Ättemperatur sushi

Startat av Andreas, 2011-11-12 17:07

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Vilken temperatur ska sushi ha när man äter den?

Ibland känns den sushi man köper / äter ute ljummen nästan på gränsen till lite varm och ibland är den riktigt kall. Jag har kommit fram till att jag tycker den är godast när den är kall.
Den som inte frågar får inga svar.

vilsjin

Jag tycker att riset skall ligga på dryga 30 grader och fisken kall. När riset kallnar smakar det sämre och blir lätt lite hårt.

djohansson

Citat från: Andreas skrivet 2011-11-12 17:07
Vilken temperatur ska sushi ha när man äter den?

Ibland känns den sushi man köper / äter ute ljummen nästan på gränsen till lite varm och ibland är den riktigt kall. Jag har kommit fram till att jag tycker den är godast när den är kall.


Vi i Sverige är ju vana vid kalla sushi, och förnippar kanske detta med att fisken är fräsch, etc. Däremot äts sushi traditionellt när riset håller fingertemperatur, ungefär, och fisken rumstemperatur. Detta ger väl den "optimala" sushitemperaturen där alla smaker kommer fram, men kräver att den sushi man får gjorts precis innan man äter den (vilket är uteslutet för t.ex. takeaway-sushi).

Gör jag sushi själv försöker jag att följa desssa riktlinjer, men köper jag med mig hem känns det inte så petigt, även om jag tycker att smaken döljs om sushin är för kall.


Andreas

Jag vet inte om jag förknippar det kalla med fräschhet, jag upplever det som att smaken blir annorlunda. Men det beror förstås på vilken smak man är ute efter....

Det här du skriver om tradition, då menar du att det är så sushi alltid äts i Japan?

Citat från: vilsjin skrivet 2011-11-12 19:07
Jag tycker att riset skall ligga på dryga 30 grader och fisken kall. När riset kallnar smakar det sämre och blir lätt lite hårt.


Värms inte fisken ganska fort av riset?
Den som inte frågar får inga svar.

vilsjin

Citat från: Andreas skrivet 2011-11-14 11:36
Värms inte fisken ganska fort av riset?

Riset är en rätt kass värmeledare så det tar lite tid. Men helst skall sushin göras direkt innan servering och att beställa in för många åt gången är inte idealiskt.
CiteraEat at the Sushi Counter where the sushi is served at the perfect temperature to enjoy the best flavour of the ingredients; the rice should be served at body temperature (around 35ºC) and the fish chilled (between 4 and 7ºC).

http://www.matsuri-restaurant.com/food/mains/sushi.php

djohansson

Jag har svårt att tro att sushi alltid äts så i Japan (fisken är nog kallare på många ställen), men på riktigt traditionsbundna ställen såsom Sukiyabashi Jiro gäller fingertemperatur för riset och rumstemperatur för fisken. Jag antar att dessa temperaturer utgjorde standarden av naturliga skäl. Riset kan rullas med händerna först när det inte är för varmt medan färsk fisk som legat framme ett litet tag (från tiden innan kylskåp, etc.) får just rumstemperatur.

Sen kanske man varierar proteinets temperatur något, beroende på vilken typ av fisk eller liknande det handlar om.

Allt detta förutsätter, som ovan nämnts, att sushin äts direkt när den gjorts, för annars blir ju riset för kallt och fisken för varm.

Krista

Åt fin-sushi på Raw i Sthlm häromveckan och vill minnas att den var rumstempererad. Och mycket god, vilket inte nödvändigtvis berodde på serveringstemperaturen även om den var rumsvarm.

webguide

Sen skall det väl sägas att fisk egentligen inte har någonting med Sushi att göra.

djohansson

Citat från: webguide skrivet 2011-11-24 09:10
Sen skall det väl sägas att fisk egentligen inte har någonting med Sushi att göra.



Sushi behöver inte nödvändigtvis innehålla fisk, nej. Man kan ju göra diverse semantiska utläggningar utan att för den sakens skull bli klokare.

Nigiri, som jag antar att vi pratar om här när vi säger "sushi" (förutom maki, då) har absolut med fisk att göra, i vart fall i många sammanhang.

Nare är för övrigt den "ursprunliga sushin" och då var den fermenterade fisken själva grejen.

webguide

Sushi avser själva riset, Sashimi (rå fisk) är en vanlig toping på sushi.

djohansson

Sashimi är ju beteckningen för rå fisk ja, och en typ av Neta (topping) på riset. Det syrade riset kallas ju för shari, och shari är den gemensamma nämnaren för all sushi, därmed inte sagt att "sushi" är beteckningen för ris.

agnetasch

Jag trodde att Sashimi  alltid serverades med ris separat?

webguide

Citat från: agnetasch skrivet 2011-11-26 11:19
Jag trodde att Sashimi  alltid serverades med ris separat?


Nej, Sashimi är rå fisk. Man kan äta den som den är, eller med tillbehör och man kan t.ex. äta den som topping på sushi.

djohansson

Citat från: webguide skrivet 2011-11-26 11:48
Nej, Sashimi är rå fisk. Man kan äta den som den är, eller med tillbehör och man kan t.ex. äta den som topping på sushi.


Precis, sashimi är rå fisk. Dock, när man beställer sashimi, så får man ju fisken rå och således (troligtvis) riset vid sidan.

Dock, webguide, är du med på mitt resonemang ovan?

webguide

Citat från: djohansson skrivet 2011-11-26 11:50
Precis, sashimi är rå fisk. Dock, när man beställer sashimi, så får man ju fisken rå och således (troligtvis) riset vid sidan.

Dock, webguide, är du med på mitt resonemang ovan?


Jepp. Intressant när man läser lite om hela "sushitraditionen" sashimi avser inte bara rå fisk, rå biff är också sashimi. Förvirringen kan lätt bli större då Sashimi inte nödvändigtvis är rått.

Referenser: http://en.wikipedia.org/wiki/Sushi och http://en.wikipedia.org/wiki/Sashimi

Båda artiklarna känns seriösa och trovärdiga.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal