Kulturkalaset i Göteborg

Startat av crlhrv, 2007-08-13 10:12

Föregående ämne - Nästa ämne

crlhrv

Ett tips: 14-19 augusti genomförs Kulturkalaset i Göteborg (fd. Göteborgskalaset). På Kungstorget kommer det att vara en hel del framträdanden av kockar och matproducenter som lagar mat etc. Så om inte semestern är slut och vädret för dåligt kan det nog vara ett både roligt och intressant besök.

På adressen http://81.93.139.34/ kan man söka efter de olika evenemangen, välj "Matkultur" i en av dropdown-menyerna till höger.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Oj vad synd att man inte kan vara i Göteborg då. Skall du dit Calle?
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

Jag ska försöka ta mig dit och titta lite, tror att det redan i dag är intressanta framträdanden.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Urban


crlhrv

2007-08-18 22:40 #4 Last Edit: 2007-08-18 22:48 by crlhrv
Tyvärr blev det inte så mycket besök på själva kalaset men en sväng in i saluhallen hann jag med. Kockarna Erik Lindberg (Pour Bon) och Mats Lindström (Wasa Allé) möttes i en klassisk kockduell där de under en timme skulle köpa, tillaga och servera ett antal olika maträtter. Temat var Närproducerat och det gällde att tillaga rätter med ingredienser som kom från närområdet. De fick 500 kronor var och begav sig sedan ut för att handla. När jag följde efter dem verkade det dock som om det mesta var uppgjort på förhand då de snabbt gick till ett par speciella torghandlare där de fick varsin back med grönsaker levererade på studs - likaså när de köpte fisk och kött.

För mig var dock inte utmaningen i att hitta närproducerade varor det som roade mest utan snarare chansen att få riktiga proffs arbeta i köksmiljö. Tyvärr råkade jag fastna på 7:ans ölhall och missade upploppet och uppläggningen, men jag lyckades knäppa några bilder när Mats (tror jag) kötträtt serverades domarna trots den enorma trängseln som rådde. När sedan maten serverades till publiken blev det i det närmaste panik när alla pensionärer tokträngde sig fram för att roffa åt sig så många köttbitar som möjligt. Jag försökte tränga mig fram för att få tag i en bit men blev bryskt bortknuffad av ett gäng äldre tanter som skulle ta sig tredje omgång mat.

Som evenemang är det verkligen en rolig idé med kockdueller, speciellt när det finns ett tema. Men arrangörerna hade underskattat publikintresset och då scenen låg inklämd mellan saluhallens övriga försäljare blev det extremt trångt. Inte heller blev det bättre av att matförsäljarna fräste till om man råkade stå lite för nära deras disk (läs Hasselbackens Delikatesser) för att undvika att bli nedtrampad. Detta var bl a förklaringen till att jag tog min tillflykt till 7:an för att få lite lugn och ro tillsammans med en Leffe Blond.

Ja förresten, det var Mats Lindström som vann.


(jag vill bifoga fler bilder i samma inlägg men det bara klagas på storleken, trots att de är tillräckligt små.)
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

crlhrv

2007-08-18 22:44 #5 Last Edit: 2007-08-18 22:46 by crlhrv
Fler bilder: Erik Lindgren in action
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

crlhrv

Fler bilder: kockarna införskaffar råvarorna / Mats Lindströms köttbitar
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Anne

Anne's Food - min matblogg

Andreas

Citat från: crlhrv skrivet 2007-08-18 22:40
De fick 500 kronor var och begav sig sedan ut för att handla. När jag följde efter dem verkade det dock som om det mesta var uppgjort på förhand då de snabbt gick till ett par speciella torghandlare där de fick varsin back med grönsaker levererade på studs - likaså när de köpte fisk och kött.

(jag vill bifoga fler bilder i samma inlägg men det bara klagas på storleken, trots att de är tillräckligt små.)


Uppgjort på förhand... där ser man, det var en intressant iaktagelse.

(Totalt 200 kB får bilderna vara i ett inlägg - dina är rätt stora - skulle gå att komprimera lite till. Tar du bort EXIF data från dem?)

Snygga bilder! Erik Lindgren ser svettig ut. Föreställer den sista bilden alltså portionerna som besökarna fick? De ser ju rätt mycket ut, eller är det miniköttskivor?
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

2007-08-19 08:59 #9 Last Edit: 2007-08-19 09:11 by crlhrv
Hehe nä sista bilden är domarnas portitioner, jag körde upp kameran i deras mat ;)
Jag menade inte att slutresutatet var uppgjort på förhand utan snarare att råvarorna var bestämda i förväg, men det kanske man kan förstå pga tidspressen.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Jo jag förstod att du inte menade att slutresultatet var uppgjort, men det var ändå lite lustigt att de "låtsades" handla - de kunde ju lika gärna ha haft grejorna på plats - men det är klart det ska väl vara show. :)

Domarnas :) Ja det förklarar saken, tyckte att portionerna såg ganska stora ut samtidigt som du skrev "När sedan maten serverades till publiken blev det i det närmaste panik när alla pensionärer tokträngde sig fram för att roffa åt sig så många köttbitar som möjligt." - jag föreställde mig faktiskt enormt glupska pensionärer där ett tag.
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

Bilden med plastgaffel representerar en glupsk pensionär som precis ska ta för sig ;)
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal