Barn som tvingas diska sin tallrik blir småätare

Startat av Andreas, 2009-03-12 09:05

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Collin Payne vid New Mexico State University och Brian Wansink vid Cornell University har gjort en analys på 63 mammor i USA som visar att barn som blir tvingade att diska sin egen tallrik efter en måltid löper större risk att småäta utanför hemmet.

Payne: "- Föräldrar som tvingar barn att diska sina tallrikar efter måltider, kan förhindra utvecklingen av självbehärskning som barn har runt mat." Wansink: "- Vi upptäckte att barnen till de mer kontrollerade föräldrarna önskade flera portioner av de söta frukostflingorna i förskolan än de övriga barnen"

http://nyheter24.se/nyheter/udda-nyheter/154720-skadligt-att-tvinga-barn-diska
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Diska sin egen tallrik eller äta upp maten på tallriken som artikeln menar? Något jag inte hajar här..  ???
"telling their child to clean their plate"



Mickan

Skulle det vara så enkelt att det bara handlar om en faktor? Tvingas man diska tallriken så äter man mer söta flingor. Nja, jag skulle gärna se en djupare analys kring hur man ser på mat över huvudtaget.
Video meliora proboque deteriora sequor

Andreas

Citat från: Kari (fd Elka) skrivet 2009-03-18 01:19
Diska sin egen tallrik eller äta upp maten på tallriken som artikeln menar? Något jag inte hajar här..  ???
"telling their child to clean their plate"


Haha det var roligt, visst skall det vara "äta upp maten", jag läste inte länkarna vidare ocn nu är artkieln jag länkar till ovan ändrad (fast länken heter fortfarande skadkligt-att-tvinga-barn-diska).

Mitt citat ovan var ju "– Föräldrar som tvingar barn att diska sina tallrikar efter måltider.." men nu står där "– Föräldrar som tvingar barn att äta upp...". :)
Den som inte frågar får inga svar.

Kari


Kvasthilda

Jag förstod inte det där i underrubriken om att "småäta utanför hemmet". Att äta frukost på förskolan är väl inte småätning? Men nu kanske kommer ifrån ämnet ännu mer.
Det var i alla fall intressantare från början när det stod "diska sin tallrik"  ;D
Det gör inget om det är enkelt.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal