Kattråden

Startat av jobro, 2007-12-02 10:19

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

I Expressen står att Norges förmodligen äldsta katt Tom nu är död, han han nästan bli 31 år! "Han fick mjölk varje dag, två- tre deciliter. Det är grunden för att bli gammal." http://www.expressen.se/husdjur/1.1038667/aldsta-katten-ar-dod

Hur gammal kan en katt bli egentligen?!
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

Min lille Pelle blev 19 år - inte så illa och det helt utan mjölk. Han var som sin Matte - laktosintolerant  :D

agnetasch

Vi tog kort på (halv-)vildkatten Viking i vårsolens glans igår.
Viking heter han efter Martin Ljungs klena rollfigur. Ända sedan födseln har han varit tanig, men det kompenserar han med energi o beslutsamhet. Just nu jobbar han på att skrämma bort alla andra katter från vår tomtgräns, därav det nya namnet; ViKing vid gränspolisen ;D

annamaria

Vilke tuffing! Min lille vilde är fullständigt orädd för allt. Han leker med alla katter - han äter ur alla andras matskålar. Med andra ord så går han bara rakt in när dörren är öppen och går och roffar åt sig andras mat. Men söt är han och vansinnigt kelen!

roffekock

2008-04-29 14:07 #44 Last Edit: 2008-04-29 18:56 by roffekock
Du milde vilken viking han ser verkligen go ut, och jag tycker inte att han ser tanig ut men det är en liten underlig fotovinkel,huka dig nästa gång du fotar så du kommer ner på kattens nivå.
Om du tar tex ett papprör från en hushållsrulle och kollar genom det så ska du se, focusera på kattens kropp men inte på benen, ser du katten får helt plötsligt ett helt annat format ;) Varför tror du att den får det?
Nu é detta inget aprilskämt. Ta fram det här lilla pappröret när du kollar på bilder så ska du se vad som händer med tex färgers mustighet mm. ata med den till konstutställning mm och kolla.
Men du se till så ingen ser dig och framförallt säg inget om att jag tipsat dig.


/rolf numera kock

ps Jag ser att du stigit lite i graderna trots att du inte är verksam i "kaxnissarnas" gäng.
Matforum är bäst

Kari

Aha, är det det man ska ha alla gamla papprör till!? Hjärtat ska alltid slänga och jag vill spara!  ;D
Nu har jag en bra ursäkt, kolla katter!  ;)

agnetasch

Vi har fått en ny fiskleverantör!
I morse hade Viking lagt en 30 cm (!) lång abborre på vår veranda. Den såg färsk o fin ut, han mumsade bara lite på stjärten, resten fick vi. Hoppas han levererar hela sommaren!
Ursökta det vanliga huka-dig-över-katten-o- plåta-stuket på bilden :-[

annamaria

Jag har ju glömt att berätta: jag har blivit Farmor  ;D - i lördags föddes det 4 kattungar. Min lille Justin är nu far till dessa. Både mor och far är röda, det är 2 helt röda kattungar, en svart med rött i och en grå.

crlhrv

fisken ser ut att ha legat ett tag :(
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

agnetasch

Citat från: crlhrv skrivet 2008-05-21 16:50fisken ser ut att ha legat ett tag
Det tog en bra stund innan kameran kom fram, firren såg fräschare ut från början :D
I går kväll,när vi grillade, fick även abborren vara med på ett hörn, iklädd al.folie. Ojoj,vad det var gott, för Viking alltså, han mumsade o åt halva natten.

annamaria: GRATTIS! BILDER!

agnetasch

När jag öppnade en burk kattmat i morse (Mjau Strömming) slog det mig att katter minsann inte är miljövänliga;dom äter Mjau Lax o Mjau Rödspätta utan att blinka. När kommer Mjau Abborre o Mjau Gädda eller t.o.m Mjau Tilapia o Mjau Pangasius?

GISSNINGSTÄVLING:
Vem gömmer sig i K-Rautapåsen? Namnet börjar på V....

annamaria


Kari

Man ska inte leka med plastpåsar.. ;)

agnetasch

2008-06-12 11:53 #53 Last Edit: 2008-06-12 12:02 by agnetasch
annamaria: Rätt gissat! Jätteduktigt!

elka: Jag sa till honom o han bytte omedelbart till ett trasmatte-gömställe:

Andreas

Det här problemet har man i alla fall inte som hundägare: Stackars katten Sigge har satt nästan fyra dygn i toppen av en tall i Skellefteå. http://norran.se/nyheter/norrochvasterbotten/article133379.ece

Varför har katter så svårt att begripa att man inte ska rusa upp i träd hur som helst?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

O la la vilken underbar kommentar till den artikeln:

"å fy va hemskt!! varför kommer inte brandkåren!? de sitter ju ändå bara och spelar kort och ser på TV. Jag skäms över brandmännen!"

Kom igen gubbar, släng korten. Katt i nöd! ;D

agnetasch

Fjärde juli idag ja. Ni har väl målat era katter?

kryddburken

Jaha, då har man gått o blivit med katt nu också då! Helt ofrivilligt skall tilläggas!

För ca 14 dar sen kom han springandes över gårdsplanen, jamade på långt håll mot oss och skrek om vartannat... Han fullkomligt våldgästade oss där vi satt på verandan. Han åmande sig, spann så det burrade nog ända fråm svansen på honom... Han betedde sig så som jag iallfall uppfattade det... Att äntligen ha hittat hem efter ha varit ute på riktigt äventyr...

Väldigt tunn & mager liten kille, lusäten, kraftigt angripen av tja, sisådär 49 fästingar räkande jag det till när jag plockade bort dom!! Hungrig och så trött så han föll nästan ihop efter en stund av ren utmattning!

Vi tog självklart ut lite mat åt honom och vatten. En burk leverpastej slukade han vilt, så han fick en till, sen somnade han nöjt på en av stolarna! Och där ligger han alltså än idag!

Vi ville inte ta in honom, dels för att det förmodligen är någon som äger den stackars kraken, och dels för att vi är allergiska. Men dra på trissor när katten forttfarande låg kvar och snusade på stolen när vi gick upp på morgonen! Dalton var såklart kissnödig och vi tänkte på en gång, jaha, nu försvinner väl katten till skogs igen!

Dalton tog några försiktiga steg förbi katten på stolen, inget mer hände än att katten frästen ljudligt men låg helt orörlig! Dalton gjorde sina behov och ville såklart lite senare gå in igen!

Pyttsan!!!
Katten hade nu placerat sig mitt på mattan som ligger på verandan, längst ut mot första trappsteget satt han stolt som en tupp och såg väldigt majestätisk ut! Inte sjutton fick Dalton komma in inte!! Vilken katt, har aldrig sett på maken alltså!
Jag fick lyfta bort katten för tillfället så Dalton snabbt som sjutton kunde smyga förbi! Sen va de lugnt igen, katten la sig på stolen...

Vi började handla hem torrfoder och div. burkmat! Katten kom för att stanna och ingen verkar sakna honom heller!

Han är nu hel, ren & fin och pälsen har börjat glänsa något! Forfarande har han en massa ärr & sårskorpor kvar av alla fästingbett men han börjar se riktigt fin ut! Nu måste vi bara klura ut något fiffigt hur vi ska göra till vintern, vi vill ju gärna ha kvar denna goa olyckskorp, så något vinterbonat litet hus får det bli. För verandan lämnar han inte!

Ja, vem som bestämmer, katten eller Dalton... -Katten!
Här ska minsann inte ut och kissas i tid och otid för nu har vi portvakt vid ytterdörren! Dalton finner sig... Snäll & klok som han är...

annamaria

Åh mitt hjärta blöder bara jag läser om denna lille goding! Har han fått något namn?

kryddburken

Ja, han kom rakt in i hjärtat på oss också!
Nä, inget namn än.. Kissen... Än så länge!

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal