Nu var det dags för modiga bagare igen... (Innovativa kanelbullar)

Startat av Anne, 2007-09-30 09:54

Föregående ämne - Nästa ämne

Anne

Daring Bakers som jag är med i har ju en utmaning varje månad (jag berättade om det förra månaden) och nu idag är det dags att blogga om det och då får jag avslöja det här med: kanelbulllar. Låter väl lagom spännande, kanske - vi svenskar är ju mer eller mindre uppvuxna på kanelbullar. Här fick vi följa ett amerikanskt recept (du kan hitta det här), och det var helt okej.

Och framför allt, snyggt. :)

Bulle före ugnen:


Bulle efter ugnen:



ttt
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Ah tack för tips och fina bilder Anne!

Det var ju inte riktigt de vanliga svenska kanelbulleingredienserna där - citron, kanel, valnötter/pecannötter, russin/torkade körsbär och glasyr - kul, speciellt citron och torkade körsbär vore nåt nytt att prova för mig! (Inte för att jag använt de där nöttyperna heller i kanelbullar.)

Varför använder man förresten osaltat smör i receptet när man ändå ska sätta i salt? ???
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Osaltat smör är oftast färskare än saltat, det är väl huvudanledningen. Dessutom kan du kontrollera saltmängden på ett annat sätt. Fast jag använder absolut oftast saltat smör - av ren lathet. Och så gillar jag lite extra salt till det söta. Jag körde på citronskal i degen (gott! Men smakade lite lite, kunde nog varit mer), och ett kryddsocker med kanel, kardemumma, muskot, nejlikor och vanilj. Kolaglasyr, och grovt hackade mandlar - jag gillar inte torkad frukt sådär överdrivet, och absolut inte i mina bullar. :)
Anne's Food - min matblogg

ewat


Tracey

Anne: Åh herregud, så gott det där såg ut!!! *dregel, dregel* Finns det någon större frestelse på denna jord än amerikanska, riktigt kladdiga kanelbullar??! Det där receptet måste jag definitivt prova någon gång - TACK!!  ;D

Sweber

Jag minns med skräckblandad förtjusning en tv-kock härom året som gjorde kanelbullar enligt ett amerikansk recept. Det verkade ganska normalt tills han la på fyllningen. Jag har aldrig sett ett så tjockt lager av smör, socker och kanel. Degen gick knappt att rulla, bullarna hade svårt att hålla ihop. För att råda bot mot det sistnämnda, la han bullarna mot varandra i en form, som en bulltårta eller brytbröd av bullar. Innan gräddningen la han på ett tjockt lager smörsockerkanel-gegga ovanpå bullarna, för säkerhets skull så dom itne ska bli för nyttiga antar jag. När dom var klara formligen dröp dom av smällt sockerssmör. Jag fick nästan kärlkramp bara av att se på. Men dom var nog goda.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

agnetasch

Det finns amerikaner som är extrema bagare åt andra hållet också. Min syster köper rolls; degklumpar i en papptub som ska gräddas o ätas till maten. Hon pudrar lite kanel på dom o lanserar dom i bekantskapskretsen som "Svenska kanelbullar" stor succe ;D

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal