Helstekt kyckling

Startat av jelvis, 2008-05-18 17:41

Föregående ämne - Nästa ämne

jelvis

Det är inte ofta jag steker kyckilng hel. Om jag köper en hel kyckling så brukar jag stycka den och steka de olika delarna separat eftersom det är lättare så och resultatet blir ofta bättre.

Men idag hade jag slagit till på en finfin pippi från Bosarp och ville göra en helstekt variant. Efter att ha läst igenom ett antal olika recept så skapade jag min egen syntes.

- Band ihop kycklingen.
- Lade ett ark med aluminiumfolie över bröstet för att detta inte skulle bli överstekt.
- Körde på 225 grader i en halvtimme och tog sedan bort aluminiumfolien och körde klart på 175 grader tills stektermometern visade 70 grader.
- Tog ut pippin (testade på olika ställen med min sticktermometer så att ingen del var under 70 grader, det var väldigt intressant att se hur mycket temperaturen skilde sig i olika delar av fågeln)

Resultat blev i alla fall bra. Bröstet blev inte overdone och låren fick lite mer värme än bröstet. Skinnet blev gyllenbrunt och knaprigt.

Men jag är ändå fundersam över att de flesta recept för helstekt kyckling har så höga temperaturer. När jag ugnssteker annat kött så kör jag ofta lång tillagningstid och låg temperatur och tycker att det blir mycket bättre så. Att köra rostbiff på 175 grader skulle jag aldrig få för mig.

Är det någon som har testat att laga kyckling på måltemperaturen eller någonstans däromkring? Hur gör ni när ni helsteker kyckling?

bryggens

Jag har för mig att Roffekock hade ett inlägg om ett tips på helstekt fågel, tror att fågeln skulle ligga i saltlake i kylen något dygn.
Tänkte prova detta, så jag har febrilt sökt på forumet efter detta tips, men det verkar ha försvunnit?
Någon som har koll? Roffe?

agnetasch

Jag kopierade hur man skulle göra:

En sak som jag fick lära mig tidigt var att all hönsfågel bör rimmas cirka 1 dygn innan den ska tillagas.
(Lag. koka upp ca 1 liter vatten m 3dl salt och 3 dl socker fyll på med yterligare 4 lit kallt vatten denna marinad är lagom till ca 5 kg fågel men den ska täcka fåglen)
denna lag kan sedan kryddas personligt med färska kryddor tex rosmarin,lager blad,timjan mm,mm.
Lagen kan användas till olika saker fisk,fågel,lamm,mm den är särdeles bra om du ska gilla något i din weber el annan grill med lock.

kurt

Och 225 resp. 175 grader är onödigt högt. Man behöver väl inte tillaga (eller inkubera) vid 60 grader i 4.5 h som  Heston Blumenthal gjorde. Men om man ordnar en stekyta på kycklingen, så kan man i alla fall sänka stektemperaturen till 125 grader.

Andreas

Soviddade Blumenthal sin kyckling? Jag har läst om folk som soviddar kyckling till just 60 grader. Jag skulle annars gissa att man får bäst resultat med kanske 90-100 graders ugnstemperatur.

Varför vill man egentligen helsteka kycklingen, vad är det man vinner jämfört med att steka den i delar? Att steka i delar går fortare och man har möjlighet att finlira och plocka ut olika bitar ur ugnen allteftersom de verkar klara.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Men det blir en helt annan maträtt när man helsteker! Lite som en söndagsstek. Man kan fylla fågeln med en massa goda grejer o så får man anledning att träna sin trancheringskunskap ;D

Mr.Barbeque

Vi brukar helt enkelt lägga ner en kyckling i en lergryta och hälla på ordentligt med svartpeppar, curry, färsk riven ingefära, hackad vitlök och lite salt.. Sen in i ugnen.. Tid eller temperatur är inte så känsligt, ungefär 2h på 200 grader funkar utmärkt :)
Blir alltid lika lyckat, även om den ligger inne för länge , så en lergryta är ett jättebra tips tycker jag :)

Går att sätta in den frusen i ugnen också.

Och jo just det, lergrytan skall blötläggas i vatten före varje användning, och så skall man först sätta in den och sen starta ugnen, inte tvärtom. Annars kan den spricka.


annamaria

Lergrytor säljs superbilligt på loppis!

Andreas

Agneta: Vad fyller du pippin med för godsaker? Äter ni upp fyllningen eller görs det sås av den?

Mr.Barbeque: Vad blir temperaturen inne i lergrytan tror du?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

När jag får gås-abstinens steker jag en hel kyckling penslad med vinäger o proppad med katrinplommon o äpplen. Fyllningen mixas i såsen.
Citron,min kycklingkryddefavorit,kan man gnida in kycklingen med o sedan stoppa in i kycklingen blandat med en massa bladpersilja.
Eller så tar man en burk mandariner o fyller pippin med.

kurt

Nej Blumenthal doppade den två ggr i kokande vatten (isvatten emellan), för att avdöda alla bakterier på ytan. Sedan stekte han i 4.5 h i 60 graders ugn, inget vattenbad och ingen plastpåse. Sedan skulle han ordna en snygg stekyta, han provade att fritera vid hög temp, men då tog den eld. Sedan ordnade han ytan med en mycket varm stekpanna.

roffekock

LERGRYTA mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm ums.
SALTINBAKAD  mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm ums
RÅGDEGSINBAKAD mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm ums
ÖVERBAKAD  mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm ums
FOLIEINSVEPT  mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm ums men.....?
BBQSMOKER  mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm umsssss

OT  mmmmmm mmmmmmmm :D

/rolf

fyll gärna på
Matforum är bäst

Kari

Är det så att en helstekt fågel blir bättre en man proppar buken den full med grejer innan tillredning generellt sett? Som att temperaturen blir jämnare då det borde ta längre tid å?

Själv delar jag, kanske av lathet, kycklingen i två eller fyra delar innan ugnen. Men så blir ju en hel kyckling alltid så mycket godare..

--

OT:

Andreas & Urban, läge att göra en MUMS smiley? Tror en sån har efterlysts tidigare..? Modifiera  :D till en *MUMS*?

OT slut  ;)

agnetasch

Citat från: Andreas skrivet 2008-05-21 09:26Att steka i delar går fortare

Man behöver ju inte ALLTID ha bråttom när man lagar mat,prova lite slowfood grabbar ;)

Mr.Barbeque

Citat från: Andreas skrivet 2008-05-22 09:33
Agneta: Vad fyller du pippin med för godsaker? Äter ni upp fyllningen eller görs det sås av den?

Mr.Barbeque: Vad blir temperaturen inne i lergrytan tror du?

Ingen aning faktiskt, har aldrig provat med termometer, men förmodligen kallare än resten av ugnen iom att största delen av grytan fylls av en sval kyckling :)

(btw på botten av lergrytan ansamlas det en god sky som man kan hälla på riset)

Mr.Barbeque

Roffekock: Du glömmer Beer Can Chicken MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMums :)

MiGa

Gjorde två Beer can kycklingar på grillen idag MMMMMMMMMMMums  :P

crlhrv

Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Mr.Barbeque

Citat från: MiGa skrivet 2008-06-07 22:48
Gjorde två Beer can kycklingar på grillen idag MMMMMMMMMMMums  :P

Berätta mer i Chicken-up-the-ass-tråden som crlhrv länkar till, om vad du hade för glaze etc =)

Citat från: crlhrv skrivet 2008-06-08 08:32
Mr. Barbeque: mer om kyckling på ölburk finns på http://matforum.nu/index.php?topic=103.0

Ah vet, har skrivit i den tråden och där ligger lite bilder från när jag lagade det!

Nico

 Hejsan, ny här

Går det inte att steka en kyckling i grytan på spisen? Har tänkt att prova att fylla upp med en liter fond eller något och sen låta pippin ligga i grytan kanske två timmat, kanske den ska fyllas med något men vad? en halv lök tror jag kan funka.
Lök? är det en rätt?

agnetasch

Hej Nico o välkommen till matexperimentens paradis! :D

Klart det går att steka en kyckling på spisen men du får inget knaprigt skinn. Är skinnet inga problem kan du ju göra som jag brukar göra med kanandagäss som är flådda (för jobbigt att plocka dom): Bryn fågeln i en stekpanna, lägg över den i gryta o slå på bara bottenskyla fond o koka under tätt lock tills den är klar. Räcker nog med en timme för kyckling, vänd den i halvlek. Fyllning faller bara ur under hanteringen men lägg goda saker i fonden; lök, rotfrukter, frukt m.m

Nico

Citat från: agnetasch skrivet 2008-07-19 10:32du får inget knaprigt skinn. Är skinnet inga problem kan du ju göra som jag brukar göra


Skinnet får hunden, vill åt köttet

Citat från: agnetasch skrivet 2008-07-19 10:32men lägg goda saker i fonden; lök, rotfrukter, frukt m.m


Låter gott men frukter? ett päron i ger det smak?
Lök? är det en rätt?

agnetasch

Bättre med äpplen, katrinplommon, torkade aprikoser men varför inte en påse torkad blandad frukt?

Nico

 Ja, varör inte frukt, ska prova och så kan det bli en intressant sås :)
Lök? är det en rätt?

Nico

 Provad i går, tänkte grilla men det bara regnade så jag fiskade upp stora kastrullen ur köksbänken och vilken blick från frugan, "Ska du koka kycklingen ???" La i en liter hönsfond och lite päronMer innan pippin sen skulle jag rota fram lite frukt, det ända jag hittade var ett havmjukt päron, bara att skicka ner i "pannan" ;D Kokade i 1.5timmar men det var lite för mycket, fågeln började ramla isär när jag skulle fiska upp den.
Fyra sekunder in i maten kom det "Fy vid alla grönsvansade isbjörnar vad gott, det här kan du göra fler gånger" ;D Och det ska jag göra :)
Lök? är det en rätt?

agnetasch

Ja DET lät gott! Hönsfond, päron-Mer o ett päron är knepet. Vad hade ni till detta?

Nico

Citat från: agnetasch skrivet 2008-08-09 12:29
Vad hade ni till detta?


Kokt potatis, lyfte ur lite av fonden och redde med Maizena, den ratades inte heller. Kan tänka mig att stekt potatis skulle bli en riktig hit :D
Lök? är det en rätt?

Torparmor

Det enda rätta receptet på helstekt kyckling är detta!  Sätt ugnen på 250 g. Gör ett kryddsmör på 50 g smör och de färska kryddörter du tycker om (dragon och vitlök!!), salta och peppra. Klipp upp kycklingen i ryggen och vik ut den. Lägg den i en ugnsfast form. Stick nu in fingrarna under skinnet och lyft skinnet från köttet. Peta in kryddsmöret under skinnet och massera runt det lite grann. Sätt en termometer i ett bröst och en annan i ett lår. Sätt bägge på 80 g. Sätt in kycklingen i den heta ugnen och när den sista termometern piper tar man GENAST ut kycklingen, och skär upp den. Saftigare kyckling har du aldrig ätit, och eftersom kryddningen/fyllningen liggger direkt an mot köttet smakar kycklingen också av den. Lägger man fyllningen inuti kycklingen ligger den an mot ben och det blir inte mycket smak på köttet.

Mickan

Citat från: Torparmor skrivet 2009-04-20 19:20
Det enda rätta receptet på helstekt kyckling är detta!  Sätt ugnen på 250 g. Gör ett kryddsmör på 50 g smör och de färska kryddörter du tycker om (dragon och vitlök!!), salta och peppra. Klipp upp kycklingen i ryggen och vik ut den. Lägg den i en ugnsfast form. Stick nu in fingrarna under skinnet och lyft skinnet från köttet. Peta in kryddsmöret under skinnet och massera runt det lite grann. Sätt en termometer i ett bröst och en annan i ett lår. Sätt bägge på 80 g. Sätt in kycklingen i den heta ugnen och när den sista termometern piper tar man GENAST ut kycklingen, och skär upp den. Saftigare kyckling har du aldrig ätit, och eftersom kryddningen/fyllningen liggger direkt an mot köttet smakar kycklingen också av den. Lägger man fyllningen inuti kycklingen ligger den an mot ben och det blir inte mycket smak på köttet.


Tycker du ja! ;D
Video meliora proboque deteriora sequor

ena

man kan lossa skinnet på kycklingen och trycka in skivor av någon god smakrik salami :) krydda på utsidan med en matchande kryddblandning, ev fylla den med nåt passande också... köra den på rätt låg temperatur (typ 120 grader) med bröstet neråt tills temperaturen är ca 60 grader. Då höjer man temperaturen till 200 grader och vänder kycklingen så man får stekytan på bröstet.
Skyn brukar smaka jättebra som sås om man reder av den o köttet får en spännande, lite rökt smak... passar bra för dem som inte har möjlighet att röka själva :)
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Mr.Barbeque

Kom på ytterligare ett tips vid helstekt kycking i ugnen;
Skiva upp en citron och tryck in skivorna i kycklingen, tycker det passar suveränt! Vill man ta det till nästa nivå så kan man använda citronskalet (det gula, inte det vita under) som kryddning på utsidan.

Och återigen; färsk riven ingefära är mumsmums på kycklingen!

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal