Färsbiffar - låte smeten stå i kyl i 2 dygn?

Startat av Krissan, 2015-01-15 17:51

Föregående ämne - Nästa ämne

Krissan

Hej!

Kommer att få gäster på lördag lunch, men kommer att ha en hel del tidspress på förmiddagen. Hade tänkt förbereda så mycket som möjligt, men undrar lite över köttfärs. Hade tänkt laga färsbiffar med lite fetaost i, och kanske några med lite hackad chili. Frågan är om jag kan förbereda enligt recept och ställa in färdigrullade (men ostekta) biffar i kylen (och täcka med plastfolie) ikväll? Då kommer det få stå i ca 1.5 dygn, och jag kommer ju självklart använda färs med så långt datum som möjligt.

Någon större risk att det blir dåligt?

kurt

Det är bättre att i så fall styckfrysa de ostekta biffarna

Johan_

Grejen med färs mm som har lång hållbarhet är att den är förpackad med livsmedelsgas och inte vanlig luft i förpackningen. detta utsätter du den för i kylen så jag skulle inte låta den stå för länge

Hasse

En gammal regel för köttfärs (som inte är förpackad i livsmedelsgas) är att den ska ätas samma dag den är mald. Så, frys biffarna!

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal