Gjutjärn, spelar märket roll?

Startat av JimmyOne, 2014-02-19 14:57

Föregående ämne - Nästa ämne

JimmyOne

Hej,

Vi har kört med ICA teflon pannor par år och de har alltid fungerat bra trotts priset! Nu vill vi byta ut mot gjutjärn främst för att bli mer miljövänliga men även för att komma undan de risker(ex gift) som teflon pannor och dess stekspadar kan innehålla.

Så frågan är nu vilket gjutjärn man bör titta på? Vi är inga proffs alls på mat utan lagar ganska alldagligt.

Jag har sett att Skeppshult har ett par intressanta ex :

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=342013
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=312445
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=342031

Men sen vet jag att även IKEA hare betydligt billigare allternativ. Så frågan är vad man borde titta på?

Jag tittade också ett tag på de Buyer Mineral-B Stekpanna som egentligen inte är gjutjärn men vad jag förstod så var de inte alltid helt platta i botten och de kunde ge en ganska ojämn värme. Efter som godsen är tunnare så är det större risk att de slår sig dessutom. Slutligen skulle det ta ganska lång tid innan järnet blev så pass bra att inte maten brädes fast.

Hasse

Hej Jimmy och välkommen till Matforum!

Skeppshult är bra. Men tunga som de flesta gjutjärnspannor är. Jag har två, båda med handtag av stål så att man kan ha dem i ugnen.

Ronneby Bruk tillverkar pannor i tunt gjutjärn som jag tycker att du ska ta dig en funderare på. Jag har en som jag älskar. Numera är det sällan som de tunga skeppshultarna kommer fram. Se denna tråd:

http://matforum.se/index.php?topic=4957.0

Skogis

Jag har en Ikeapanna men rekommenderar den inte.
Den är inte plan! Jo kanske på utsidan men inuti är den konvex.

Det är ju fasen att billigt inte var prisvärt den här gången heller ;)

JimmyOne

Citat från: Hasse skrivet 2014-02-19 15:20
Hej Jimmy och välkommen till Matforum!

Skeppshult är bra. Men tunga som de flesta gjutjärnspannor är. Jag har två, båda med handtag av stål så att man kan ha dem i ugnen.

Ronneby Bruk tillverkar pannor i tunt gjutjärn som jag tycker att du ska ta dig en funderare på. Jag har en som jag älskar. Numera är det sällan som de tunga skeppshultarna kommer fram. Se denna tråd:

http://matforum.se/index.php?topic=4957.0


Såg på annat forum någon som provat detta järn och de sa att vid uppvärmning så blev det runt i botten. Inte mycket men tillräckligt för att värmen inte skulle bli jämn?

Alla gjutjärns blir lite runda vid uppvärmning och det är därför ex skeppshults är något konkava på undersidan. När de värms upp så blir de plana.

JimmyOne

Citat från: Skogis skrivet 2014-02-19 15:35
Jag har en Ikeapanna men rekommenderar den inte.
Den är inte plan! Jo kanske på utsidan men inuti är den konvex.

Det är ju fasen att billigt inte var prisvärt den här gången heller ;)


Aha tack för tipset!

Bruksinformation

Hej.

Som part i målet, jag jobbar på Ronneby Bruk, ska jag försöka hålla mig till att ge så objektiv info som möjligt.

1. Gjutjärn blir inte "runt i botten" som någon skrev. Det som händer är att vid uppvärmning "sträcker" sig pannan och kan upplevas "rund i botten" för att centrum på pannan kan komma lägre än kanterna. Särskilt vid stark upphettning. Därför svarvas alla traditionella (tunga) gjutjärnspannor lätt konkava undertill, och blir plana vid uppvärmning. Detta gäller Ronneby Bruks såväl som Skeppshults produkter. Ingen skillnad.

2. Våra lätta gjutjärnspannor "Ultra Light Original" slipas (i stället för svarvas) runt om, p.g.a att de med ny teknik kunnat gjutas så tunna. Det innebär också, tunnheten, att vid alltför snabb upphettning kan de bli konvexa undertill, men detta går tillbaka när de svalnat (till skillnad från en pressad kolstålspanna som stannar i konvexiteten). När man sedan använder vår panna nästa gång, och värmer upp den med den lägre effekt på spisen som vi rekommenderar, så fungerar den som den ska och är plan under. Detta vidimeras av det test som gjordes i höstas av tidskriften "Kloka Hem" vars artikel kan läsas här http://admin.ronnebybruk.nu/media/pdf/StekpannetestiETCKlokaHem28C74.pdf.

Den som vill läsa lite produktinformation om "lätta" gjutjärnspannor kan finna detta här, http://admin.ronnebybruk.nu/media/pdf/UltraLightProduktinformation33790.pdf

Den som har en induktionsspis/-häll ska aldrig använda effekt-/booster-/turboläget (kärt barn har många namn) vid annat än uppkokning av vatten. Används detta läget vid stekning, eller upphettning av stekpanna, är risken mycket stor att pannan blir alltför het okontrollerat snabbt. Resultatet blir vidbränd eller fastbränd mat, och om man har stekpanna med artificiell nonstickbeläggning så förstörs den och risken för gasutsöndring från beläggningen ökar högst markant. Steker man med trad gjutjärn på t.ex läge 6 på en niogradig skala, räcker det att gå ner till 3-4 vid användning av lätt gjutjärn p.g.a den mycket snabba uppvärmningen. Därefter får man pröva sig fram till hur "den egna" spisen fungerar, vilket kan variera med ålder och skick.

Hoppas detta var tillräckligt objektivt för att inte upplevas som reklam, utan den rena upplysning som var avsikten. Lycka till med stekningen :-)

JimmyOne

Jag slog faktiskt till på en Ronneby bruk lätt gjutjärnspanna. De var inte billigt, ca 750 kr för 30 cm. Tanken var först 28 cm men när man väl tittade på det så förstod man att 30 cm var den "normala" storleken(botten mot botten).

Har givetvis inte testat det än.

Bruksinformation > Tack för informationen. Säljaren upplyste aldrig om hur man hanterar pannan eller om man behöver göra något med den innan användning?

Hasse

Kul, Jimmy! Jag hoppas, och tror, att du kommer att gilla den.

750 kr är mycket pengar, men å andra sidan håller en gjutjärnspanna resten av livet. En billig släpp-lätt-panna håller kanske bara två år, så frågan är vilket som blir billigast i längden?

Som jag har skrivit i tråden jag länkade till tidigare, så är pannan mycket lätt att steka in. För mig räckte det med att steka en omgång fläsk (eller bacon), sedan var det klart. Du måste inte steka fläsk, men grisfett lär vara bra till instekning.

Efter användning skrubbar du pannan med en diskborste och hett vatten, och låter den torka. Gärna på eftervärmen på spisen. Smörj sedan insidan med en liten klutt neutral matolja och en bit hushållspapper. Det går att använda lite diskmedel vid enstaka tillfällen, t.ex. om du stekt fisk som kan sätta smak, men diskmedel brukar inte rekommenderas.

Ju längre du använder en gjutjärnspanna, desto bättre blir den! Dina barn kommer att bli överlyckliga den dag de får ärva den!   ;)

JimmyOne

Så vad du säger är att det första jag bör göra är att steka fläsk i pannan ex 1 bacon skiva? Jag brukar använda olivolja, går det bra även här?

Kan man äta baconen som man steker i järnet första gången eller bör man kassera?

Hasse

Stek en normal omgång bacon. Tre-fyra skivor lär väl få plats. Sedan kan du äta baconet utan problem.

Det enda som kan hända innan pannan är instekt, är att maten fastnar lite grand, vilket är helt normalt för en gjutjärnspanna.

Det går bra att använda olivolja, men jag brukar smörja in med en vanlig, billig, smakneutral olja. T.ex. rapsolja. Dels för att den är neutral i smaken, dels för att det är onödigt att använda den dyra olivoljan till det.

JimmyOne

Tack,

Ni som köpt, vilka storlekar tog ni?

Vi har tänkt 28 cm men väl i butiken så visade det sig att 30 cm var som det 28 cm vi har idag så det var bara till att slänga upp 250 kr extra.

Hankki

Jag fick en ronneby av min svägerska i julklapp för 10 år sedan och det var en 24cm, ganska liten men den räcker till bacon och biffar som den främst används till. Jag diskar ur den med varmt vatten och låter den torka på plattan men jag smörjer den aldrig efteråt. Den fungerar som en dröm.

Benny Schmidt

Citat från: JimmyOne skrivet 2014-02-20 16:49
Så vad du säger är att det första jag bör göra är att steka fläsk i pannan ex 1 bacon skiva? Jag brukar använda olivolja, går det bra även här?

Kan man äta baconen som man steker i järnet första gången eller bör man kassera?


Inte för att jag vet av egen erfarenhet men jag har hört att olivolja inte är det optimala att steka i. Smör och rapsolja, eller om det kommer att stekas på högre temperaturer, jordnötsolja.
Ett annat alternativ är att steka en fläskkotletter, den kan man lugnt slänga utan att känna att man slänger mat ;)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal