Recept på coleslaw?

Startat av agnetasch, 2007-08-02 12:27

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Jag är på jakt efter ett recept på coleslaw till en buffé.Trolig mängd 1,5 dl/port.Receptet ska vara angivet i vikt, x kg vitkål inte ½ vitkålshuvud eller 7 dl strimlad vitkål.Det finns miljoner coleslawrecept men inget som jag söker: vitkål,morötter,lök,majonnäs o fil som grund, smaktillsatser fixar jag själv.Hjälp mig innan jag blir galen.

Tracey


Kan detta recept kanske funka? Om du föredrar fil, så kan du måhända byta ut Lätt créme fraichen..?



Coleslaw

6 port

Ingredienser:
1 vitkålshuvud (ca 1 kg)
2 stora morötter
1 stor röd lök
2 dl Lätt créme fraiche
1 dl majonnäs
1 msk fransk senap
2 tsk socker
1/2 tsk salt
1/2 tsk svartpeppar


Gör så här:
Finstrimla vitkålen och lägg den i en stor skål. Häll över kokhett vatten. Låt stå i 5 minuter. Häll av vattnet och häll över kokhett vatten en gång till. Låt stå i ytterligare 5 minuter. Häll av vattnet och häll istället över isvatten och låt sedan kålen ligga i vattnet i 30 minuter. Häll av vattnet. (Tryck ur det noga!)

Skala och riv morötterna grovt. Skiva rödlöken i tunna skivor. Rör ihop créme fraiche, majonnäs och senap. Smaksätt med socker, salt och peppar. Blanda i vitkålen, morötterna o rödlöken i majonnäs-röran. Låt stå i kylen i ca 2 timmar före servering.




Andreas

Agneta: det här med vikten på vitkålen - räcker det med bara den - jag menar det är stor skillnad på vitkål och vitkål beroende på ålder, kvalitet och vilken del av själva kålhuvudet man använder...
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Jag provar att omvandla Traceys recept:
1 kg vitkål (årsgenomsnitt) = rensad 870 g = 21,75 dl riven
150 g morötter=rensade 126 g = 3,15 dl riven
70 g rödlök = rensad 65 g = 1,65 dl finstrimlad
Summa:C:a 24 dl rivna grönsaker (dressingen räknar jag inte med som volym)
Dividerar jag det med 1,5 dl får jag att receptet räcker till 16 bufféportioner.
Det betyder att det ursprungliga receptet ger 4 dl coleslaw till 6 pers,låter det som det ska ungefär Tracey?

Tracey

Ojoj - det där lät ju som en ganska så generös portion... Jag har dessvärre aldrig prövat detta recept själv. Jag hittade det för några år sedan, tyckte att det lät som ett bra basrecept och sparade i min receptlåda för framtida bruk.

Vid en snabbkoll på Nätet, så verkar dock andra coleslaw-recept innehålla ungefär samma mängder ingredienser. Det är kanske amerikanska portioner..? Därborta är ju allt so much bigger! :)

agnetasch

Det är kanske tänkt att det är det enda man ska ha till BBQ o då är kanske 4 dl inte SÅ mycket.

agnetasch

Igår provgjorde jag äntligen en coleslaw,med hjälp av Traceys recept,vad jag hade hemma o lite ögonmått.Vill ni ha receptet på en coleslaw som är garanterat provlagad?Här är det:

Sommarcoleslaw 4 dl
250 g färsk vitkål (c:a 1/4 huvud)
1/4 finstrimlad lök
1/2 liten brk krossad ananas (70 g a.v)
1 dl gräddfil + 2 msk majonnäs
1 tsk farinsocker
1 msk vitvinsvinäger
Riv o slaka vitkålen.Blanda ihop allt o låt stå till nästa dag.

Eftersom min coleslaw fortfarande står i kylen o "mojnar" vet jag inte riktigt hur den smakar. Men när jag tittar på den förstår jag att lite färg vore inte fel.Persilja tror jag att jag ska ha i. Morötter har jag undvikit eftersom jag ska ha romsås på buffén o två skära röror vill jag inte ha på samma bord.4 dl får man tolka som man vill;det kan vara 2-3 normalportioner eller 4 bufféportioner(såg det ut som) Till vintern ska jag göra en Vintercoleslaw.

Andreas

Tack för det Agneta.

Här är ytterligare ett recept som skiljer sig ganska kraftigt från de andra två i tråden hittils. Garanterat färglatt - både morot, rödkål och röd och grön paprika ger färg. Receptet kommer från Konsumkocken och jag lagade det visst den 19/4 2003.

Coleslaw
4 personer

1 dl yoghurt naturell
1 riven lök
1 msk kumminfröm
1 krm hackad dill
2 tsk senapspulver blandat med vatten
100 g finstrimlad vitkål
100 g finstrimlad rödkål
1 riven morot
Svartpeppar
1/2 strimlad grön paprika
1/2 strimlad röd paprika

Blanda ordentligt i en stor skål yoghurt, senap, riven lök, dill samt peppar och kumminfrön. Blanda ner alla strimlade grönsaker i skålen ordentligt. Täck skålen och ställ in den i kylen där det hela får stå och dra till sig i minst tre timmar.

Men 1 riven lök som det står i receptet var på tok alldeles alldels för mycket, så 1/4 som i din variant blir nog betydligt bättre.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Men denna coleslaw måste ju vara god om den kommer från Bosse Wranding ;D Lite mer grejer i ja,kan aldrig vara fel att variera sig.Kummin har jag för mig att jag smakat i coleslaw nångång,det var mycket gott :P
Kommer du ihåg om du tyckte det var små eller stora 4 portioner?

Andreas

Nej jag minns tyvärr inte det. Det enda jag minns är att det blev jätte-jätte-jätte stark löksmak. :) Eller minns förresten, det var vad jag skrev på receptet. Jag gissar att trykflesnisse varit i farten så åtgärdar man löken blir det säkert lika Wranding-gott som vanligt.
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal