Göteborg: Swedish Taste (lunch)

Startat av crlhrv, 2010-02-12 14:53

Föregående ämne - Nästa ämne

crlhrv

2010-02-12 14:53 Last Edit: 2010-02-12 14:55 by crlhrv
Efter att ha ätit medhavd matlåda hela veckan satsade jag och ett par kollegor på en lite bättre lunch så här inför helgen. Efter mycket skriverier i media och på många vänners rekommendation föll valet på Swedish Taste vid St Eriksgatan 6, mitt emot GöteborgsOperan. Swedish Taste har funnits sen 2000 och drivs av bl.a. Magnus Lindström, årets kock 2003 samt guldmedaljör i matlagnings-OS. Restaurangen har utsetts till Guldkrog av Sveriges Bästa Bord, årets stjärnskott av White Guide och är ständigt i toppen i div. restaurangtester. Förväntningarna kunde alltså knappast vara högre.

Jag beställde "Sörmländsk kyckling med syrad kål och äpple" (175 kr) och direkt kom varsin skål med blandande grönsaker in, det var en mix av alfalfagroddar, majs, gurka och lite annat lätt smaksatt med curry. Låter inte så speciellt men det var riktigt smaskigt, och curryn var oväntad. Till det också stora skivor nybakad och luftig baguette, perfekt gräddad.

Egentligen kan jag bara beskriva min kycklingrätt på ett sätt: underbar. Två bitar kyckling; en bröstfilé och ett lår, kokt potatis, mycket fint strimlad syrad kål, stekta äppelbitar och allting toppat med små små bitar stekt rökt fläsk. Kycklingfilén var mjäll och fin medan kycklinglåret smakade helt annorlunda, nästan som det legat och dragit i saltlag? En oerhört smakrik bit kyckling. Runt maten en fin skyspegel med frisk men mustig citrusaktig smak. Finns inte så mycket mer att säga än att det var ren toppklass.

Kollegorna beställde in bergtunga & pilgrimsmussla med betor & rökt fläskbog (295 kr), dagens fångst; kolja med potatis (195 kr) och en biff "minute" dragoncreme, tomat & haricot vertes (205 kr). Alla var överens om att just deras rätt bara måste vara restaurangens bästa. Men självklart var det ju kycklingen som var bäst ;).

Lunchbesöket gjorde mig verkligen sugen på att äta middag på Swedish Taste - snart. Och jag misstänker starkt att à la carten inte gör någon besviken.

Betyg: 5/5  :D
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Sara W

Låter bra! Maken och jag fick en matlagningskurs på Swedish Taste i bröllopspresent. Vi ska lära oss laga italienskt och det bådar gott om lunchen är underbar. Räknar med att de kunniga kockarna kan rätta till de misstag som vi kursdeltagare gör...

Hade ni bokat bord eller slank ni bara in? Hur var servicen?

crlhrv

2010-02-12 18:41 #2 Last Edit: 2010-02-12 18:48 by crlhrv
vi hade bokat bord en vecka i förväg, och ryktet säger att det behövs. de öppnar 11:30 och vi var där precis innan, då var det bara två människor som satt, men när klockan var 12 så var det helt fullt på nedervåningen och det började bli en del människor på övervåningen där vi satt.

servicen var bra. liten väntan på maten, men sen kom det tre serviser från ingenstans och allt gick smidigt, bröd fylldes på etc. sedan det sedvanliga om allt smakar bra och diskret påfyllande av vatten.

lokalen är rätt häftig (gamla Hasselblad-fabriken) och går i svart, vitt, brunt med en del färgklickar här och där. ett enda minus var att luftventilationen var placerad nära där vi satt och den väsnades faktiskt en del. antagligen skulle man aldrig märka det om man satt vid ett annat bord.

en liten (eller stor?) detalj: vi hade bokat för sex personer och fick ett jättestort runt bord, det var lite märklig känsla när man knappt hörde vad personen på andra sidan sa.

Sara W

Då kommer nästa fråga: hur var brödet? Enligt min åsikt är kvaliteten på brödet väldigt viktig för helhetsintrycket.

crlhrv

mycket lätta och luftiga skivor av baguette med en tunn men perfekt skorpa. kan nog inte beskriva det på ett bättre sätt. självklart med riktigt, mjukt smör.

chepplin

Åt den större avsmak-meny där sensommaren 2009. Det var bra, med ett litet annorlunda men trevligt upplägg!
Första 6 rätterna fick man alla in samtidigt efter en inledande amuse. Därefter kom 3 "huvudrätter" och avslutande dessert. Prisvärt..endast 790 kr. Ägget var kvällens behållning tillsammans med granskott. Service bra och uppmärksam

Havskräfta "confit" gröna jordgubbar & malt
Morots "cocktail" pilgrimsmusslor
Skaldjur "fisk & chips" curry
Björrödsägg "royale" kapris
Boquerones "caesar" sparris
Jamon Iberico de Bellota Gran Reserve

Oxfilé & spansk anklever, karamelliserad kycklingbuljong & harsyra
Lammrygg & lägg med rödbetor, getmjölk & toppmurklor
Fourme d´ Ambert med granskott och frissésallad

Glasrabarber med isad trädgårdssyra, jordgubbar & pistagenötter

Den nya menyn ser intressant ut..men det finns mycket man vill prova i Gbg

Sara W

Låter utmärkt. Jag får återkomma och utvärdera deras matlagningskurs. Nu bär det av till Barrique på middag med Kalifornientema. Hoppas det är så gott som det låter på hemsidan...

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Vad är rött, ris, rödbeta, mjölk eller salt?:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser