Göteborg: Sjöbaren

Startat av chepplin, 2010-03-18 16:03

Föregående ämne - Nästa ämne

chepplin

2010-03-18 16:03 Last Edit: 2010-03-18 16:07 by chepplin
Igår åt jag på Sjöbaren i Haga. (www.sjobaren.se)Vi var 2 personer och åt varsin för- och huvudrätt. Restaurangen var så gott som full när vi kom in lite efter 19.00. Fick ett tvåmannabord brevid ett större bord. Jag har svårt för när bordet står för nära varandra. Tycker det är störande att höra andras sällskaps diskussioner samt lite obekväm när någon annan sitter en halvmeter ifrån mig. Nåväl..

Vi fick menyn direkt när vi sattes oss ner. Extremt stora menyer! Inte vad gäller innehållet utan rent storleksmässigt!! Menyen innehöll 5 förräter, 5 huvudrätter, 6 klassiker + 4 desserter. Efter en stund kom brödet in. En ganska tråkig baguette-historia med smör. Fick intrycket bake-off men inget jag är säker på. Sen dröjde det ganska länge innan beställning fick göras. Jag är som sagt inte kräsen när det gäller vänta men jag reagerade i detta fallet.

Till förrätt äter jag Tonfisktartar med avrugakaviar därtill, konfiterad äggula och gremolatacrust 139:- och mitt sällskap äter Sjöbarens fisksoppa med vitlöksbröd 79:-.
Min förrätt serveras i en djup tallrik vilket förvånade mig lite. Hade också förväntat med äggulan som en hel äggula men upptäcker sen att äggulan ligger runt tartaren. Dock smakar det super. Tonfisk är härligt gott rå...passar bra ihop med äggulan och den salta kaviaren. Kan dock inte urskilja gremolatan direkt. Ger den 4/5 av. Fisksoppan fick 3,5/5

Till huvudrätt äter jag Lardolindad odlad torskrygg med tryffelkokt vitkål, smörstekt Karljohansvamp samt rödvinskaramell och mandelpotatispuré 269:- och mitt sällskap Pocherad havskräftsfylld laxroulad med sautérade morrötter, musselsmörsås samt syrad dill och rattepotatis 245:-
Min huvudrätt är en besvikelse. Lardon ser jag ingen skymt av och inte heller smak av, vitkålen smakar inte tryffel samt har ett tråkigt brunt utseende som påminner om brunkål, svampen är vidbränd, rödvinskaramellen känns felplacerad och potatispuren saknar krämighet och smörsmak. Fisken i sig är väl tillagad..kanske lite för länge på spisen/ugnen. Detta är den dyraste rätten på menyn. Betyg 1/5. Laxrouladen fick 3/5

Jag drack en öl till och mitt sällskap som inte gillar vitt vin bad om ett glas rött och fick som förslag Husets vilket i detta fall var Drosty-Hof. Servitrisen var helt ok. Ljudnivån var besvärande hög. Mitt sällskap gjorde det hela till en trevlig kväll ändå

Jag kommer inte gå dit igen. Möjligtvis för tonfisktartaren. Betyg 2/5

crlhrv

Vi käkar ibland lunch på Sjöbaren och även om lokalen är lite småtrevlig så är det inget ställe jag gärna går till. Prisvärdheten är oftast under all kritik och ljudvolymen för hög. Kvalitetsmässigt är maten ofta inget att klaga på, men i det stora hela är det inget höjdarställe i mina ögon. På sommaren har de en trevlig utegård.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Lasse Sannes

 :'(?
2013-05-01
Lasse Sannes
Gå inte hit!!!!
Sjöbaren

Hej. Älskar denna typ av restaurang. Tar med min fru för en trevlig afton. Har ej bokat bord men har ej bråttom.
Tar ett glas vin vid baren och efter ett tag blir ett bord ledigt. Frågar bartendern om vi kan ta det.

Det är ok och vi tar med vinet och menyn. Väntar en haltimme men ingen kommer..
Jag går till servtrisen och ber om att få beställa. Efter några minuter kommer bartendern och tar upp beställning men säger att min fru är för berusad för ett glas vitt vin? Det var hennes 3.e glas för kvällen, valborgsmässoafton... Jag frågar om det är ok om jag beställer ett glas. Svar: Ja om du dricker det själv. Det slutar med att vi avbokar det hela och går till nästa Restaurang och får vad vi önskar omgående.
Det är sällan man blir upprörd vid restaurangbesök men här har man tydlngen inte behov av att vårda sina gäster.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal