Fina och lyxiga ingredienser - nämn fem

Startat av Andreas, 2010-09-21 10:45

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Ge förslag på fem råvaror/ingredienser du tycker är fina/lyxiga och passar att använda när det skall vara lite extra fin mat! (Alltså inte sånt du äter varje helg utan mer sällan vid finare tillfällen.)
Den som inte frågar får inga svar.


Krista

Pilgrimsmusslor, handpillade räkor, granatäpple (handpillat där med, tar ju ett bra tag att pilla ut fruktkärnorna, därav lyx), västerbottenost och färska hallon.

Hasse


  • Pinfärsk fisk

  • Kött av hög kvalitet

  • Kaviar

  • Arrowrot

  • Vin


Mickan

Lammfilé
Rökt renhjärta
Svensk sparris
Vaktelägg
Kalixrom
Video meliora proboque deteriora sequor

Filippa

Kalixrom
Färska hallon
Riktigt bra kött, det behöver inte vara oxfile utan kan lika gärna vara nåt annat riktigt bra.
Färsk fisk /skaldjur
Svenska kräftor

CII


phila54

Pilgrimmsmusslor
Lammfilé
Lammracks
Oxfilé
Hängmörad biff

annamaria

Oxfilé
Frityrolja + pommes
Färska skaldjur
Hjortron
Svindyrt gott rödvin  ;)

rikard.t

Citat från: Mattias Baecklund skrivet 2010-09-21 14:09
Oxfile

så tycker nog de flesta västerlänningar, själv roas jag av tanken på att eskimåerna alltid slängde de möraste bitarna som oxfilen åt hundarna. det är knappast någon vana jag tänker ta till mig i första taget :) men visst går det att förstå tanken bakom ändå..

agnetasch

OT:
Bortsett från att dom möraste bitarna oftast är dom energifattigaste är dom också smakfattigast o kräver en massa lyxtillbehör för att bli smakliga. Vad blir över i frysboxen här hemma efter att vi mölat i oss en älg? Älgfiléen så klart ;D

webguide

Hängmörad biff från kor som har kalvat 3-4 gånger
Färska pilgrimsmusslor
Bresskyckling
Gåslever (eller anklever)
Kvalitetsviner t.ex. Chateau D'yquem eller årgångschampagner

rikard.t

Citat från: agnetasch skrivet 2011-01-07 11:04
OT:
Bortsett från att dom möraste bitarna oftast är dom energifattigaste är dom också smakfattigast o kräver en massa lyxtillbehör för att bli smakliga. Vad blir över i frysboxen här hemma efter att vi mölat i oss en älg? Älgfiléen så klart ;D

OT: såg älgfile i icafrysen idag, 698:- kilot ville dom ha för den :O

Josef C

Följande måste vara färska för att jag ska tycka att det är lyxiga (inte det torkade köttet kanske):
Pilgrimsmusslor
Oxfilé
Svamp
Lax
Torkat kött

Sen tycker jag att grönsaker är ett måste i god lyxig mat.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal