Förslag på roliga kombinationer, mat o dryck

Startat av jordhammar, 2007-06-01 19:34

Föregående ämne - Nästa ämne

jordhammar

Jag o min sambo brukar överaska varandra med goda, annorlunda, ovanliga och oväntade mat o dryck kombinationer, inför helgens matorgier ;)
Men nu har fantasin sinat och jag skulle vilja ha hjälp av forumet med nya förslag!

Tack på förhand
Joakim

Urban

Är det tips på middagar eller bara mys framför tv´n du tänker på?

jordhammar

Jag tänker mer på en aptitretare som gifter sig i munnen med dryck! Tex en god ädelost med ett glas sauterne, en fin choklad med lite bra rom, osv......

Andreas

Välkommen till forumet jordhammar!

Choklad sa du, såg du länken Anne postade i mörk-choklad-tråden häromdagen?
http://www.betsychoklad.se/bilder/njutningspussel.pdf

Ska fundera på om jag kommer på nåt bra, kul tråd!
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Kanske Anne eller Kryddburken kan komma med några förslag här?.
Tycker att ni är så duktiga på specialsaker  ;)

Anne

Jag är inte så strålande på mat och dryck faktiskt, dricker hyfsat helst vatten till den mesta mat. Sorry! Men stavar av pecorinoost med honung är inte dumt, eller manchego med lite jordgubbsmarmelad (helst med balsamvinäger, en sk fragolaceto), eller.. eh, ja,  ost kan jag prata om rätt länge. Men nu frågade du ju om kombinationer med dryck och då hoppas jag att nån annan kan hjälpa till :)
Anne's Food - min matblogg

jordhammar

Jättekul länk, tack för den!

Citat från: Andreas skrivet 2007-06-01 20:34Choklad sa du, såg du länken Anne postade i mörk-choklad-tråden häromdagen?
http://www.betsychoklad.se/bilder/njutningspussel.pdf

Ska fundera på om jag kommer på nåt bra, kul tråd!

jordhammar

Nej, det så klart att det inte nödvändigtsvis måste vara en dryck till! Tycker själv att tryfellhonung och en god getost är kanon......
Citat från: Anne skrivet 2007-06-01 22:40Jag är inte så strålande på mat och dryck faktiskt, dricker hyfsat helst vatten till den mesta mat. Sorry! Men stavar av pecorinoost med honung är inte dumt, eller manchego med lite jordgubbsmarmelad (helst med balsamvinäger, en sk fragolaceto), eller.. eh, ja,  ost kan jag prata om rätt länge. Men nu frågade du ju om kombinationer med dryck och då hoppas jag att nån annan kan hjälpa till :)

Andreas

Anne: vad är manchego?

Jordhammar: såg att systembolaget har en bok som heter "För alla sinnen - mat & dryck" - där kanske det går att hitta något också?
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Presentartiklar/SokISortimentet.htm
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Anne: Jag tycker iaf. att du är duktig  ;). Man behöver ju inte kunna hela registret för att kunna bidra med förslag.
Du kom ju faktiskt med 2 spännande kombinationer som jag inte hört talas om även om drycken uteblev.. Tack Anne  :).
Jag tror bestämt att vi behöver en osttråd!


Karin

En ostbricka tillsammans med olika spännande marmelader tycker jag att det är roligt att servera. Det behövs så lite marmelad för att lyfta en camembert eller en brié till oanande höjder. Marmelad gjord på en blandning av hallon och rabarber är gott och päronmarmelad likaså.

Anne

Andreas - manchego är en spansk hårdost, gjord på fårmjölk. Gott... Över huvud taget är sött väldigt gott till salta ostar.

Och tack Urban :)
Anne's Food - min matblogg

Urban

När jag hör ordet camembert tänker jag bara på den utomordentligt goda desserten: Friterad camembert med hjortronsylt.. Ujj ujj det är gott det!!

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal