusen och åter tusen olika sätt att hitta recept på. Problemet brukar istället vara att hitta inspiration på. Jag är trött när jag kommer hem från jobbet och tittar i kylskåpet. Om jag däremot tittar i Katja Wulfts Kaffekokarkokboks-blog så blir jag glad och får lust att laga mat. Hon verkar helt enkelt ha en sprudlande glädje och det får mig att titta i kylskåpet än en gång och glatt laga till något. Hon inspirerar genom sitt kravlösa förhållningssätt till matlagning och framförallt så framhäver hon allt det roliga med att stå i köket - experimenterandet, det sociala, det roliga - oavsett om man står vid en spis eller vid en kaffekokare. Och det är egentligen det absolut viktigaste och bästa med matlagning."


Nu ska jag iväg till frisören, hej på er så länge!


Andreas

Tack för ditt trevliga inlägg Katja. Jag missunnar inte dig segern på något sätt och det är inget fel i att få proffshjälp, men jag kan inte låta bli att tänka att den som har proffshjälp inte tävlar på samma villkor som den som inte har proffshjälp. Kanske kunde matbloggspriset delas in i två olika klasser för proffs och amatörer? Då hade du vunnit proffsklassen! :D
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

Citat från: Andreas skrivet 2010-11-24 16:53
Tack för ditt trevliga inlägg Katja. Jag missunnar inte dig segern på något sätt och det är inget fel i att få proffshjälp, men jag kan inte låta bli att tänka att den som har proffshjälp inte tävlar på samma villkor som den som inte har proffshjälp. Kanske kunde matbloggspriset delas in i två olika klasser för proffs och amatörer? Då hade du vunnit proffsklassen! :D


Jamen hon vinner väl inte bara för att bloggen är fin  ???? Det är väl innehållet som också ska vägas in  ;)?

katja

2010-11-24 18:54 #10 Last Edit: 2010-11-24 22:44 by katja
Citat från: Andreas skrivet 2010-11-24 16:53
Tack för ditt trevliga inlägg Katja. Jag missunnar inte dig segern på något sätt och det är inget fel i att få proffshjälp, men jag kan inte låta bli att tänka att den som har proffshjälp inte tävlar på samma villkor som den som inte har proffshjälp. Kanske kunde matbloggspriset delas in i två olika klasser för proffs och amatörer? Då hade du vunnit proffsklassen! :D


Jag är ärad över att du tycker att jag borde ha vunnit proffsklassen, när jag knappt kan laga mat. För det är väl som annamaria säger, innehållet och konceptet har nog en stor del i att Kaffekokarkokboken vann Årets Matblogg, eller? Klistrar in juryns motivering här:

"Med humor, originalitet och sund rolig galenskap bygger kaffekokarbloggen upp ett intresse hos läsaren. Man måste helt enkelt följa med i kaffekokarlivet och fika efter allt som händer runtomkring.
Kaffekokarboken är vänligt familjär med spännande insyn i privatpersonens vardag. Vi ser fram emot att få ta del av fler fantastiska experiment i den lilla glaskannan."


Sen är det klart att en blogg ska vara vacker att titta på (det tycker jag iaf), men än så länge har Dan knappt kunnat trolla med sina AD-kunskaper eftersom Kaffekokarkokboken är en blogg.se-blogg. Han har i dagsläget bara "sminkat" den då blogg.se är en väldigt begränsad plattform. Snart däremot kommer det byggas en ordentlig Kaffekokarkokboken-blogg som jag skulle våga kalla för en proffsig blogg, design-, funktionalitets-, och strukturmässigt. Jag har svårt att tro att merparten av andra bloggare byggt sina bloggar själv och jag vet att det är populärt att köpa design, så jag tror vi "tävlat" på ganska så lika villkor. Jag och framförallt Dan råkar bara ha ett gott öga för stil och design till skillnad från många andra. ;)

Att varken Dan eller jag är främmande för reklam- och marknadsföringsvärlden är ingen hemlighet, då båda är utbildade och jobbar i branschen. Men än en gång - det är inte några företag som ligger bakom.

Nästa år kommer Matbloggspriset att delas in i olika kategorier. Då skulle jag tippa på att de som hamnar i proffsklassen faktiskt är de utbildade kockarna, kokboksförfattarna, restaurangägarna osv som hamnar i proffsbloggarklassen.

Kari

Gillar den där delen - "sund rolig galenskap" :)


Andreas

Citat från: annamaria skrivet 2010-11-24 17:24
Jamen hon vinner väl inte bara för att bloggen är fin  ???? Det är väl innehållet som också ska vägas in  ;)?


Bilder är en stor del av innehållet i de flesta bloggar. Juryn väger givetvis in proffsig layout, grafik och snygga bilder. Står det och väger mellan två bloggar så kan det bli avgörande.

Citat från: katja skrivet 2010-11-24 18:54
Jag är ärad över att du tycker att jag borde ha vunnit proffsklassen, när jag knappt kan laga mat.
...
Att varken Dan eller jag är främmande för reklam- och marknadsföringsvärlden är ingen hemlighet, då båda är utbildade och jobbar i branschen.
...
Nästa år kommer Matbloggspriset att delas in i olika kategorier. Då skulle jag tippa på att de som hamnar i proffsklassen faktiskt är de utbildade kockarna, kokboksförfattarna, restaurangägarna osv som hamnar i proffsbloggarklassen.


Matbloggande handlar inte om att kunna laga mat utan om att kunna skriva om mat. Och proffsighet handlar inte om utbildning utan om yrkesmässigt utförande. För mig är din blogg en proffsblogg.

Du kan väl förresten snart titulera dig kokboksförfattare? ;)
Den som inte frågar får inga svar.

katja

2010-11-24 20:59 #13 Last Edit: 2010-11-24 21:02 by katja
Sant att många olika faktorer väger in. Bloggen gick ju som sagt långt även 2009 (då med standard blogg.se-design och riktigt fula bilder) men tycker själv att den inte varit en värdig vinnare då, så var sjukt nöjd med min plats i finalen och hedersomnämnandet. SÅ mallig jag var efter det! :) Detta året däremot är det en annan sak och jag är stolt över att Kaffekokarkoboken vann ett värdigt pris! Ännu stoltare nu...

Kikar vi på de andra matbloggarna som var nominerade är de allra flesta duktiga fotografer, många har bra design, alla andra kan dessutom laga mat så jag tror det som avgjorde faktiskt var att min blogg skiljer sig från alla de andra ordentligt. Inte för att den har mycket snyggare bilder eller en snyggare design men för att konceptet sticker ut. Jag tror inte att juryn och alla som fått rösta tänkt i första hand (om de haft svårt att välja): "Hmm. Kaffekokarkokboken eller X "vanlig" matblogg. Jag tror jag väljer Kaffekokarkokboken för att den är så fiiin." Och de som gjorde det är det ju jättebra! Dan ska ha all cred för tiden och engagemanget han lägger ner. Däremot om de valt mellan två s.k. vanliga matbloggar hade nog design/foto varit betydligt viktigare.

Jag är absolut inget proffs vare sig det gäller skrivande, matlagning eller bloggande. När ska man bli kallad för proffs? När man tjänar pengar på sitt bloggande? Det gör inte jag, tvärtom. Däremot vet jag att väldigt många andra matbloggare gör det på olika sätt. Både nominerade och icke-nominerade. Jag förstår inte alls hur du egentligen tänker att min blogg skiljer sig från de andra nominerade matbloggarna, förutom det uppenbara.

Jag håller på att samla material till en kokbok, på eget initiativ. Så ja, enligt vad jag skrev innan kommer jag förhoppningsvis (om allt går som jag vill) kunna hamna i proffskategorin nästa år då. ;) Om jag hade fått vara med och "tävla" dvs.

agnetasch

Det kanske är bra att en blogg är snygg men det viktiga är väl att den är genomsyrad av en IDÉ. Ide´n att laga mat i en koffebryggare gör att matlagningen blir varierande; genial, tokig eller helt sanslös men aldrig, aldrig tråkig.
Det finns många fina matbloggar, men de bygger ofta på bekväma råvaror tillagad med hjälp av de senaste hushållsapparaterna. Ingen fighting spirit! Vad är det mot att steka ägg på kaffebryggarens värmeplatta? Det experimentet var ju i alla fall rätt lyckat jämfört med mitt eget; att rosta bröd på den elektriska grilltändaren :-\

Andreas

Visst är idé viktigt men proffsighet kan vara tungan på vågen. Det är därför jag tror det vore bra om såna som är proffs inom ett område som väsentligen gynnar en blogg får tävla i en proffkategori. Jag förstår inte varför det skulle vara något problem, det är väl bara positivt med fler klasser och att fler får chans att vinna!

Citat från: katja skrivet 2010-11-24 20:59
Jag håller på att samla material till en kokbok, på eget initiativ. Så ja, enligt vad jag skrev innan kommer jag förhoppningsvis (om allt går som jag vill) kunna hamna i proffskategorin nästa år då. ;) Om jag hade fått vara med och "tävla" dvs.


Vad spännande, när räknar du med att boken kan släppas?
Den som inte frågar får inga svar.

Krista

Kul att du hittade hit Katja och berättade mer om bloggen! :)

Citat från: Andreas skrivet 2010-11-24 15:07
Mickan, Krista (och andra som tycker vinnaren är fel) : Vilken matblogg tycker ni skulle vunnit istället?

Jag är inte insatt i vilka som var nominerade eller som vunnit förut, men min favoritmatblogg är Kryddburken. Allt jag hittat där har blivit jättegott (så när som på ett muffinsbak jag inte fick till), flera rätter har jag lagat massa gånger. Fina bilder också :)

katja

Andreas - håller med dig om att flera kategorier är en bra idé men tycker inte att dina utsvävningar till vad som är en proffsblogg eller inte håller. Som jag tolkar det du definierar som proffsighet är någon som lägger ner tid på sin blogg, kanske har en nischad blogg (och därmed automatiskt blir proffs), har en designad blogg, har fina bilder på sin blogg osv. Att dessa sk proffsbloggar ska tävla i en egen kategori tycker jag då känns onödigt eftersom den andra kategorien skulle bestå av amatörbloggar, dvs enligt din "proffsdefinition" - skitbloggar. Vilka ska tävla i den kategorin? "Nisses lunsch" som uppdateras varannan vecka? ;)

Här kan du läsa om kategorierna för nästa år http://matbloggspriset.se/dynamiskt/2011-2/

När du påstår att Kaffekokarkokboken ska tävla i en proffskategori är du ute och cyklar och kommer med påståenden inte är sanna. Ingen byrå ligger bakom på något sätt. Att Dan jobbar som AD och han har fixat en del design på bloggen spelar ingen roll, den är fortfarande en blogg.se-blogg och som sagt väldigt begränsad att bygga om. Att han tar bilderna till min blogg är för att ett av hans intressen är foto, men fotograf är inget han utbildat sig till eller försörjer sig som. Att jag lagar maten i en kaffekokare... Det är kanske unikt men inte proffsigt. Att jag kan skriva om mat? Det ska väl förhoppningsvis alla matbloggare kunna på ett sätt eller ett annat? Särskilt om de ska ha chansen att vinna en matbloggstävling.

(Diskussionen börjar bli tjatig men ville bara sammanfatta allt i ett inlägg.)

Tack för att du tycker den är proffsig!! :) Det ligger mycket arbete, blod, svett och tårar bakom den.


Och när boken kommer har jag ingen aning om! Jag vet att materialet som vi har är tokbra och att det blir en bok. Sen vet jag inte mer i dagsläget. :)

Christopher Anderton

Citat från: Andreas skrivet 2010-11-25 10:33
Visst är idé viktigt men proffsighet kan vara tungan på vågen. Det är därför jag tror det vore bra om såna som är proffs inom ett område som väsentligen gynnar en blogg får tävla i en proffkategori. Jag förstår inte varför det skulle vara något problem, det är väl bara positivt med fler klasser och att fler får chans att vinna!



Det kommer inte bli någon proffskategori med anledning att alla tävlar på exakt likadana villkor. Proffs som amatör. Och då menar jag att proffs inte handlar att man är duktig på fota, formge eller skriva. Utan att man får betalt för det man gör. Det är inget som säger att dom är bättre än någon som håller på med sin blogg för att det är kul. Och om du lägger ner tid på presentationen är det ju bara ett plus istället för tvärtom då det handlar om kommunikation.

Katja är knappast ingen proffsbloggare då hon vad jag fattar för snarare lägger ut pengar på bloggen snarare än drar in. Sedan kan man givetvis diskutera in i det oändliga vem ens egna favorit är, och vem man själv tycker borde ha vunnit. Ungefär som Blog Awards eller annat valfritt pris. Man får se priset som något som lyfter fram matbloggar i stort. Man skall inte stirra sig blind på bara vinnaren. Och om man själv är sur för att man inte vann, så har man nog glömt bort varför man började blogga för.

Bloggar är också mer än bara text. Det är ett kommunikationssätt. Själva fenomenet har gått från endast varit i princip dagboksskrivande (vilket givetvis fortfarande är grunden) med statisk HTML till videobloggande, kunskapsutbyte, fotbloggar, portfolios och mycket mer. Jag vet en person som inte anser att matbloggar bör räknas till "riktiga" bloggar, även om hon är rätt så ensam om det. Däremot visar det ju givetvis på att folk tycker väldigt olika.  

Angående kategorier så blir det åter igen fler kategorier till nästa år. (http://matbloggspriset.se/dynamiskt/2011-2/), sedan kommer även jurysystemet fräschas till (http://matbloggspriset.se/dynamiskt/2011-2/).

Ang grundkriterer så finns dom här:
http://matbloggspriset.se/dynamiskt/om-priset/kritierer/


Man kan ha andra åsikter om det hela, och det är helt okej tycker jag. För det visar på att det finns folk som engagerar sig, vilket bara är bra.

Andreas

Citat från: katja skrivet 2010-11-26 22:42
Andreas - håller med dig om att flera kategorier är en bra idé men tycker inte att dina utsvävningar till vad som är en proffsblogg eller inte håller. Som jag tolkar det du definierar som proffsighet är någon som lägger ner tid på sin blogg, kanske har en nischad blogg (och därmed automatiskt blir proffs), har en designad blogg, har fina bilder på sin blogg osv.


Jag vet inte om man direkt kan kalla mina korta inlägg för utsvävningar. :)

Vad jag menar är att den som är proffs eller har proffshjälp har en fördel. Därför hade det varit bra om det på något sätt gått att ordna en proffskategori för dem, så att de som inte har samma förutsättningar får en mer sportslig chans.
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal