Deklaration av fullkorn i bröd

Startat av Andreas, 2009-02-08 18:29

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Köpte för några dagar sen en påse Lantmännen Skogaholm Smaka. Ett, i mitt tycke, otäckt mjukt och svampigt bröd, särskilt om man förvarar det i frysen och äter det nymikrat och lite varmt, huga. Men det var inte det jag ville ha sagt, vad jag undrar över är det här med deklarationen av andelen fullkorn i brödet. På påsen står det först "Smaka innehåller 50% fullkorn". Och sen lite längre ner "Andelen fullkorn är 39% av färskvikten vilket motsvarar 50% av torrvikten". Så vad menas, är det 50% fullkorn i brödet eller 39%?  ??? Och varför formulerar sig Lantmännen så där konstigt?
Den som inte frågar får inga svar.

PerG

Det är väl som med korv som innehåller 102% kött... Det är ingrediensernas ursprungsvikt som anges och om de minskar i produktionen så ska de ändå deklareras som de var ursprungligen...

Jimmy

Det betyder i praktiken att 50% av spannmålet är fullkorn, men detta utgör bara 39% när man tillfört övriga ingredienser (mestadels vätska). Jag håller nog med om att det kunde uttryckas bättre, men jag uppskattar ändå att man skriver både och.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal