Göra egna filbunkar

Startat av Dennis, 2020-02-16 08:14

Föregående ämne - Nästa ämne

Dennis

Jag tror ni har denna fil i Sverige om nån vill prova och söker en kultur att börja ifrån, den finska filbunken ellet viili som det heter på finska tror jag är lite som långfilet.

Här i Finland är det vanligt ännu att denna äts till vardags men en sak jag inte gjort sen jag var liten var att göra egen fil. Detta gjorde föräldrarna och mor- och farföräldrarna som alla hade kor hemma. Man "silade fil" sade man då man gjorde det hemma.

Från en köpt filbunke gjorde jag 5 till, hade säkert kunna göra 10 om jag ville men mängden skålar samt utrymmet som behövs bestämde hur många jag gjorde. Godare än affärens för det är inte lika syrligt, men om det får stå tillräckligt länge blir det syrligare med tiden. En smaksak...

Jag delade ut innehållet från en fil till fem andra skålar och hällde i helmjölk och lite grädde (smaksak) och låt det stå i ett köksskåp i rumstemperatur i 24 timmar. Sen satte jag in det i kylen en dag till, idag åt jag den första till frukosten.

Äts med typ sylt, eller strösocker, eller som det är.



Med en filbunke kan man fortsätta göra ny fil hädanefter om man vill / orkar.

Mat-Janne

Mvh Mat-Janne (som egentligen heter något annat)

Andreas

Intressant!
Någon som provat göra filbunke som förr i tiden, dvs på kossans obehandlade mjölk?
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal