Ge aldrig detta till ditt barn!

Startat av Kari, 2009-03-12 12:19

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

Finns det något livsmedel som absolut inte skall ge till små småttingar?

PerG

Till barn under 1 år så gäller följande (enligt livsmedelsverket):

Undvik:
- Spenat, rödbetor, bladselleri, nässlor och mangold eftersom de innehåller nitrat.
- Salt pga att njurarna inte är fullt utvecklade
- Honung eftersom de kan innehållar sporer som orsakar spädbarnsboutolism

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=13922&epslanguage=SV

Mickan

Video meliora proboque deteriora sequor

agnetasch


Anne

Det rekommenderas att vänta med citrusfrukter till ungefär ett år, pga risk för allergireaktioner.
Anne's Food - min matblogg

Mickan

Video meliora proboque deteriora sequor

ena

jordnötter -dels för att de är väldigt allergena och dels för att man ska veta att barnet verkligen kan tugga dem då de sväller rätt rejält annars...
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Miss Fish

Citat från: ena skrivet 2009-04-06 13:31
jordnötter -dels för att de är väldigt allergena och dels för att man ska veta att barnet verkligen kan tugga dem då de sväller rätt rejält annars...


Det gäller väl egentligen alla bönsläktingar.. Sojaprotein är en lika farlig allergen som jordnötter (båda är ju böner)

Mickan

Min kusin drack gin och tonic... Hon är ganska knepig  ;D
Video meliora proboque deteriora sequor

PerG

Hmm.. Sonen (ett år) slurkade i sig lite kaffeslatt från en kvarglömd kopp i morse i ett obevakat ögonblick när jag gjorde frukost.... Han verkade gilla det, men jag tror inte koffein är så bra till småbarn?... Kanske borde ge honom decaf istället? ;)

Citat från: Mickan skrivet 2009-04-06 21:15
Min kusin drack gin och tonic... Hon är ganska knepig  ;D

Hasse

En mycket ung Hasse upptäckte en gång för länge sedan att slattarna i likörglas smakade sött och gott...

Kvasthilda

När minsten var så där 4-5 år smuttade han på mitt whiskyglas när jag vände ryggen till. Av ljudet att döma var det inte nån hit.....
Det gör inget om det är enkelt.

JonasBååth

Personligen är jag av åsikten att cocacola (eller andra sockerlösningar) i nappflaska borde likställas med barnmisshandel, men eftersom jag inte är förälder själv (än) så vet jag ju inte hur det är i situationen.

Hankki

Morötter skurna rätt av som slantar, kan lätt fastna i halsen.

Psilander

När kan de börja med skaldjur mht till allergier etc? Vi är skaldjurstokiga och lillen bara suktar men vi har inte låtit honom smaka än

webguide

Citat från: Miss Fish skrivet 2009-04-06 13:50
Det gäller väl egentligen alla bönsläktingar.. Sojaprotein är en lika farlig allergen som jordnötter (båda är ju böner)


Soja innehåller dessutom flera gifitiga ämnen i sig, det är inte så nyttigt som många tror. Det innehåller så kallade aninäringsämnen bla BBI som blockerar verkan av enzymet trypsin och andra enzymer nödvändiga för proteinnedbrytning. I försöksdjur förorsakar en diet med höga halter av trypsininhibitorer förstoring av och patologiska tillstånd i bukspottkörteln, inklusive cancer.

Så soja (så länge den inte är fermenterad vilket minskar förekomsten av de giftiga ämnena) är definitivt inte bra att ge till barn och skall i övrigt undivkas som ersättning för animaliskt protein.

Linnea

2015-08-25 20:30 #16 Last Edit: 2015-08-25 20:32 by Linnea
Citat från: Psilander skrivet 2015-08-25 00:00
När kan de börja med skaldjur mht till allergier etc? Vi är skaldjurstokiga och lillen bara suktar men vi har inte låtit honom smaka än

Enligt vad jag förstått så har man tagit bort "undvik innan ett års ålder pga allergi", dvs nötter, jordgubbar, gluten, citrus osv ska vara okej att ge, iallafall i små portioner.

Det som är "no no" under ett är nu är

Mörkgröna bladgrönsaker, grön potatis, opastöriserad mjölk, honung, socker, risgröt och risvälling, salt, hela nötter och hela jordnötter och fänkålste.
http://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/barn-och-ungdomar/spadbarn/

edit: vi fick ett bra häfte från BVC du kan ju be om ett häfte om mat till barn i ditt barns ålder nästa gång du far till BVC
En teälskare som även gillar att laga mat Min teblogg http://tealovers.blogg.se/

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal