Umeå: Ristorante 5 knop

Startat av Andreas, 2009-06-06 10:34

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Ristorante 5 knop http://www.ristorante5knop.se är en ny italiensk Umeårestaurang som har riktigt bra och riktigt dåligt läge samtidigt, å ena sidan ligger den alldeles vid Umeälven med fin utsikt men å andra sidan nära återvinningscentralen för avfall på Gimonäs industriområde, till råga på allt 4 km från centrum med närmaste lokalbussförbindelse alltför långt bort. Matsalen har förstås inga fönster mot industriområdet så det störs man inte av inomhus men det känns något udda att åka genom att industriområde för att äta fin mat. Nåja. Huvudproblemet är att det är så långt från centrum och att man inte kan ta sig till Ristorante 5 knop utan taxi/egen bil, själv kör jag bil så till mig får de inte sälja något vin och de som vill "göra en runda på stan" lär knappast ta omvägen. Möjligen är tanken att man ska åka till restaurangen med båt men i Umeå är dessvärre båtsäsongen inte speciellt lång.

Restauranglokalen i sig är jättefin med högt i tak, ohyvlade furuväggar och båtdetaljer. Men tavlorna - ser ut som billiga inramade scandecor-aktiga planscher med båtmotiv - sänker intrycket rejält. Klinkersgolvet, de kala träväggarna och avsaknaden av textil gör dessutom att ljudnivån i matsalen är rejält hög.

Till förrätt äter jag "Piatto 5 knop - ett urval av italienska charkuterier 169:-" - skivade skinkor och korvar med lite ruccola, oliver och inlagd paprika samt två salta brödpinnar. Charkuterierna är jättegoda men rätten är torr, det finns visserligen olivolja vid bordet att själv ringla över men det kunde de gott gjort redan från köket. De torra brödpinnarna är helt onödiga, det färska mjuka brödet som serveras vid bordet är hundra resor godare.

Varmrätt: "Merluzzo alla mediterranea - vildfångad torsk på sicilianskt vis med svarta oliver, kapris, vitlök, vitt vin och oregano 229:-". Fisken är vällagad, och tomatsåsen fyllig och välkryddad, sparrisen spänstig och bra. Riktigt gott till en början men efter ett tag känns det på något sätt burdust, på gränsen till över-salt/kryddat, det blir för mycket smak.

Smakade också ytterligare en varmrätt "Ossobuco - kalvlägg, bräserat i vitt vin och kryddor, serveras med risotta alla Milanese 235:-" - visserligen ett gott och mört och fett kalvlägg men risotton innehåller så mycket parmesanost att den inte smakar något annat. Och eftersom grönsaker helt saknas blir rätten väldigt tung.

Efterrätt: "Tiramisu - Italiens mest kända dessert 109:-" - en besvikelse, det känns mer som kaffesmakande och alldeles för uppblött sockerkaka än savoiardikex, någon Amaretto kan jag inte urskilja och mascarponekrämen är ovanligt tunn, har de kanske fuskat i grädde? Vidare undrar jag vad allt pynt med både flarn, citronmeliss och bär har att göra på tiramisun? En vällagad tiramisu bär sig själv, detta ser bara billigt överpyntat ut och pyntet ger för många smaker.

Nyckelord: småklumpigt, bitvis ogenomtänkt, inte prisvärt. Om inte maten blir ett par snäpp bättre har jag, speciellt med tanke på läget, svårt att se hur Ristorante 5 knop ska gå runt nån längre tid.

Betyg 3/5.
Den som inte frågar får inga svar.

martins

Efter läst denna text så blev jag sugen att skapa en egen uppfattning.


Till att börja med håller jag med om att det ligger utanför men Utsikten och den trevliga miljön är oslagbar.

Började med en

Prosciutto crudo grande 145:-

Det är den bästa skinkan jag ätit i Sverige, Den smälte i munnen och det var inte snålt med endast en skiva utan det var några riktiga tunna skivor som skinka ska vara skivad.

Sen valde jag att ta en

Rombo grilgiato 249:-

Bra med smak och väldigt väldigt gott.

Sen valde jag att smaka en

Ossobuco: 235:-

Håller med om parmesan osten men köttet var väldigt bra. Smaken var bra men blev dock lite less på den.

Panna cotta : 109:-

Den var gjord med kaffe smak. Och det var något nytt för mig. Har endast ätit panna cotta med vanilj och basilika smak.
Super gott!!!

Servicen var bra. Blev frågad 2-3 gånger om allt smaka bra och om jag var nöjd!

Återbesök ? Absolut

5/5






Andreas

Trevligt att du smakat igenom din egen restaurangmat och håller med om åtminstone risotton, då kanske vi kan se fram emot en ändring i receptet?

Anledningen till att ni fick 3/5 av mig är att maten kostar för mycket i förhållande till sin kvalitet, med den prisbilden måste den vara riktigt bra genomgående men det är den inte. Här är ett tips: Varför inte betala någon riktigt duktig italiensk kock för att komma hit från Italien och under nån vecka lära den svenska kökspersonalen att laga italienskt på riktigt?
Den som inte frågar får inga svar.

martins

Jobbar tyvärr inte där har dock en god vän som jobbar där.

När jag själv inte är proffs på mat så kan jag inte riktigt känna efter vad det är mycket av och vad det är lite av.

Jag tyckte det var riktigt gott. Priset avskräcker mig dock inte att återkomma. Men visst skulle det vara en bra ide att ta någon kock från italien.....

Groet

Jag var där och åt dagens lunch, 69:- tror jag det var. Den bestod av:

Bröd, väldigt gott. Inte konstigt med tanke på sammankopplingen med gimobageriet.
En mindre sallad som var sådär.
Jag tog en carbonara som var väldigt äggig, fast med väldigt gott fläsk.
kaffe på maten.
Något citrusvatten eller liknande.

För 69 så tycker jag att det var väldigt prisvärt, kommer äta där igen om jag är i närheten under lunchtid. Jag har hört från andra att priserna är väldigt höga kvällstid.

Den jag var där med åt en fiskrätt i tomatsås, men vart inte lika nöjd.

Andreas

Citat från: Andreas skrivet 2009-06-06 10:34
Om inte maten blir ett par snäpp bättre har jag, speciellt med tanke på läget, svårt att se hur Ristorante 5 knop ska gå runt nån längre tid.


Och nu kom konkursen... tråkigt.
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal